• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    anonym05swe skrev 2025-03-14 01:42:57 följande:

Var på en dejt som var stendöd. Om det är så dejtning ska vara är det inte så roligt med sådan typ av dejtning 

För att det är så dejtningnormerna är 

Ja, det vet jag

Du har varit på EN misslyckad dejt och skyller på dejtingnormer?

Det kan inte ha varit så att du och tjejen bara inte klickade?

Många har varit på lyckade dejter. Dejtar de inte ?modernt? då?

Det känns som du medvetet svarar korthugget för att slippa förklara dig närmare.

Å andra sidan är det ingen annan än du som drabbas av att du skyller dina tillkortakommanden på omständigheterna, eller på yttre faktorer. Din inställning kommer inte att föra dig närmare en kärleksrelation, men det är ju ingen annans problem. 
  • anonym05swe
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2025-03-14 06:03:15 följande:
    Du har varit på EN misslyckad dejt och skyller på dejtingnormer?

Det kan inte ha varit så att du och tjejen bara inte klickade?

Många har varit på lyckade dejter. Dejtar de inte ?modernt? då?

Det känns som du medvetet svarar korthugget för att slippa förklara dig närmare.

Å andra sidan är det ingen annan än du som drabbas av att du skyller dina tillkortakommanden på omständigheterna, eller på yttre faktorer. Din inställning kommer inte att föra dig närmare en kärleksrelation, men det är ju ingen annans problem. 
    Dejtningnormerna i sig är sjukt dåliga och ja, vi klickade inte samtidigt som det. 
    Jo men det är oftast samma personer som byter partner från kvartal till kvartal. Jag vill personligen göra allt för henne och vara i en relation med henne. Gillar henne mkt för den hon är och tycker hon har bara bra egenskaper (inte sett ngt negativt alls). 
  • Anonym (Jonna)
    anonym05swe skrev 2025-03-10 10:34:39 följande:
    Ingen i hela mitt liv har någonsin sagt jag är det för det stämmer inte. Att sen säga det bakom en skärm helt utan evidens eller ens belägg gör era anklagelser ännu konstigare. 
    Jag har kommit med ett flertal exempel på hur du tolkar situationer annorlunda än de flesta andra, så jo, jag har givit belägg (som du inte har besvarat).

Här är ytterligare en fråga om det då. Du beskriver hur din situation är så krånglig och komplex. Hur ser du på det faktum att INGEN annan i tråden håller med om det, och också ger exempel på egna relationer som haft betydligt mer krånglig logistik?
  • Anonym (Tiden går)
    anonym05swe skrev 2025-03-14 09:43:29 följande:
    Dejtningnormerna i sig är sjukt dåliga och ja, vi klickade inte samtidigt som det. 
    Jo men det är oftast samma personer som byter partner från kvartal till kvartal. Jag vill personligen göra allt för henne och vara i en relation med henne. Gillar henne mkt för den hon är och tycker hon har bara bra egenskaper (inte sett ngt negativt alls). 

Samma snack i över ett år. 

Ändå kommer du inte längre än ett opersonligt meddelande i månaden. 

Det är bara du som förlorar på det du gör/inte gör. Det spelar ingen roll hur mkt du är emot det du kallar modern dejting. Det är ändå de som faktiskt dejtar som är vinnarna, för de kommer att hitta någon att ha en relation med. 

Men du som inte ens vågar fråga henne om en dejt kommer bara att stå där och titta på. På fel sida om den höga mur du byggt upp. 

• Anonym (Jonna)

Och nej, det är ingen "anklagelse". Det är ett påpekande om en möjlig förklaring till varför du har det svårt på flera områden i livet, och skulle kunna leda till att du får adekvat stöd som hjälper dig framåt.

• anonym05swe
    Anonym (Tiden går) skrev 2025-03-14 09:54:19 följande:

Samma snack i över ett år. 

Ändå kommer du inte längre än ett opersonligt meddelande i månaden. 

Det är bara du som förlorar på det du gör/inte gör. Det spelar ingen roll hur mkt du är emot det du kallar modern dejting. Det är ändå de som faktiskt dejtar som är vinnarna, för de kommer att hitta någon att ha en relation med. 

Men du som inte ens vågar fråga henne om en dejt kommer bara att stå där och titta på. På fel sida om den höga mur du byggt upp. 

Jag försöker, medvetet valt att inte dejta andra heller. Är dock inte enkelt iom att jag varit i samma dm ett tag. Trodde hon redan iom att jag började dm:a henne och aktivt ställa frågor skulle inse att jag vill bjuda ut henne men det har hon inte insett verkar det som. 

Jag vill inte dejta för dejtandets skull utan enbart träffa personer som jag kan se mig själv långsiktigt med. 

Jag försöker som sagt

• anonym05swe
    Anonym (Jonna) skrev 2025-03-14 09:58:30 följande:

Och nej, det är ingen "anklagelse". Det är ett påpekande om en möjlig förklaring till varför du har det svårt på flera områden i livet, och skulle kunna leda till att du får adekvat stöd som hjälper dig framåt.

Det är en "förklaring" helt utan grund i någonting
  • Anonym (Jonna)
    anonym05swe skrev 2025-03-14 10:06:37 följande:
    Det är en "förklaring" helt utan grund i någonting
    Svara på mitt tidigare inlägg också, tack.

"Jag har kommit med ett flertal exempel på hur du tolkar situationer annorlunda än de flesta andra, så jo, jag har givit belägg (som du inte har besvarat).

Här är ytterligare en fråga om det då. Du beskriver hur din situation är så krånglig och komplex. Hur ser du på det faktum att INGEN annan i tråden håller med om det, och också ger exempel på egna relationer som haft betydligt mer krånglig logistik?"
  • Anonym
    anonym05swe skrev 2025-03-14 10:04:25 följande:

Jag försöker som sagt

Det kan ju diskuteras. Ivrigt ...

Du har fortfarande inte svarat på HUR dessa "dejtingnormer" har med dig och den aktuella tjejen att göra? Vad spelar det för roll vilka normer som möjligen råder för andra? 
  • Anonym

Försök pågår.
    Ett år, fyra månader. 
    690 sidor.

Resultat: Hon vet inte att du är intresserad.

Tänk att ha den här killen anställd ... 
    -Men vafan, har du fortfarande inte gjort detta?!?!
    -Inte sagt att jag är felfri. Jag försöker. Det kan misstolkas.

-Men du välte hela pallraden och glömde beställa en årsförbrukning av råmaterial?
    -Det är normerna. Jag är inte som andra, som stressar fram materialet. Fel på beställningsformuläret också. 
    -Du är rätt jävla ineffektiv och dyr!
    -Nä. Inte sagt att jag är dyr.

Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?