• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    anonym05swe skrev 2025-03-12 00:42:06 följande:

Jag hatar också detta läge enormt och ja, jag bör ha gjort mer tidigare. Jag känner samtidigt att jag alltid gjort mitt bästa. Ni måste inse att det inte är enkelt. 

Inte haft känslor för NÅGON på ca 7-8 år innan jag bara helt plötsligt föll för henne och så ska man navigera allt detta krångel och logistisk och så. Är inte enkelt men ska göra mitt bästa nu när vi ses härnäst för att visa att jag bryr mig om henne och förhoppningsvis ses på en trevlig dejt (antingen i hennes stad eller mitten mellan våra)

Skulle helt oironiskt som att gå på moln att vara med henne som hennes pojkvän

Problemet är att du inte ens har tagit reda på om hon är intresserad. Det är liksom första steget mot en eventuell kärleksrelation.

Då hade du sluppit grubbla så mycket nu, inte behövt hata läget som du skriver. Antingen hade ni träffats, trots avståndet och utan att du hade behövt betala för allt och leva upp till en massa orimliga krav. Eller så hade dina känslor inte varit besvarade. Då hade du kunnat slicka såren och gå vidare.

Att du har svårt att se dig själv med någon annan, är ju inget skäl till att ge upp? Du är inte ens 20 fyllda, du har hela livet framför dig.

Som sagt, andra killar träffar tjejer utan att vara rika eller snyggare än genomsnittet. Hur går det ihop om tjejer har skyhöga krav som du påstår? Att vissa tjejer har det, betyder inte att de flesta har det.

Social begåvning är viktigare än både utseende och pengar. Man måste inte nödvändigtvis vara bra på att flörta, men är man inte så bra på socialt samspel blir det svårare att träffa någon. Dock aldrig omöjligt. Socialt samspel och interaktion är nämligen något man kan öva upp, i alla fall till viss del.

I övrigt handlar det om att träffa rätt tjej i rätt miljö. Lära känna tjejer. Att ragga på krogen eller Tinder eller liknande, passar verkligen inte alla. 
  • fornminne
    anonym05swe skrev 2025-03-11 23:25:59 följande:

Ja men kraven som kommer idag är helt orealistiska och allt för höga. Skillnaden i krav som killar har respektive tjejer har för en relation skiljer sig enormt. 

Nej, men är i princip krav på längd osv för en relation från en del tjejer. Även krav som att killar ska betala allt i en relation också ex. 

Finns en mängd orealistiska krav jag kan prata om

Du skriver att det finns en mängd orealistiska krav du kan prata om, men du ger inga konkreta exempel. Förutom längd och pengar.

Bara för att diverse incels på nätet påstår att killar måste vara minst 180 cm långa för att ha chans på tjejer, samt ha råd att bjuda på ditten och datten, betyder inte det att det stämmer med verkligheten. Mängder av killar och män har partner utan att vara jättelånga eller bjuda på allt. Eller för den delen vara perfekta på andra sätt. Ingen är felfri.

Däremot har killar och män i relationer, självklart sådant som attraherar tjejen de är tillsammans med. Delvis beror det väl på hur högt de siktar också. Ju attraktivare tjejen är, desto hårdare konkurrens. Mycket attraktiva tjejer är mer omsvärmade än medelmåttiga tjejer. 
  • anonym05swe
    fornminne skrev 2025-03-12 06:57:22 följande:
    Du skriver att det finns en mängd orealistiska krav du kan prata om, men du ger inga konkreta exempel. Förutom längd och pengar.

Bara för att diverse incels på nätet påstår att killar måste vara minst 180 cm långa för att ha chans på tjejer, samt ha råd att bjuda på ditten och datten, betyder inte det att det stämmer med verkligheten. Mängder av killar och män har partner utan att vara jättelånga eller bjuda på allt. Eller för den delen vara perfekta på andra sätt. Ingen är felfri.

Däremot har killar och män i relationer, självklart sådant som attraherar tjejen de är tillsammans med. Delvis beror det väl på hur högt de siktar också. Ju attraktivare tjejen är, desto hårdare konkurrens. Mycket attraktiva tjejer är mer omsvärmade än medelmåttiga tjejer. 

För att det är det främsta som folk öppet pratar om på sociala medier. Finns folk som lagt upp en lista med urval av jättespecifika krav som kvinnor har som kvinnor pratat om som krav på sociala medier där en del krav är jättekonstiga. 

Inte sagt att ngn är felfri. 

Jag vet inte hur andra värderar hur attraktiv hon är.

• fornminne
    anonym05swe skrev 2025-03-12 10:02:37 följande:

För att det är det främsta som folk öppet pratar om på sociala medier. Finns folk som lagt upp en lista med urval av jättespecifika krav som kvinnor har som kvinnor pratat om som krav på sociala medier där en del krav är jättekonstiga. 

Vilka är det som lägger upp dessa listor? Incels eller kvinnorna själva? Eller både och?

Sociala medier är inte verkligheten. Du fattar väl att dessa youtubers eller influencers eller vilka de nu är, inte talar för ALLA tjejer? Eller ens de flesta.

Ja, det finns gold diggers, det finns tjejer som bara vill gifta sig rikt, det finns tjejer som aldrig skulle dejta någon under 1.80 och bla bla.

Men DE FLESTA tjejer är inte så. Inte i verkligheten.

Alltså är det inte relevant för dig. Många vanliga killar får tjejer. Utan att vara rika, jättelånga eller jättesnygga. En del är korta, fula och fattiga. Alltså inte ens medel. De har det säkert svårare, i alla fall på ett ytligt plan. Ändå har åtminstone en del av dessa flickvän.

Om du inte lyckas, är det något annat du saknar, eller så riktar du in dig på fel tjejer. 
  • anonym05swe
    fornminne skrev 2025-03-12 10:40:58 följande:
    Vilka är det som lägger upp dessa listor? Incels eller kvinnorna själva? Eller både och?

Sociala medier är inte verkligheten. Du fattar väl att dessa youtubers eller influencers eller vilka de nu är, inte talar för ALLA tjejer? Eller ens de flesta.

Ja, det finns gold diggers, det finns tjejer som bara vill gifta sig rikt, det finns tjejer som aldrig skulle dejta någon under 1.80 och bla bla.

Men DE FLESTA tjejer är inte så. Inte i verkligheten.

Alltså är det inte relevant för dig. Många vanliga killar får tjejer. Utan att vara rika, jättelånga eller jättesnygga. En del är korta, fula och fattiga. Alltså inte ens medel. De har det säkert svårare, i alla fall på ett ytligt plan. Ändå har åtminstone en del av dessa flickvän.

Om du inte lyckas, är det något annat du saknar, eller så riktar du in dig på fel tjejer. 
    I fallen är videosen direkt från kvinnor som de själv lagt upp som som sen görs till en jättelång lista.
    Nej men det talar för en del
    Ja men finns fortfarande
    Jag söker bara den rätta, vill inte bli ihop med ngn för sakens skull. Är enbart därför 
  • Anonym (Inget på spel....)
    anonym05swe skrev 2025-03-12 10:02:37 följande:

Men snälla! Sociala medier är inte verkligheten! Om du ser saker utifrån hur de presenteras på sociala medier förstår jag att du är helt handlingsförlamad. Till och med mina 11-åringar vet att det man ser på YT och sociala medier inte är en spegling av verkligheten. Du behöver avinstallera sociala medier och leva i det verkliga livet. 
    anonym05swe skrev 2025-03-12 10:49:55 följande:
    I fallen är videosen direkt från kvinnor som de själv lagt upp som som sen görs till en jättelång lista.
    Nej men det talar för en del
    Ja men finns fortfarande
    Jag söker bara den rätta, vill inte bli ihop med ngn för sakens skull. Är enbart därför 
    Är det den typen av tjejer du är ute efter? Om inte, varför bryr du dig?
  • anonym05swe
    Anonym (Inget på spel....) skrev 2025-03-12 10:54:39 följande:
    Men snälla! Sociala medier är inte verkligheten! Om du ser saker utifrån hur de presenteras på sociala medier förstår jag att du är helt handlingsförlamad. Till och med mina 11-åringar vet att det man ser på YT och sociala medier inte är en spegling av verkligheten. Du behöver avinstallera sociala medier och leva i det verkliga livet. 
    Inte sagt att det är verkligheten men en del personer delar de åsikterna om icks osv. Sluta insiunera icke sanna saker. 

Sade inte alla tycker så men uppenbarligen en del.
    anonym05swe skrev 2025-03-12 11:01:12 följande:
    Inte sagt att det är verkligheten men en del personer delar de åsikterna om icks osv. Sluta insiunera icke sanna saker. 

Sade inte alla tycker så men uppenbarligen en del.
    Men fortfarande, om det inte är den typen av tjejer DU är intresserad av, varför ens bry sig om att VISSA tycker så? Det är totalt irrelevant utifrån vad DU vill ha för typ av tjej. 
  • Anonym (Varför ens försöka...)

Varför startade du ens en tråd? Du vet ju redan allting.

Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?