• KillBill

Riksdagsvalet 2026

I denna artikel resonerar Tomas Ramberg på Dagens Nyheter om möjliga resultat efter riksdagsvalet 2026. Han avslutar med 4 olika scenarier efter nästa val.  Själv tror jag att både SD och M kommer göra mycket dåliga resultat i nästa val och att det resulterar i att både Ulf Kristersson och Jimmie Åkesson avgår. Vad tror ni?

etidning.dn.se/p/dagens-nyheter/2023-05-13/a/tomas-ramberg-for-s-och-lo-ar-sd-ett-existentiellt-hot-darfor-blixtrar-det-i-anderssons-ogon/2357/1002363/40001775

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Svar på tråden Riksdagsvalet 2026
  • Anonym (Sossen)
    Mentat skrev 2025-02-28 12:59:34 följande:
    Tydligen har du inte heller läst partiprogramet. 
    Vad har partiprogrammet med nånting att göra? Det är ju bara ett manifest med floskler.

Det intressanta är vad man gör i regeringsställning och det är för närvarande:

- Sänka skatten för miljonärer.
    - Minska statsbidragen åt kommunerna så att offentlig sektor får skära ner.
    - Försämra a-kassa, sjukpenning, barnbidrag och liknande välfärdssystem.
    - Öka arbetslösheten.
    - Minska studiemedel och öka lånedelen.
    - Samarbetar med parti med rötterna i SS.

Rösta bort de blåbruna så fort nästa tillfälle ges och låt sunt förnuft göra combeack.
  • Mentat
    Anonym (Sossen) skrev 2025-02-28 13:10:28 följande:
    Vad har partiprogrammet med nånting att göra? Det är ju bara ett manifest med floskler.

Det intressanta är vad man gör i regeringsställning och det är för närvarande:

- Sänka skatten för miljonärer.
    - Minska statsbidragen åt kommunerna så att offentlig sektor får skära ner.
    - Försämra a-kassa, sjukpenning, barnbidrag och liknande välfärdssystem.
    - Öka arbetslösheten.
    - Minska studiemedel och öka lånedelen.
    - Samarbetar med parti med rötterna i SS.

Rösta bort de blåbruna så fort nästa tillfälle ges och låt sunt förnuft göra combeack.
    Det här meningsutbytet inleddes alltså med ditt påstående om att "Moderater anser inte att skattebrott är ett brott eftersom de inte anser att de ska betala skatt över huvudtaget", vilket, för att tala klarspråk, alltså är en ren lögn. Partiprogrammen är det som definierar vad ett parti står för, det är det medlemmarna samlas kring och det som man vill förverkliga inom politiken. Att du kallar det "floskler" säger rätt mycket om dig.

Jag skulle mycket väl kunna bemöta alla de punkter du räknar upp men det känns totalt meningslöst när du lever i en värld definierad av dina fördomar.
  • Anonym (Sossen)
    Mentat skrev 2025-02-28 13:57:50 följande:
    Det här meningsutbytet inleddes alltså med ditt påstående om att "Moderater anser inte att skattebrott är ett brott eftersom de inte anser att de ska betala skatt över huvudtaget", vilket, för att tala klarspråk, alltså är en ren lögn. Partiprogrammen är det som definierar vad ett parti står för, det är det medlemmarna samlas kring och det som man vill förverkliga inom politiken. Att du kallar det "floskler" säger rätt mycket om dig.

Jag skulle mycket väl kunna bemöta alla de punkter du räknar upp men det känns totalt meningslöst när du lever i en värld definierad av dina fördomar.
    Mitt påstående kvarstår. När moderater pratar om att motverka kriminalitet, så syftar de aldrig på ekonomisk brottslighet som skattebrott - för djupt rotat i deras själ så anser de att skatt är en stöld av deras pengar som de egentligen inte borde betala. I deras värld finns det bara mitt och ditt - inte vårt.

Ja, partiprogram består mest av floskler. I dem kan man kalla åtgärder för en "satsning" trots att man skurit ner mer resurser än man tillfört. Det är vad man gör i praktiken som spelar roll - och jag räknade upp flera konkreta exempel på politik som speglar deras unkna människosyn.
  • KillBill

Korruptionen i Tidölaget genomsyrar politiken på alla nivåer. 

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • KillBill

Vi får hoppas  att Trump och Putins lakejer i riksdagen gör ett riktigt dåligt val 2026..

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • klyban

Intressant att regeringen slår slag mot högkostnadsskyddet, och hur låginkomsttagare kommer bara få det än svårare.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • nattuw
    Anonym (Sossen) skrev 2025-02-27 20:34:08 följande:
    Sossar har mer respekt för allmänna medel.

citat:
    "Regions Stockholms styrelse och ytterst finansregionrådet Aida Had?iali? (S) är nu polisanmäld för trolöshet mot huvudman efter mångmiljardupphandlingen där sekretessbelagd information uppges ha läckt ut.

Både Anders Lönnberg och Göran Persson har agerat rådgivare i upphandlingen i egenskap av konsulter på public affairs-byrån Lumo Advice."

Tydligen gällde polisanmälan en tvivelaktig upphandling av journalsystem där upphandlaren och leverantören hade kopplingar till socialdemokraterna och där skattebetalarna skulle få betala notan.

www.msn.com/sv-se/nyheter/other/region-stockholm-polisanm%C3%A4lt-efter-upphandling/ar-AA1yYcut

• Rataxes
    Socialdemokraternas Morgan Johansson tillsammans med andra i svensk vänster ägnar sig idag åt att håna en minister i Sveriges regering för att han bar skyddsväst när han följde med polisen på arbetspass. När Socialdemokraternas Anders Ygeman gjorde detsamma bar han 

skyddsväst.
    Diskuterar inte med angivarkryp.
  • TvillingmammaVästgöte

Jag kommer nog att rösta på SD för första gången. Jag vill värna det svenska språket. Det är absurt att vi låter skattebetalare betala för tolkar för invandrare som vägrar lära sig svenska,
    I Sverige talar vi svenska. Punkt. 

Det finns inget land i världen som skulle ge oss svenskar gratis tolkhjälp om vi flyttade dit. Det är absurt att vi låter skattepengar gå till detta. Dels kostar det pengar, dels hjälper de invandrare att slippa lära sig svenska. 

Svar på tråden Riksdagsvalet 2026