• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • anonym05swe
    Anonym skrev 2025-03-14 10:35:43 följande:
    Det kan ju diskuteras. Ivrigt ...

Du har fortfarande inte svarat på HUR dessa "dejtingnormer" har med dig och den aktuella tjejen att göra? Vad spelar det för roll vilka normer som möjligen råder för andra? 
    Jag vet inte om vad hon har för krav i dejting så vet inte om hon gillar de dejtningnormerna eller ej. 

Jag vill bara vara hennes 
  • Anonym
    anonym05swe skrev 2025-03-14 10:52:44 följande:
    Jag vet inte om vad hon har för krav i dejting så vet inte om hon gillar de dejtningnormerna eller ej. 

Jag vill bara vara hennes 
    Så för det första har de egentligen ingen inverkan alls och om det nu ändå skulle finnas en sådan risk, så är den 50%-ig?
  • Anonym (Inget på spel....)
    anonym05swe skrev 2025-03-14 10:04:25 följande:

Jag försöker, medvetet valt att inte dejta andra heller. Är dock inte enkelt iom att jag varit i samma dm ett tag. Trodde hon redan iom att jag började dm:a henne och aktivt ställa frågor skulle inse att jag vill bjuda ut henne men det har hon inte insett verkar det som. 

Jag vill inte dejta för dejtandets skull utan enbart träffa personer som jag kan se mig själv långsiktigt med. 

Jag försöker som sagt

Hon har säkert förstått men är inte intresserad av dig på det viset. Det är därför hon aldrig tar kontakt först när det varit tyst ett tag. Däremot så är hon väluppfostrad och svarar när du skriver. 

Du ville alltså att hon skulle ta första steget och bjuda ut dig?
  • anonym05swe
    Anonym (Inget på spel....) skrev 2025-03-14 11:07:09 följande:
    Hon har säkert förstått men är inte intresserad av dig på det viset. Det är därför hon aldrig tar kontakt först när det varit tyst ett tag. Däremot så är hon väluppfostrad och svarar när du skriver. 

Du ville alltså att hon skulle ta första steget och bjuda ut dig?

Jag tror mer att hon inte vet om det iom att jag inte på något sätt ens anspelat på det.

Sade inte det

• Anonym (Tiden går)

Jag försöker, medvetet valt att inte dejta andra heller. Är dock inte enkelt iom att jag varit i samma dm ett tag. Trodde hon redan iom att jag började dm:a henne och aktivt ställa frågor skulle inse att jag vill bjuda ut henne men det har hon inte insett verkar det som. 

Jag vill inte dejta för dejtandets skull utan enbart träffa personer som jag kan se mig själv långsiktigt med. 

Jag försöker som sagt

Varför skulle hon tro att du är intresserad när du aldrig gjort en avspelning på det?

Och varför skriver du nu att du tror att hon skulle fattat vad du vill när du innan hela tiden skrivit att hon inte vet något? Ännu en ursäkt för att inget hänt?
  • Anonym (Jonna)
    Anonym (Jonna) skrev 2025-03-14 10:08:01 följande:
    Svara på mitt tidigare inlägg också, tack.

"Jag har kommit med ett flertal exempel på hur du tolkar situationer annorlunda än de flesta andra, så jo, jag har givit belägg (som du inte har besvarat).

Här är ytterligare en fråga om det då. Du beskriver hur din situation är så krånglig och komplex. Hur ser du på det faktum att INGEN annan i tråden håller med om det, och också ger exempel på egna relationer som haft betydligt mer krånglig logistik?"
    Ts, svara gärna på det här inlägget.
  • anonym05swe
    Anonym (Jonna) skrev 2025-03-14 11:55:39 följande:
    Ts, svara gärna på det här inlägget.
    Bara för att vissa klarat det gör inte att alla klarar det. Många gör t.o.m slut pga avståndet och jag gör mitt bästa för henne
  • Anonym

De här "försöken" som du gör, hur yttrar de sig? Vad har du gjort de senaste tre dygnen, t ex?

• anonym05swe
    Anonym skrev 2025-03-15 00:31:19 följande:

De här "försöken" som du gör, hur yttrar de sig? Vad har du gjort de senaste tre dygnen, t ex?

Inger de senaste tre dygnen men skrivit med henne mkt genom året
  • Anonym (Hej)

Jag försöker som sagt

Nu börjar du äntligen skriva lite sanning. Du tänkte att du tar ett första steg och utgick ifrån att hon skulle ta det vidare så att du slapp utsätta dig för någon risk, tyvärr har hon inte gjort det utan du är kvar i samma tanke som du var för ett år sedan. 

Hon är inte intresserad. Du har lagt upp allt så fint för henne men hon tar inte emot det, hon vill inte mer. Vi har sagt det om och om igen men du är så förtjust i tanken på henne att du vägrar förstå och till och med upplevs som autistisk i din vägran att se sanningen.
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?