• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • Anonym (Hej)
    anonym05swe skrev 2025-03-13 18:34:45 följande:

Jo, det gör jag 

Många är inte i långsiktiga relationer som sagt utan går mellan flera relationer lite hur som helst

Ja, jag umgås med vänner

Inte mitt fel att de moderna dejtningnormerna suger

Ditt svar ovan visar hur lite du vet om världen och människor, det är ytterst få som inte är ute efter långsiktiga relationer och bara att du fortsätter tro det trots allt vi har skrivit här säger hur lite du läser det vi skriver.

Ok, helt ärligt. När träffade du vänner sist som inte var föreningen? Och blir svaret "vet inte" så är det ett tecken på att du inte har ett socialt liv och därmed inte har en aning om hur människor fungerar.
  • Anonym (Varför ens försöka...)
    anonym05swe skrev 2025-03-13 18:34:45 följande:

Jo, det gör jag 

Många är inte i långsiktiga relationer som sagt utan går mellan flera relationer lite hur som helst

Inte mitt fel att de moderna dejtningnormerna suger

Om du nu rör dig ute bland folk, reflekterar du inte över att det du ser och läser på nätet och sociala medier inte stämmer överens med hur folket du träffar lever? Har du märkt att killar som är kortare än 190 cm eller inte har råd med lyxrestauranger har partner? I många fall t o m en seriös partner. Och vad gäller de som går mellan flera relationer hur som helst - betyder det att de personerna lyckas attrahera inte bara en utan flera partners!
    Min man är för övrigt 185 cm, normalviktig men flintis och var tungt skuldsatt hos Kronofogden när vi träffades (fast han är grym på att laga mat, så jag har fått fantastiska middagar ändå). Min ex-man är jämnlång med mig och också flintis som min man, men hade hyfsad ekonomi och ett litet hus när vi blev ihop.

Om du tycker att de moderna dejtingnormerna suger - skit i dem, då, för bövelen!! Då får du försöka träffa en tjej på något annat sätt än genom dejting!
  • anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2025-03-12 12:22:21 följande:

Vem tror du vet mest om att dejta? Du som aldrig gjort det eller de som har det?

Vem tror du vet mest om förhållanden? Du som aldrig haft ett eller de som har?

Utveckla gärna ditt svar med varför du tror som du gör.

Inte sagt att jag vet mest men jag har också gått på dejt och det gick inte särskilt bra pga modern dejtning

Inte sagt att jag vet mest men många går mellan många relationer för att folk inte ens vågar vara öppna innan de går in i en relation

• Anonym (Varför ens försöka...)
    anonym05swe skrev 2025-03-13 20:12:57 följande:

Inte sagt att jag vet mest men jag har också gått på dejt och det gick inte särskilt bra pga modern dejtning

Inte sagt att jag vet mest men många går mellan många relationer för att folk inte ens vågar vara öppna innan de går in i en relation.

Du gick på en dejt, en gång. Med en tjej som var en dålig matchning, vilket ni verkade tycka båda två. Det är inte modern dejtings fel. Ibland passar man inte ihop, helt enkelt.

Bekymra dig du om att skaffa din första egna relation, innan du bekymrar dig över vad "folk" gör! Eftersom du inte är en sån som går mellan många relationer kan du heller inte veta hur dessa "folk" tänker.
  • Anonym

Hur har de senaste "aktiva försöken" gått? De har gått ut på enbart grubblerier, förstår jag? Lett till några framsteg?

• Anonym (X)

Inte sagt att jag vet mest men många går mellan många relationer för att folk inte ens vågar vara öppna innan de går in i en relation

Vad med modern dejting förstörde DIN dejt? Du ville dessutom ha en dejt till men hon ville inte.

Vi ger råd här. Vi har varit och är i relationer. Menar du att detta går att applicera på oss eller varför svamlar du om det?
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Så du har varit på dejt? En eller flera?

Vad hände? Eftersom du skriver att det inte gick särskilt bra.

Vad är det som får dig att tro att det var det du kallar "modern dejting" som ställde till det?

Ibland är man bara inte rätt för varandra. Passar inte ihop. Klickar inte. Det behöver inte alls ha med "modern dejting" att göra.
  • Anonym (X)

Umgås du irl med några utanför sekten föreningen?

• Anonym (Inget på spel....)

För du är ju så otroligt öppen innan du skulle gå in i en relation... Du som under över ett års tid inte vågat fråga tjejen du gillar om hon vill gå på dejt med dig? Du som inte vågat vara personlig med henne för fem öre? Du som är så otroligt orolig för att hon ska missförstå dig och tro att du är intresserad av henne? Du som inte vågar berätta om vad som händer i ditt liv vad gäller misslyckade studier och jobbsökande?

Känns det bra att kasta sten i glashus? 

Att din (enda?) dejt misslyckades har ingenting med din sk "moderna dejting" att göra men det är väl skönt att ha något att skylla på. 

Jag har i min ungdom varit på flertalet dejter som inte sträckte sig längre än till dejt 1 eftersom det inte fanns något intresse där alls... Det har inget med att "inte söka långsiktigt" att göra heller. 

Kan tillägga att min första riktiga, ordentliga relation hade jag som 24-åring. Den varade i 6 månader. Oskulden förlorade jag som 21-åring. Min 20-åriga relation som jag lämnade förra året var min andra riktiga relation. Men... Vad vet jag och alla andra här om relationer?
  • anonym05swe
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2025-03-13 21:22:47 följande:
    Så du har varit på dejt? En eller flera?

Vad hände? Eftersom du skriver att det inte gick särskilt bra.

Vad är det som får dig att tro att det var det du kallar "modern dejting" som ställde till det?

Ibland är man bara inte rätt för varandra. Passar inte ihop. Klickar inte. Det behöver inte alls ha med "modern dejting" att göra.

Var på en dejt som var stendöd. Om det är så dejtning ska vara är det inte så roligt med sådan typ av dejtning 

För att det är så dejtningnormerna är 

Ja, det vet jag

Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?