• Aviga

Hur tror ni att vårt samhälle se ut om 25 år

Hör ibland att man suckande säger "Vart är vårt samhälle på väg" 

Tänkte det kunde vara intressant att höra med er vartåt ni tror att vi på väg? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-02-17 17:24
    Hur hoppas ni att samhället ser ut om 25 År

• Svar på tråden Hur tror ni att vårt samhälle se ut om 25 år
  • vasaflikkan
    Aviga skrev 2023-04-19 19:26:08 följande:
    Håller med om att samhället kommer att vara en förlängning av det nuvarande men vissa tendenser kommer säkert att ha större betydelse än andra. 

Vad i dagens samhälle tror du kommer att ha större på verkan än annat?
    Energibranschen har stor påverkan, litiumjonbatterier kommer att ersättas av fluorbatterier med högre energitäthet till exempel. Även om förändringar sker kommer grunderna att bestå, vi kommer att använda energi, frakta varor och odla mat. Jag är nyfiken på hur framtidens konstmusik kommer att låta. Lyssnar man på konstmusik från olika epoker hör man tydliga skillnader mellan dem eftersom de är uppbyggda på olika sätt och ofta framförs på olika instrument. har du någon idé om det?
  • Aviga
    vasaflikkan skrev 2023-04-19 21:21:07 följande:
    Energibranschen har stor påverkan, litiumjonbatterier kommer att ersättas av fluorbatterier med högre energitäthet till exempel. Även om förändringar sker kommer grunderna att bestå, vi kommer att använda energi, frakta varor och odla mat. Jag är nyfiken på hur framtidens konstmusik kommer att låta. Lyssnar man på konstmusik från olika epoker hör man tydliga skillnader mellan dem eftersom de är uppbyggda på olika sätt och ofta framförs på olika instrument. har du någon idé om det?
    Har tyvärr ingen insikt i konstmusikens värld Solig
  • Anonym (Om 25 år)

Om 25 år har det blivit vanligare med  invandrartjejer +Svenska killar.
    Kanske tillexempel  nya upptäckter  mediciner som bromsar demens  

• Aviga

Tänkte på en sak som troligtvis kommer att inträffa om så där 25 år.  
    De äldre blir fler och fler medans antalet som vill arbeta inom vård och omsorg blir färre och färre.

Därför kommer samhället tvingas betala lön till anhöriga 

• vasaflikkan
    Aviga skrev 2023-04-19 22:50:50 följande:
    Har tyvärr ingen insikt i konstmusikens värld Solig
    Jag förstår! Det är ju ändå lite utanför ämnet.
  • Fröken Allvar
    vasaflikkan skrev 2023-04-20 18:13:36 följande:
    Jag förstår! Det är ju ändå lite utanför ämnet.
    Jag uppskattar att konstmusikens framtid diskuteras men saknar särskilt kompetens för att bedöma konstmusikens utveckling. Visst svänger jag mig i lianer hej vilt här även annars men på detta område kommer jag helt till korta. Vad tror du vasaflikkan? 
  • TvillingmammaVästgöte
    Aviga skrev 2023-04-20 01:59:16 följande:

Tänkte på en sak som troligtvis kommer att inträffa om så där 25 år.  
    De äldre blir fler och fler medans antalet som vill arbeta inom vård och omsorg blir färre och färre.

Därför kommer samhället tvingas betala lön till anhöriga 

Medellivslängden kommer att minska. Den har nu efter pandemin gått ner så att vi 2022 landade på samma nivå som 2019. Dvs ingen förbättring alls på tre år. Innan pandemin planade ökningen ut och nu är vi på en platå. Om fem år kommer medellivslängden att ha minskat och ännu mer om 25 år. 

Anledningen är stress, dålig kost, stillasittande , ferma och för lite sömn. Samt låg tillgänglighet av vård och äldreomsorg. 

• vasaflikkan
    Fröken Allvar skrev 2023-04-20 20:28:49 följande:
    Jag uppskattar att konstmusikens framtid diskuteras men saknar särskilt kompetens för att bedöma konstmusikens utveckling. Visst svänger jag mig i lianer hej vilt här även annars men på detta område kommer jag helt till korta. Vad tror du vasaflikkan? 
    Konstmusik i framtiden kommer vara mer gränsöverskridande än den var under säg barocken eftersom olika platser och kulturer blivit mer tillgängliga och vi kommer att se beställningsverk till filmer som kommer att komponeras i klassisk konstmusikalisk stil.
    Tillgången till kompositionsprogram och att skriva elektronisk musik kommer delvis att införlivas i akustisk musik och det kommer att så split i åtminstone tre olika grupper, puritaner som vill bevara det gamla, de progressiva som omfamnar det nya och en grupp som kommer att kombinera det. Det kommer säkert att automatgenereras musik via något program eller AI som någon kompositör påstår sig ha skrivit, därefter kommer det att hyllas till skyarna tills det uppdagas och göras ner totalt för att återigen 100 år senare hyllas och kultförklaras.
    Som klassisk gitarrist är jag nyfiken på hur gitarrsträngar kommer att se ut i framtiden. Förr i tiden spelade man på tarmsträngar bland annat, nu spelar man på nylonsträngar och nylgut.

Det roliga är ju att spåna och inte veta allt, utan försöka gissa, förutse och fantisera. Vad tror du om den klassiska musikens framtid?
  • Fröken Allvar
    vasaflikkan skrev 2023-04-20 20:47:24 följande:
    Konstmusik i framtiden kommer vara mer gränsöverskridande än den var under säg barocken eftersom olika platser och kulturer blivit mer tillgängliga och vi kommer att se beställningsverk till filmer som kommer att komponeras i klassisk konstmusikalisk stil.
    Tillgången till kompositionsprogram och att skriva elektronisk musik kommer delvis att införlivas i akustisk musik och det kommer att så split i åtminstone tre olika grupper, puritaner som vill bevara det gamla, de progressiva som omfamnar det nya och en grupp som kommer att kombinera det. Det kommer säkert att automatgenereras musik via något program eller AI som någon kompositör påstår sig ha skrivit, därefter kommer det att hyllas till skyarna tills det uppdagas och göras ner totalt för att återigen 100 år senare hyllas och kultförklaras.
    Som klassisk gitarrist är jag nyfiken på hur gitarrsträngar kommer att se ut i framtiden. Förr i tiden spelade man på tarmsträngar bland annat, nu spelar man på nylonsträngar och nylgut.

Det roliga är ju att spåna och inte veta allt, utan försöka gissa, förutse och fantisera. Vad tror du om den klassiska musikens framtid?
    Även på detta område kommer jag helt till korta men du spelar på mina strängar, det vill säga, intresserad av vad du har att säga som klassisk gitarrist. Är det någon återväxt på klassiska gitarrister? 
  • vasaflikkan
    Fröken Allvar skrev 2023-04-20 21:06:54 följande:
    Även på detta område kommer jag helt till korta men du spelar på mina strängar, det vill säga, intresserad av vad du har att säga som klassisk gitarrist. Är det någon återväxt på klassiska gitarrister? 
    Klassisk gitarr har ju sina anhängare, men det är inget utpräglat orkesterinstrument som träblås- eller bleckblåsinstrument. Det finns inte lika många stora kompositörer speciellt för gitarr som det finns för piano. Gitarren är relativt tonsvag också. Jag har provat luta som är ännu tonsvagare men väldigt övertonsrik på grund av de många strängarna, det var svårt dock för jag spelar med gitarrhalsen åt höger och lutan jag spelade pekade åt vänster som de flesta gitarrer och lutor. Kom på ett exempel i skrivande stund, gitarristen Stephanie Jones började med att spela andra instrument innan hon intresserade sig för gitarr. Det finns en hel del intressanta gitarrister med givande tolkningar.
Svar på tråden Hur tror ni att vårt samhälle se ut om 25 år