• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • anonym05swe
    Anonym (Varför ens försöka...) skrev 2025-03-10 15:41:02 följande:
    Du håller inte på med "modern dejting". Du håller på med "ingen dejting". Detta är en halmdocka från din sida.
    Ja men vill inte dejta runt utan enbart träffa den rätta. 
  • Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2025-03-10 21:15:14 följande:
    Ja men vill inte dejta runt utan enbart träffa den rätta. 
    Hur ska du lyckas med det när du inte umgås med nån alls utanför gruppaktiviteter i föreningen?
  • anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2025-03-10 21:21:07 följande:
    Hur ska du lyckas med det när du inte umgås med nån alls utanför gruppaktiviteter i föreningen?
    Vart ska jag träffa den rätta då? På barer ser jag bara äldre osv 
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    anonym05swe skrev 2025-03-10 15:37:44 följande:

Nej, det är det jag säger att jag är EMOT så...

Modern dejting är det stora problemet med orealistiska krav på folk, alla förväntas vara perfekta osv

Många killar träffar tjejer utan att vara perfekta.

Har du aldrig märkt det?

Tror du att andra killar i din ålder, som har eller har haft flickvänner, har bjudit dem på lyxrestaurang? Eller att bara långa killar har flickvänner?

Ingen är förövrigt felfri, varken tjejer eller killar. Ändå är många i relationer.

Eller vad är det för andra orealistiska krav du menar att många har?
    anonym05swe skrev 2025-03-10 22:05:26 följande:
    Vart ska jag träffa den rätta då? På barer ser jag bara äldre osv 
    En bra början är att umgås med tjejer, genom skola, jobb eller gemensamma intressen. Gå på krogen är inte nödvändigt. Men om du inte träffar eller lär känna tjejer, hur ska du då hitta en (potentiell) flickvän?

Du gör ju redan detta i viss mån, genom organisationen där lumpartjejen finns. Problemet där är ju att du aldrig tar det vidare och frågar om en träff.
    anonym05swe skrev 2025-03-10 09:58:06 följande:

Jag försöker dock men vet ej hur lämpligt det är att fråga om dejt redan nu iom att vi aldrig varit träffats ensamma utanför organisationen tidigare. Hur kan hon tolka det? Kan hon tro syftet med dm:sen enbart varit för att skaffa en dejt med henne? Kan hon tolka det som att jag enbart söker bekräftelse? 

Ja, förstår det givetvis och exakt det jag pratat om hela tiden att med modern dejtning måste man i princip vara perfekt på allt, vara jättelång, bjuda på exklusiva dejter på jättebra restauranger för att ens ha en chans m.m med modern dejtning. 

Här är ännu ett exempel på din typ av svårigheter. Att du tolkar saker bokstavligt. Att du inte riktigt förstår vad andra skriver eller menar.

Att ?sälja in sig? betyder inte att du måste vara perfekt eller någon slags supermänniska. Det betyder att få tjejen intresserad. Hur får du någon intresserad? Genom att vara trevlig, charmig samt rikta in dig på rätt tjej.

Är lumpartjejen värd att satsa på, förväntar hon sig inte en supersnygg eller jättelång kille med mycket pengar. Utan någon hon passar ihop med och har roligt tillsammans med. 

Om hon inte är intresserad av dig, är ni helt enkelt inte rätt för varandra. Det betyder inte att hon är ytlig eller har orimliga krav. 

• anonym05swe
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2025-03-11 02:54:22 följande:

Här är ännu ett exempel på din typ av svårigheter. Att du tolkar saker bokstavligt. Att du inte riktigt förstår vad andra skriver eller menar.

Att ?sälja in sig? betyder inte att du måste vara perfekt eller någon slags supermänniska. Det betyder att få tjejen intresserad. Hur får du någon intresserad? Genom att vara trevlig, charmig samt rikta in dig på rätt tjej.

Är lumpartjejen värd att satsa på, förväntar hon sig inte en supersnygg eller jättelång kille med mycket pengar. Utan någon hon passar ihop med och har roligt tillsammans med. 

Om hon inte är intresserad av dig, är ni helt enkelt inte rätt för varandra. Det betyder inte att hon är ytlig eller har orimliga krav. 

Jo, jag förstår 

Ja, jag vet att det betyder det och att jag behöver kunna flörta (går inte direkt att få andra intresserade utan att göra det) vilket jag saknar erfarenhet av tyvärr som gör det svårare. 

Ja, jag hoppas också hon har bra förväntningar. Jag tycker som sagt att hon är den som jag vill satsa min energi på. 

Ja, vet. Gör det dock inte mindre jobbigt att bli avvisad eventuellt. Vill bara träffa den rätta 

• anonym05swe
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2025-03-10 22:38:16 följande:
    En bra början är att umgås med tjejer, genom skola, jobb eller gemensamma intressen. Gå på krogen är inte nödvändigt. Men om du inte träffar eller lär känna tjejer, hur ska du då hitta en (potentiell) flickvän?

Du gör ju redan detta i viss mån, genom organisationen där lumpartjejen finns. Problemet där är ju att du aldrig tar det vidare och frågar om en träff.

Ja, det är det jag vill också men vill enbart träffa den rätta. Jag har inte jättehöga krav direkt eller förväntningar heller men rimliga krav och rimliga förväntningar på en relation. 

Det är inte för jag inte vill utan för att det är andra saker som skapar problem.

Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?