• Aviga

Hur tror ni att vårt samhälle se ut om 25 år

Hör ibland att man suckande säger "Vart är vårt samhälle på väg" 

Tänkte det kunde vara intressant att höra med er vartåt ni tror att vi på väg? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-02-17 17:24
    Hur hoppas ni att samhället ser ut om 25 År

• Svar på tråden Hur tror ni att vårt samhälle se ut om 25 år
  • Anonym (Jösses)

Hur kan det vara viktigt vad för musik som spelas om 25 år?
    Vi har krig i Europa som hotar att eskalera, fossila bränslen ska fasas ut utan hållbara alternativ. 
    Måste ju vara jävligt viktigt vilken musik som spelas ....

• vasaflikkan
    Anonym (Jösses) skrev 2023-04-20 21:37:00 följande:

Hur kan det vara viktigt vad för musik som spelas om 25 år?
    Vi har krig i Europa som hotar att eskalera, fossila bränslen ska fasas ut utan hållbara alternativ. 
    Måste ju vara jävligt viktigt vilken musik som spelas ....

Ja, är musik viktigt överhuvudtaget? Vi använder det i kulturella och rituella sammanhang, som de kulturella och rituella varelser vi är. Vad betyder musik för oss och vårt välbefinnande? Blir musik mindre viktigt för att det finns olika sorters hotbilder av varierande karaktär? Har musik fasats ut och försvunnit under svåra perioder i mänsklighetens historia? Jag har inga jättebra svar på det här.
  • Aviga
    vasaflikkan skrev 2023-04-20 21:46:23 följande:
    Ja, är musik viktigt överhuvudtaget? Vi använder det i kulturella och rituella sammanhang, som de kulturella och rituella varelser vi är. Vad betyder musik för oss och vårt välbefinnande? Blir musik mindre viktigt för att det finns olika sorters hotbilder av varierande karaktär? Har musik fasats ut och försvunnit under svåra perioder i mänsklighetens historia? Jag har inga jättebra svar på det här.
    Ja. visst är musik viktigt i vårt samhälle och i våra liv. Att spekulera i hur den utvecklas  år framåt i tiden är kanske inte mitt bästa ämne men vad tror du om det här. Två olika scenarier Om samhället vänder sig inåt blir det kanske en uppgång för folkmusiken eller rättare sagt den nya folkmusiken. Om vi blir alltmer globaliserade så kommer kanske influenser från Kina och resten av Asien  att göra avtryck i musiklivet
  • vasaflikkan
    Aviga skrev 2023-04-20 21:59:05 följande:
    Ja. visst är musik viktigt i vårt samhälle och i våra liv. Att spekulera i hur den utvecklas  år framåt i tiden är kanske inte mitt bästa ämne men vad tror du om det här. Två olika scenarier Om samhället vänder sig inåt blir det kanske en uppgång för folkmusiken eller rättare sagt den nya folkmusiken. Om vi blir alltmer globaliserade så kommer kanske influenser från Kina och resten av Asien  att göra avtryck i musiklivet
    Blandar vi in folkmusik blir det lite mer komplext. Den nya folkmusiken kommer att avspegla de nya folk och kulturer som uppstår, som i sin tur delvis speglar det förflutna och därmed tidigare folkmusik. Även om vi blir mer och mer globaliserade kommer folk och kulturer och bestå och uppstå och folkmusiken kommer på så sätt att behålla sin prägel. Det som kanske kommer att påverka mer är tillgången till skapandet av musik. Det krävs inga akustiska instrument utan mycket kan produceras med hjälp av program. Fast oavsett det tror jag att svunna tiders folkmusik kan komma att romantiseras och få ett uppsving eller flera.
  • Fröken Allvar
    vasaflikkan skrev 2023-04-20 22:16:06 följande:
    Blandar vi in folkmusik blir det lite mer komplext. Den nya folkmusiken kommer att avspegla de nya folk och kulturer som uppstår, som i sin tur delvis speglar det förflutna och därmed tidigare folkmusik. Även om vi blir mer och mer globaliserade kommer folk och kulturer och bestå och uppstå och folkmusiken kommer på så sätt att behålla sin prägel. Det som kanske kommer att påverka mer är tillgången till skapandet av musik. Det krävs inga akustiska instrument utan mycket kan produceras med hjälp av program. Fast oavsett det tror jag att svunna tiders folkmusik kan komma att romantiseras och få ett uppsving eller flera.
    Måste inflika att jag är med dig där. All sorts folkmusik från hela världen spelar på mina strängar. Jag tycker inte alls lika bra om de popularisetade varianterna utan tycker om äldre, knastriga inspelningar. Det vore en fin utveckling om fler yngre hade återupptäckt världens rika utbud av folkmusik om 25 år! 
  • vasaflikkan
    Fröken Allvar skrev 2023-04-20 22:43:10 följande:
    Måste inflika att jag är med dig där. All sorts folkmusik från hela världen spelar på mina strängar. Jag tycker inte alls lika bra om de popularisetade varianterna utan tycker om äldre, knastriga inspelningar. Det vore en fin utveckling om fler yngre hade återupptäckt världens rika utbud av folkmusik om 25 år! 
    Det kommer nog en tid då man längtar tillbaka även till folkmusiken så som den lät en gång. Vi spelar ju fortfarande barockmusik på cembalo. Tidstroget väger tungt ibland.
  • Aviga
    vasaflikkan skrev 2023-04-21 10:30:31 följande:
    Det kommer nog en tid då man längtar tillbaka även till folkmusiken så som den lät en gång. Vi spelar ju fortfarande barockmusik på cembalo. Tidstroget väger tungt ibland.
    Vad tror du om utvecklingen av musikinstrumenten ? Är det några nya på gång ?

Fast det är klart, vi kanske mer får se en återgång från det digitala till de gamla hederliga instrumenten 

Vore kul om körsångsvågen fortsatte.
  • Fröken Allvar
    Aviga skrev 2023-04-21 11:53:33 följande:

Fast det är klart, vi kanske mer får se en återgång från det digitala till de gamla hederliga instrumenten 

Det längtas efter det kollektiva. 
  • vasaflikkan
    Aviga skrev 2023-04-21 11:53:33 följande:

Det var väl någon i Sverige som hade utvecklat sitt spelande i vevlira på en musikhögskola och det är ju ett gammalt instrument som hade sina glansdagar på medeltiden för att förpassas till ett tiggarinstrument på 1700-talet. För att nu respekteras och hyllas igen, i någon mån åtminstone. Vad som är nytt och inte får ju ses historiskt, se bara på hur olika ukulelevarianter har sprungit ur den ursprungliga ukulelen eller utvecklingen av idiofonerna som resulterade i instrumentet hang. Ibland är det svårt att säga när ett instrument blir helt självständigt eller när det är en variant av ett annat. Jag kan tänka mig att en del framtida instrument kan komma att användas av fler sinnen än hörseln, som rörelser och dofter färger och beröring. Det är ju inte helt nya idéer, kanske så där 100 år gamla i och med thereminens uppkomst.
Svar på tråden Hur tror ni att vårt samhälle se ut om 25 år