• KillBill

Riksdagsvalet 2026

I denna artikel resonerar Tomas Ramberg på Dagens Nyheter om möjliga resultat efter riksdagsvalet 2026. Han avslutar med 4 olika scenarier efter nästa val.  Själv tror jag att både SD och M kommer göra mycket dåliga resultat i nästa val och att det resulterar i att både Ulf Kristersson och Jimmie Åkesson avgår. Vad tror ni?

etidning.dn.se/p/dagens-nyheter/2023-05-13/a/tomas-ramberg-for-s-och-lo-ar-sd-ett-existentiellt-hot-darfor-blixtrar-det-i-anderssons-ogon/2357/1002363/40001775

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Svar på tråden Riksdagsvalet 2026
  • KillBill

Tänk att det finns människor som inte fattar varför landets kvinnor väljer bort gubbpartiet SD..

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Rataxes

Den 7/2, kl 10.30 var exakt den tidpunkt då Wokeraterna såg till att det blir en rödgrönbrun retardering i september 2026.

Aldrig mer en röst på dessa manetryggar.

Diskuterar inte med angivarkryp.
  • klyban
    Rataxes skrev 2025-02-10 11:06:00 följande:

Den 7/2, kl 10.30 var exakt den tidpunkt då Wokeraterna såg till att det blir en rödgrönbrun retardering i september 2026.

Jaha, kan du aldrig skriva så någon förstår vad du vill ha sagt?
    Det finns inga genomklubbade woke politik, så vad yrar du om?
    Och varför stoppade inte SD dom då för?

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Vänstervriden)
    KillBill skrev 2025-02-09 12:30:20 följande:

Tänk att det finns människor som inte fattar varför landets kvinnor väljer bort gubbpartiet SD..

Jag väljer givetvis bort SD men håller dock med dom i den frågan, jag föder barn. Jag vill inte springa runt i skogen med vapen. Sen om andra kvinnor vill det så absolut, men jag tror inte på att kvinnor ska tvingas till värnplikt. 
  • klyban

Detta är oerhört intressant och få reda på.
    www.aftonbladet.se/nyheter/a/yEJPPR/sverigedemokraternas-kritik-mot-vapenlagarna
    Tyvärr så ringer detta väldigt illa i mina öron, och att det inte vore bra att få bort vapen som kan orsaka en så stor skada.

Undra vad nästa steg är, att kriminella och psyksjuka ska få äga vapen också?

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Giggi)
    Rataxes skrev 2025-02-10 11:06:00 följande:

Jag är inte övertygad om olämpligheten i förslagen.

Att förbjuda AR15 är symbolpolitik som blir omöjlig att undvika givet läget. Jag hade en animerad diskussion om detta med en jägare i helgen och han var faktiskt inte alls emot det. Tvärtom undrade han varför AR15 blev godkänt för jakt till att börja med

Förslaget om att sjukvården ska ha informationsplikt om tillstånd som kan vara olämpliga (eller liknande åtgärder som fångar upp psykisk sjukdom) är bara bra.

Jägaren jag talade med och jag var överens om att problem uppstår först om man inför helt förbud för halvautomater vid jakt och där tror jag inte att regeringen är.
  • Rataxes
    Anonym (Giggi) skrev 2025-02-11 09:00:33 följande:
    Jag är inte övertygad om olämpligheten i förslagen.

Att förbjuda AR15 är symbolpolitik som blir omöjlig att undvika givet läget. Jag hade en animerad diskussion om detta med en jägare i helgen och han var faktiskt inte alls emot det. Tvärtom undrade han varför AR15 blev godkänt för jakt till att börja med

Förslaget om att sjukvården ska ha informationsplikt om tillstånd som kan vara olämpliga (eller liknande åtgärder som fångar upp psykisk sjukdom) är bara bra.

Jägaren jag talade med och jag var överens om att problem uppstår först om man inför helt förbud för halvautomater vid jakt och där tror jag inte att regeringen är.

Den övre är den populäraste halvautomaten, finns i kaliber  upp till elefantjakt, den undre i aktuellt utförande passar till rådjursjakt.

Vilken är farligast? 

Det är symbolpolitik, särskilt som den undre som man i panik vill förbjuda inte ens använts i det aktuella massmordet. Men det ser läskigt ut enligt kretinpolitikerna.

Diskuterar inte med angivarkryp.
  • Anonym (Giggi)
    Rataxes skrev 2025-02-11 10:32:38 följande:
    Den övre är den populäraste halvautomaten, finns i kaliber  upp till elefantjakt, den undre i aktuellt utförande passar till rådjursjakt.

Vilken är farligast? 

Det är symbolpolitik, särskilt som den undre som man i panik vill förbjuda inte ens använts i det aktuella massmordet. Men det ser läskigt ut enligt kretinpolitikerna.
    Ja det är symbolpolitik men so what?!

AR har varit godkänt som jaktvapen i bara lite drygt 1,5 år. Det är inget stort kulturellt svenskt fenomen som hotas. Antalet jägare som jagar med AR är med all sannolikhet väldigt litet.

Som jag förstår det som skrivits så kommer AR fortfarande att vara tillåtna för sportskytte.

Det är ett problem, som jag ser det, att utbildning och licens är "svårare" för sportskytte än för jakt. Vill du ha en AR så kan du idag få en sådan på en enklare jakt-licens. Men förmodligen inte imorgon.
  • klyban
    KillBill skrev 2025-02-11 12:20:12 följande:

Haha!

Måste hålla med, en helt underbar kommentar.

Och även rätt intressant att man ser en sån upprördhet i SD över att vissa vapen kan man klara sig utan i en jakt.
    Och att dom pratar om stort missnöje i SD om detta.

Och man måste fråga sig "Vad faan då för?", för en sak är ju hundraprocentigt och det är att jakten hotas inte det allra minsta av detta förbud.

Svar på tråden Riksdagsvalet 2026