• KillBill

Riksdagsvalet 2026

I denna artikel resonerar Tomas Ramberg på Dagens Nyheter om möjliga resultat efter riksdagsvalet 2026. Han avslutar med 4 olika scenarier efter nästa val.  Själv tror jag att både SD och M kommer göra mycket dåliga resultat i nästa val och att det resulterar i att både Ulf Kristersson och Jimmie Åkesson avgår. Vad tror ni?

etidning.dn.se/p/dagens-nyheter/2023-05-13/a/tomas-ramberg-for-s-och-lo-ar-sd-ett-existentiellt-hot-darfor-blixtrar-det-i-anderssons-ogon/2357/1002363/40001775

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Svar på tråden Riksdagsvalet 2026
  • Mentat
    Anonym (Sossen) skrev 2025-02-27 20:34:08 följande:
    Du kan hitta antekdotiska exempel, men faktum kvarstår att det är ett ideologiskt problem. Moderater anser inte att skattebrott är ett brott eftersom de inte anser att de ska betala skatt över huvudtaget. Sossar har mer respekt för allmänna medel.
    Oj, oj, oj.... Du kan inte ha träffat många moderater i verkligheten.
  • Anonym (Sossen)
    Mentat skrev 2025-02-27 20:46:48 följande:
    Oj, oj, oj.... Du kan inte ha träffat många moderater i verkligheten.
    Tyvärr har jag det. Dryga jävlar som tror att de står över både sina medmänniskor och regler. Bör hållas väldigt kort!
  • Mentat
    Anonym (Sossen) skrev 2025-02-27 21:09:00 följande:
    Tyvärr har jag det. Dryga jävlar som tror att de står över både sina medmänniskor och regler. Bör hållas väldigt kort!
    Skitstövlar kan man hitta exempel på i alla partier. Däremot är ditt påstående "Moderater anser inte att skattebrott är ett brott eftersom de inte anser att de ska betala skatt över huvudtaget" utan kontakt med verkligheten. Tror du att moderater t.ex. anser att försvaret, sjukvården, äldrevården, skolan etc, etc inte skulle betalas via skatten? Antingen har du en mycket fördomsfull syn eller är din avsikt att just sprida sådana fördomar, jag får hoppas på det förstnämnda då det hade kunnat förändras.

Exempelvis genom att läsa (m):s partiprogram, om du nu är intresserad av att ta till dig fakta alltså.
  • Anonym (Sossen)
    Mentat skrev 2025-02-27 21:23:13 följande:
    Skitstövlar kan man hitta exempel på i alla partier. Däremot är ditt påstående "Moderater anser inte att skattebrott är ett brott eftersom de inte anser att de ska betala skatt över huvudtaget" utan kontakt med verkligheten. Tror du att moderater t.ex. anser att försvaret, sjukvården, äldrevården, skolan etc, etc inte skulle betalas via skatten? Antingen har du en mycket fördomsfull syn eller är din avsikt att just sprida sådana fördomar, jag får hoppas på det förstnämnda då det hade kunnat förändras.

Exempelvis genom att läsa (m):s partiprogram, om du nu är intresserad av att ta till dig fakta alltså.
    Det ligger i moderaternas ideologi att ha en mindre offentlig sektor och låga skatter. Om du inte känner till det, bör du återgå till skolbänken och läsa grundläggande samhällskunskap.
  • Mentat
    Anonym (Sossen) skrev 2025-02-27 21:35:21 följande:
    Det ligger i moderaternas ideologi att ha en mindre offentlig sektor och låga skatter. Om du inte känner till det, bör du återgå till skolbänken och läsa grundläggande samhällskunskap.
    Jag har läst (m):s partiprogram. Du ger ett mycket starkt intryck av att inte ha gjort det så vem som bör återgå till skolbänken kan diskuteras.

Det är dessutom mycket stor skillnad på att vilja ha "mindre offentlig sektor och låga skatter" och ditt ursprungliga påstående "Moderater anser inte att skattebrott är ett brott eftersom de inte anser att de ska betala skatt över huvudtaget". Kan du nu kanske inse var felet låg i den meningen?
  • Anonym (Sossen)
    Mentat skrev 2025-02-27 22:02:07 följande:
    Jag har läst (m):s partiprogram. Du ger ett mycket starkt intryck av att inte ha gjort det så vem som bör återgå till skolbänken kan diskuteras.

Det är dessutom mycket stor skillnad på att vilja ha "mindre offentlig sektor och låga skatter" och ditt ursprungliga påstående "Moderater anser inte att skattebrott är ett brott eftersom de inte anser att de ska betala skatt över huvudtaget". Kan du nu kanske inse var felet låg i den meningen?
    Moderater vill inte betala skatter - det är grundbulten i deras ideologi. De är giriga individualister som nedmonterar det fina Sverige som sossarna har byggt upp. Må de aldrig få makt igen.
  • Mentat
    Anonym (Sossen) skrev 2025-02-28 05:04:02 följande:
    Moderater vill inte betala skatter - det är grundbulten i deras ideologi. De är giriga individualister som nedmonterar det fina Sverige som sossarna har byggt upp. Må de aldrig få makt igen.
    Ok, uppenbarligen kunde du inte se felet ens när jag förklarade det. Jag kan bara konstatera att du lever i en fördomsfull fantasivärld.
  • klyban
    Mentat skrev 2025-02-28 06:39:31 följande:
    Ok, uppenbarligen kunde du inte se felet ens när jag förklarade det. Jag kan bara konstatera att du lever i en fördomsfull fantasivärld.

Dock ser det ofta ut så med M att de vill sänka skatten för välfärden.
    Det enda är väl militären som de har en omvänd uppfattning om och gärna lägger pengar.

Och ser man denna period, så ser man ju hur man ger sig på saker som låginkomsttagare är beroende av att ha, men försämras.
    Och det ändras ju inte av att läsa partiprogrammet.

Och ja, de är sjukligt egoistiska.

Och det som jag skrattat åt i hela mitt liv åt, det är hur de är svårt emot bidrag.
    Men de står alltid först i kön för dessa bidrag(Kanske inte socialbidrag, men så många andra.) :lol:
    Det är så man vet om att de är bara hycklare, och enda som betyder något är pengar pengar och åter pengar och gärna på bekostnad av någon annan får det sämre.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Mentat
    klyban skrev 2025-02-28 12:36:28 följande:

Dock ser det ofta ut så med M att de vill sänka skatten för välfärden.
    Det enda är väl militären som de har en omvänd uppfattning om och gärna lägger pengar.

Och ser man denna period, så ser man ju hur man ger sig på saker som låginkomsttagare är beroende av att ha, men försämras.
    Och det ändras ju inte av att läsa partiprogrammet.

Och ja, de är sjukligt egoistiska.

Och det som jag skrattat åt i hela mitt liv åt, det är hur de är svårt emot bidrag.
    Men de står alltid först i kön för dessa bidrag(Kanske inte socialbidrag, men så många andra.) :lol:
    Det är så man vet om att de är bara hycklare, och enda som betyder något är pengar pengar och åter pengar och gärna på bekostnad av någon annan får det sämre.

Tydligen har du inte heller läst partiprogramet. 
  • klyban
    Mentat skrev 2025-02-28 12:59:34 följande:
    Tydligen har du inte heller läst partiprogramet. 

Så du försöker inbilla dig dessa försämringar räddas av partiprogrammet och inte är klubbade då?
    Inte ens du går på den.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
Svar på tråden Riksdagsvalet 2026