• KillBill

Riksdagsvalet 2026

I denna artikel resonerar Tomas Ramberg på Dagens Nyheter om möjliga resultat efter riksdagsvalet 2026. Han avslutar med 4 olika scenarier efter nästa val.  Själv tror jag att både SD och M kommer göra mycket dåliga resultat i nästa val och att det resulterar i att både Ulf Kristersson och Jimmie Åkesson avgår. Vad tror ni?

etidning.dn.se/p/dagens-nyheter/2023-05-13/a/tomas-ramberg-for-s-och-lo-ar-sd-ett-existentiellt-hot-darfor-blixtrar-det-i-anderssons-ogon/2357/1002363/40001775

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Svar på tråden Riksdagsvalet 2026
  • nattuw
    Rataxes skrev 2025-02-11 10:32:38 följande:
    Den övre är den populäraste halvautomaten, finns i kaliber  upp till elefantjakt, den undre i aktuellt utförande passar till rådjursjakt.
    Nu går vi riktig OT:

Jag har aldrig ägnat mig åt jakt utan bara sportskytte och då inte med halvautomat. Det var dessutom väldigt länge sedan. Så jag undrar om en halvautomat ger någon större fördel under normal jakt?

Kommer en stor jä... björn springande mot mig skulle jag nog vilja haft möjlighet till automateld men det räknar jag inte som en "normal" jakt.
  • Anonym (Giggi)
    nattuw skrev 2025-02-11 16:44:23 följande:
    Nu går vi riktig OT:

Jag har aldrig ägnat mig åt jakt utan bara sportskytte och då inte med halvautomat. Det var dessutom väldigt länge sedan. Så jag undrar om en halvautomat ger någon större fördel under normal jakt?

Kommer en stor jä... björn springande mot mig skulle jag nog vilja haft möjlighet till automateld men det räknar jag inte som en "normal" jakt.
    Det tar en halvsekund extra att ladda om manuellt och det kan vara avgörande tid om ett skadeskjutet vildsvin rusar mot ett buskage. Eller än värre, rusar mot dig.

Eller en jägare som har kanske är stel i fingrarna och inte riktigt kan ladda om manuellt.

Till exempel.
  • Anonym (Q)
    Anonym (Vänstervriden) skrev 2025-02-10 12:12:06 följande:

Jag väljer givetvis bort SD men håller dock med dom i den frågan, jag föder barn. Jag vill inte springa runt i skogen med vapen. Sen om andra kvinnor vill det så absolut, men jag tror inte på att kvinnor ska tvingas till värnplikt. 
    Haha, samma här! Jag står åt vänster och jag är kvinna
    Om andra kvinnor vill hålla på med vapen så varsågod. Men jag undantas gärna. Jag uppfyller min plikt i samhället genom att jag bär och föder barn.
  • Rataxes
    nattuw skrev 2025-02-11 16:44:23 följande:
    Nu går vi riktig OT:

För egen del.tycker jag det är bra, särskilt vid vildsvinsjakt. Det räcker gott och väl med ett lagligt magasin med 5 patroner. För hjort och rådjur är det inget nödvändigt, men visst, det förenklar ju. 

Ser själv ingen vits med ett AR 10 eller 15 för egen del. har hellre en lång pipa och en kolv i trä. Onödigt dyrt också. 
    Diskuterar inte med angivarkryp.
  • Rataxes

Fanns det ingen på den där vänsterextrema bloggen som kunde talat om för hårfrisörskan som inte vet någonting om jakt heller, att ingen jagar björn med automatvapen?
    När man jagar björn får.man bara ha 3 patroner i geväret. Fråga mig inte varför, men så är det, iallafall när jag tog jägarexamen.
     Man får.överhuvudtager inte jaga med "automatgevär".

Halvautomat däremot, det kan vara bra att hinna få iväg ett andra skott så snabbt som möjligt om en ilsken vildsvinsgalt kommer mot mig. Man har inte direkt tid med manuell omladdning eller för den delen mantelrörelse vid såna tillfällen. Jag har talat med jägare som räddats av sitt andra skott inom en sekund. Själv har jag sluppit såna äventyr än så länge.
    Diskuterar inte med angivarkryp.
  • Tow2Mater
    Rataxes skrev 2025-02-11 22:57:36 följande:
    Fanns det ingen på den där vänsterextrema bloggen som kunde talat om för hårfrisörskan som inte vet någonting om jakt heller, att ingen jagar björn med automatvapen?
    När man jagar björn får.man bara ha 3 patroner i geväret. Fråga mig inte varför, men så är det, iallafall när jag tog jägarexamen.
     Man får.överhuvudtager inte jaga med "automatgevär".

Halvautomat däremot, det kan vara bra att hinna få iväg ett andra skott så snabbt som möjligt om en ilsken vildsvinsgalt kommer mot mig. Man har inte direkt tid med manuell omladdning eller för den delen mantelrörelse vid såna tillfällen. Jag har talat med jägare som räddats av sitt andra skott inom en sekund. Själv har jag sluppit såna äventyr än så länge.
    Så om den ilskna björnen eller vildsvinet kommer efter en och man i stressen missar andra och tredje skottet tvingas man försvara sig med kniven? Vilket vansinne!
  • Anonym (Giggi)
    Rataxes skrev 2025-02-11 22:57:36 följande:
    Hur ska de kunna tala om? Ingen på Etc har förstås den minsta aning om hur jakt går till. Det är inte folk med den typen av bakgrund och intresse som jobbar där.
  • Anonym (Giggi)
    Tow2Mater skrev 2025-02-11 23:22:37 följande:
    Så om den ilskna björnen eller vildsvinet kommer efter en och man i stressen missar andra och tredje skottet tvingas man försvara sig med kniven? Vilket vansinne!
    Det är jakt. Det finns inget "mjukt" med jakt. Det är ett vapen och ett djur.

Händer varje år att jägare skadas av vilt som anfaller dem.

En vildsvinsgalt kan väga över 150 kilo och rusa emot dig i 50 km/h och den har två sylvassa betar, långa som moraknivar, att skära upp dig med.

Det gäller att sätta första skottet. Och är man inte 100% säker på det skottet så skjuter man inte.
  • klyban

Rätt komiskt att se gråtandet över något så obetydligt, och som faktiskt visat sig kosta människor livet.
    Och sluta jaga då om det är så hemskt att ni inte får använda dessa vapen och att det skulle vara så farligt utan dom.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
Svar på tråden Riksdagsvalet 2026