• KillBill

Riksdagsvalet 2026

I denna artikel resonerar Tomas Ramberg på Dagens Nyheter om möjliga resultat efter riksdagsvalet 2026. Han avslutar med 4 olika scenarier efter nästa val.  Själv tror jag att både SD och M kommer göra mycket dåliga resultat i nästa val och att det resulterar i att både Ulf Kristersson och Jimmie Åkesson avgår. Vad tror ni?

etidning.dn.se/p/dagens-nyheter/2023-05-13/a/tomas-ramberg-for-s-och-lo-ar-sd-ett-existentiellt-hot-darfor-blixtrar-det-i-anderssons-ogon/2357/1002363/40001775

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Svar på tråden Riksdagsvalet 2026
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Sossen) skrev 2025-03-02 18:46:22 följande:
    Okej, så enligt dig kan vi lägga ner hela grundskolan och bara ge ungarna en app istället.

Hur kan man bli så korkad?

Språk lär man sig bäst i landet där det talas. Eller hur?
    Men ingen har väl ändå sagt att man skall ta bort SFI? 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Sossen) skrev 2025-03-02 18:46:22 följande:
    Okej, så enligt dig kan vi lägga ner hela grundskolan och bara ge ungarna en app istället.

Hur kan man bli så korkad?
    I grundskolan skall man lära sig mycket mer än språk. 
  • Anonym (Sossen)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-03-02 19:14:56 följande:

Språk lär man sig bäst i landet där det talas. Eller hur?
    Men ingen har väl ändå sagt att man skall ta bort SFI? 

Enligt ditt resonemang kan vi ju lika gärna göra det, eftersom du tycker att språkinlärning lika gärna kan fixas med en app.

Sveriges kommuner har bara fått en femtedel av begärda medel i senaste budgeten, så givetvis finns det inga resurser till att utöka SFI eller kommunal utbildning över huvudtaget. Om regeringen ville dra in tolkstödet för att invandrare ska lära sig svenska, så skulle de väl istället ha presenterat en satsning på SFI. Pengar finns uppenbarligen, eftersom miljardärer får skattelättnader. Det här förslaget med indragen tolk är bara ett beställningsjobb från SD som aldrig kommer gå igenom, eftersom utredningen lär visa att utebliven tolkning bara kommer leda till fler missförstånd och utanförskap, vilket i förlängningen innebär mer kriminalitet och elände.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Sossen) skrev 2025-03-02 19:22:52 följande:
    Enligt ditt resonemang kan vi ju lika gärna göra det, eftersom du tycker att språkinlärning lika gärna kan fixas med en app.

Sveriges kommuner har bara fått en femtedel av begärda medel i senaste budgeten, så givetvis finns det inga resurser till att utöka SFI eller kommunal utbildning över huvudtaget. Om regeringen ville dra in tolkstödet för att invandrare ska lära sig svenska, så skulle de väl istället ha presenterat en satsning på SFI. Pengar finns uppenbarligen, eftersom miljardärer får skattelättnader. Det här förslaget med indragen tolk är bara ett beställningsjobb från SD som aldrig kommer gå igenom, eftersom utredningen lär visa att utebliven tolkning bara kommer leda till fler missförstånd och utanförskap, vilket i förlängningen innebär mer kriminalitet och elände.
    När man flyttar till andra länder är det allra vanligaste att man får bekosta sin språkinlärning med kurser helt på egen hand, en app är ett bra stöd.
  • TvillingmammaVästgöte

Jag tycker att det är bra att vi erbjuder kostnadsfritt SFI, men det bör vara begränsat i tid och det bör vara hårda krav på både närvaro och eget engagemang. Det är stor förmån att bli erbjuden en kostnadsfri språkkurs. 

• Anonym (Sossen)

Tolkarnas uppgift är inte att lära invandare svenska, utan att hjälpa till i kontakter med myndigheter. LVU-kampanjen där invandrare fick för sig att svenska myndigheter vill kidnappa deras barn, är ett exempel på katastrofala konsekvenser av missförstånd i kommunikationen, som bidrog till att terrorhotnivån mot Sverige höjdes. Vill du verkligen se fler såna händelser? Tolkarna gör en samhällsinsats och är en viktig del av integrationen.

• klyban
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-03-02 18:32:57 följande:

Svenska kan man lära sig utan att gå på dyra utbildningarna . Mina indiska kollegor och polska kollegor tränar tex  med olika appar. Man kan lyssna på TV, prata med personal på ICA mm. Många kyrkor har språkcafe helt kostnadsfritt. Att engagera sig i kyrkor och föreningar är en bra idé. Muslimska församlingar borde också kunna lära ut svenska till sina församlingsmedlemmar. 

Det borde finnas en stor vilja hos alla invandrare att lära sig svenska. För att få ett jobb och försörja sig, för att integreras , för att bli en del av samhället 

Men för en så liten sak ska du rösta på ett skräpparti?
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-03-02 18:35:41 följande:
    Jag tycker det är enormt viktigt att bevara det svenska språket, det är en stor del av vår kultur. 

Så viktigt att du är villig att offra saker?
    Och som är betydligt viktigare.

Hoppas du inte tillhör låginkomsttagare, för där har vi lärt oss att SD försämrar.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • KillBill
    klyban skrev 2025-03-02 19:53:31 följande:
    Men för en så liten sak ska du rösta på ett skräpparti?
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-03-02 18:35:41 följande:
    Jag tycker det är enormt viktigt att bevara det svenska språket, det är en stor del av vår kultur. 

Så viktigt att du är villig att offra saker?
    Och som är betydligt viktigare.

Hoppas du inte tillhör låginkomsttagare, för där har vi lärt oss att SD försämrar.

Hörde på radio idag att SD och regeringen drar in allt stöd till till fristående konsumentorganisationer tex Sverige Konsumenter och detta görs samtidigt som det finns rekordmånga som hamnat hos Kronofogden och samtidigt som inflationen enen håller på att ta fart igen.

Hur kan någon ens överväga att rösta på SD eller de övriga högerpartierna?   
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Sossen) skrev 2025-03-02 19:49:45 följande:

Tolkarnas uppgift är inte att lära invandare svenska, utan att hjälpa till i kontakter med myndigheter. LVU-kampanjen där invandrare fick för sig att svenska myndigheter vill kidnappa deras barn, är ett exempel på katastrofala konsekvenser av missförstånd i kommunikationen, som bidrog till att terrorhotnivån mot Sverige höjdes. Vill du verkligen se fler såna händelser? Tolkarna gör en samhällsinsats och är en viktig del av integrationen.

Jag tycker att det skickar fel signaler att ge gratis tolkhjälp till invandrare som bott många år i Sverige
  • klyban
    KillBill skrev 2025-03-02 20:00:50 följande:
    Hörde på radio idag att SD och regeringen drar in allt stöd till till fristående konsumentorganisationer tex Sverige Konsumenter och detta görs samtidigt som det finns rekordmånga som hamnat hos Kronofogden och samtidigt som inflationen enen håller på att ta fart igen.

Hur kan någon ens överväga att rösta på SD eller de övriga högerpartierna?   

Tydligen denna användare Skrikandes

Och där kultur är viktigare än ett samhälle som är för alla.
    En intressant sak är varför man måste tvinga på andra en kultur, för det låter lite som hybris och varför får man inte ha sin egen?

Själv bryr jag mig väldigt lite om andras kulter, kanske inte ens bryr mig alls.(Måste tyvärr adressera halmgubben nej, jag ger mig inte heller på andras kultur och för jag inte bryr mig om den.)

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Giggi)
    Anonym (Sossen) skrev 2025-03-02 17:38:28 följande:
    Men SD och nuvarande regering underfinansierar kommuner  
    Samtidigt, Sveriges kommuner:
    .

• Rataxes

Röstar du på S får du nysskommunister och miljöfascister på köpet.
    Diskuterar inte med angivarkryp.
  • klyban
    Rataxes skrev 2025-03-03 10:24:26 följande:
    Röstar du på S får du nysskommunister och miljöfascister på köpet.
    Hur då?
    Då inget är ju tvingad de sagt, är din agenda så svår att du inte vill veta av att det är en önskan inget tvång?
Svar på tråden Riksdagsvalet 2026