• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • Anonym (...)
    anonym05swe skrev 2025-03-10 10:05:52 följande:
    Ja men du ser inte det konstiga i allt det jag nämner med vilka krav som ställs med modern dejtnjng? 
    Det spelar ingen roll vad jag anser om kraven, det är inte mig du vill ha med på dejt. Det är lumpentjejens krav som räknas.
  • anonym05swe
    Anonym (...) skrev 2025-03-10 10:08:32 följande:

Anonym (...) skrev 2025-03-10 10:04:35 följande:

Är hon intresserad av dig så kommer hon tacka ja oavsett hur hon tolkar det.

Tycker hon att du inte är tillräckligt lång så kommer hon tacka nej.

Och tycker hon att du inte bjuder på en tillräckligt fin restaurang så kommer hon också tacka nej. Det är inte svårare än så.

Du kan spekulera hur mycket du vill, men det är meningslöst för du kommer inte få några svar om du inte frågar. Ingen i tråden kan veta vad hon har för krav om restaurang, längd osv.

Poängen att man ens behöver tänka på detta visar som sagt att modern dejting är jättedålig. Att bara träffa någon spontant och bli ihop efter att ha träffats typ 5-6 ggr går typ inte längre pga modern dejtning
  • anonym05swe
    Anonym (...) skrev 2025-03-10 10:14:21 följande:
    Det spelar ingen roll vad jag anser om kraven, det är inte mig du vill ha med på dejt. Det är lumpentjejens krav som räknas.
    Jag vet 
  • Anonym (Varför ens försöka...)
    anonym05swe skrev 2025-03-10 09:58:06 följande:

Ja, förstår det givetvis och exakt det jag pratat om hela tiden att med modern dejtning måste man i princip vara perfekt på allt, vara jättelång, bjuda på exklusiva dejter på jättebra restauranger för att ens ha en chans m.m med modern dejtning. 

Källa på denna ganska absurda halmdocka? 

Det är inte en enda person i tråden som skrivit att problemet är modern dejting, det är bara du. Det är heller ingen som poängterat att du måste bjuda henne till en lyxrestaurang på er första dejt.

Vad "modern dejting" innebär har ingen som helst betydelse för dig, eftersom du aldrig frågat den här tjejen om en dejt. Och kommer med stor sannolikhet aldrig göra det heller. 
  • Anonym (...)
    anonym05swe skrev 2025-03-10 10:19:47 följande:
    Poängen att man ens behöver tänka på detta visar som sagt att modern dejting är jättedålig. Att bara träffa någon spontant och bli ihop efter att ha träffats typ 5-6 ggr går typ inte längre pga modern dejtning
    Nej, du behöver inte tänka på detta, det är meningslöst att spekulera i för du vet inte vad just denna tjej har för krav, om hon har krav enligt modern dejting eller något helt annat.
  • Anonym (Varför ens försöka...)
    Anonym (Jonna) skrev 2025-03-10 09:31:11 följande:
    HUR kan du veta det? Om jag skrev en tråd och majoriteten av alla som svarar uppfattade mig på ett visst sätt skulle jag definitivt i alla fall fundera över om de kanske har en poäng.
    Precis! Det finns två aspekter av den mänskliga identiteten. Den ena är hur vi uppfattar oss själva, den andra är hur vi uppfattas av andra människor. Båda två är lika verkliga.
    TS uppfattar sig själv som neurotypisk, vilket är sant, för det gör han.
    Många av oss i tråden uppfatta TS som autistisk, vilket är sant, för det gör vi.

Det är inte på något vis obligatoriskt att se sig själv på samma sätt som andra ser än, men det underlättar en hel del om de båda identiteterna stämmer någorlunda överens.
  • anonym05swe
    Anonym (Varför ens försöka...) skrev 2025-03-10 10:32:00 följande:
    Precis! Det finns två aspekter av den mänskliga identiteten. Den ena är hur vi uppfattar oss själva, den andra är hur vi uppfattas av andra människor. Båda två är lika verkliga.
    TS uppfattar sig själv som neurotypisk, vilket är sant, för det gör han.
    Många av oss i tråden uppfatta TS som autistisk, vilket är sant, för det gör vi.

Det är inte på något vis obligatoriskt att se sig själv på samma sätt som andra ser än, men det underlättar en hel del om de båda identiteterna stämmer någorlunda överens.
    Ingen i hela mitt liv har någonsin sagt jag är det för det stämmer inte. Att sen säga det bakom en skärm helt utan evidens eller ens belägg gör era anklagelser ännu konstigare. 
  • anonym05swe

Att jag snart gått igenom hela tonåren utan att ha upplevt tonårskärlek är inte roligt. Vill bara vara i en bra kärleksrelation 

• Anonym
    anonym05swe skrev 2025-03-10 09:58:06 följande:

Jag försöker dock men vet ej hur lämpligt det är att fråga om dejt redan nu iom att vi aldrig varit träffats ensamma utanför organisationen tidigare. Hur kan hon tolka det? Kan hon tro syftet med dm:sen enbart varit för att skaffa en dejt med henne? Kan hon tolka det som att jag enbart söker bekräftelse? 

Hur "försöker" du när du inte ens frågar? Hur yttrar sig dessa försök? Enbart som att du går och våndas? 
  • Anonym (...)
    anonym05swe skrev 2025-03-10 10:20:08 följande:
    Jag vet 
    Och därför är det meningslöst för dig att fortsätta spekulera kring krav om längd och restauranger. Antingen så duger du i hennes ögon eller så gör du inte det. Vilket du inte får reda på innan du föreslår att ni ska träffas bara ni två.
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?