• Aviga

Hur tror ni att vårt samhälle se ut om 25 år

Hör ibland att man suckande säger "Vart är vårt samhälle på väg" 

Tänkte det kunde vara intressant att höra med er vartåt ni tror att vi på väg? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-02-17 17:24
    Hur hoppas ni att samhället ser ut om 25 År

• Svar på tråden Hur tror ni att vårt samhälle se ut om 25 år
  • Fröken Allvar
    Aviga skrev 2023-05-04 22:43:04 följande:

Vad tror ni?
    Har vi monarkin kvar om 25 år?

Jag har just sett den magnifika kröningen av Kung Charles och Drottning Camilla nästan från början till slut och min förhoppning är att vi fortsätter ha kungligheter som inte kan utmanas av "kungliga" Kardashiningrossorobotar med eller utan brazilian buttlift. Min fantasi i övrigt tryter, men detta var inspirerande läsning av Karin Tidbeck som talar i egen sak och sig varm för den månghövdade hydra hon påstår att fantasiken är:

www.expressen.se/kultur/ide/varfor-kravs-en-pizzeria-i-linkoping-for-att-raknas/
  • aritmetik
    Fröken Allvar skrev 2023-04-25 14:51:59 följande:
    Det är ett lustigt och lite obehagligt tecken i tiden att Twitter målas upp som en mysig plattform där medborgare och makthavare möts. De blodiga grälen därborta i klägget görs till en trivsam alternativ sanning av denna högerprofildebattör, som här beklagar att Sveriges radio inte längre vill erbjuda en tummelplats för trollhets. Den som liksom jag följer temperaturen på Twitter via kultursidorna snarare än via förstahandsinformation ser att högern tycker det är gosigt på Twitter och vänstern att Twitter var bättre förr. Om 25 år gissar jag att de flesta har tröttnat på Twitter och att plattformen då är för medelålders nostalgiker och tillfälliga dårar, ungefär som Familjeliv är idag. 

Ja, ju mer censur, desto mer demokratiska samhällen, eller hur? Om man ser det historiskt, så har det alltid varit så. 
    Skämt åsido. det fria ordet kanske inte handlar om att det ska vara mysigt. Det kanske har andra värden. Demokratiska. 
  • Anonym (Inio)
    Aviga skrev 2023-02-17 02:56:30 följande:

Det mesta går åt rätt väg. 

Jordens miljö må vara på nedåtgående men i övrigt är jag positiv.
  • Anonym (Jorden)

Klimatet har förändrats helt. Polerna smälter det är översvämningar och torka efter varandra och politikerna skyller på tidigare regeringar som inte gjort tillräckligt.

• aritmetik
    Anonym (Jorden) skrev 2023-07-08 08:45:05 följande:

Klimatet har förändrats helt. Polerna smälter det är översvämningar och torka efter varandra och politikerna skyller på tidigare regeringar som inte gjort tillräckligt.

Klimatet är inte något som ska vara fast. Istider kommer och går. Värmeperioder kommer och går. Vi i Norden ska helt klart oroa oss för istider, men absolut inte för värmeprioder. Vid nästa istid kommer vi dö, om vi inte kan flytta. Vid nästa värmeperiod kommer vi att kunna producera väldigt mycket mat och ha det väldigt bra i Norden. Precis som under den senaste värmeperioden. 

Att polerna smälter är ju inte så konstigt. De är trots allt de sista resterna av den senaste istiden. Det är inte naturligt att ha kvar inlandsis för alltid, utan det kommer smälta bort. Om inte människan hittar på något helt vansinnigt som att blockera solen med stora skärmar, eller hittar på maskiner för att ta bort koldioxid ur atmosfären. 

Det är detta som oroar mig mest inför framtiden. Alla missuppfattningar om klimat och koldioxid. Det är människor med en agenda som eldar på rädslorna över detta. Rädda människor är lätta att kontrollera och folk är i allmänhet lätta att lura. 

Samtidigt sopas andra, verkliga problem under mattan. Som miljögifter, supervulkaner som just nu är vilande, att vi inte har någon egen matproduktion, att vi inte har några lager för att föda befolkning och ej heller medicinlager. 
  • Tyra myra

Jag tror att vi vant oss vid klimatförändringarna och satsar våra resurser på att återställa vår miljö till något som kan betraktas som hållbart. 

Vårt ekonomiska system har börjat förändras till ett mer hållbart system

• Anonym (Inio)
    Aviga skrev 2023-05-04 22:43:04 följande:

Vad tror ni?
    Har vi monarkin kvar om 25 år?

Jag tror det.

Man behöver inte mer konflikter i samhället. Att slippa välja president är en vinst.

Men det kräver att monarkerna fortsatt agerar främst enande. 
  • Anonym (Maria)

Som senaste dagarna i Stockholmsförort.Polisen har mycket att göra.

• Tyra myra

Jag tror att vi löst Alzheimers gåta och botar alla typer av canser

Jag tror att vi kommer att använda oss ännu mer av våra DNA profiler. När ett barn föds kommer vården att lägga in dess DNA profil i ett register kopplat till 1177. AI kommer där att analysera symtomen och profil för att automatiskt remittera om behovet finns.

Jag tror att Polisen kommer att vara lika underbemannad som idag men man har med hjälp av kameror med AI igenkänning ändå lyckats lösa en del fall. 

• Anonym (.)
    Aviga skrev 2023-02-17 02:56:30 följande:

Har man inte alltid sagt: ''Vart är samhället på väg?'', i princip varje eller varannan generation.

Men jag tror att datorer kommer ta mer över och man blir mer stilla sittandes. Jag tror att det också är som så att människor kommer bli sämre och sämre när det kommer till att plugga.

Dessa TikTok och små korta klipp som börjar bli mer och mer populärt, tyder på att människor inte orkar kolla på långa videoklipp eller sitta för länge för att plugga. Man vill ha snabb tempo på allt.

Jag tror inte det finns något återvänd, så länge man faktiskt inte sätter stopp på all teknologi och det är inget som förmodligen kommer ske.

Svar på tråden Hur tror ni att vårt samhälle se ut om 25 år