• Anonym (Fattiglapp)

Avslag på ekonomiskt bistånd, svårt få inkomst

Hjälp!

Jag försöker sälja saker för att få in pengar. Men det går inte bra.
    Jag har anställning vid behov, men har inte fått börja något pass än, trots att jag anmält intresse för att jobba.

Jag har försökt söka a-kassa, försörjningsstöd, och sökt MASSOR av jobb. Men det går inte bra. 
    Allt stressar mig.. 
    Hur får man snabbt in pengar?
    Var är det bäst att sälja möbler osv, där man verkligen får köpare?
    Jag måste verkligen fixa min ekonomiska situation. Jag är inte berättigad till något försörjningsstöd över huvud taget, av någon anledning?

Vad ska jag göra? Kan man sälja en soffa på blocket? Den är värd rätt mycket pengar, men vad jag förstått det som verkar det ändå svårt att få soffor sålda.

• Svar på tråden Avslag på ekonomiskt bistånd, svårt få inkomst
  • Anonym (Fattiglapp)
    Anonym (Jobbat med försörjningsstöd) skrev 2024-07-17 13:28:52 följande:

Jag har gett dig tydliga råd att hävda nöd om du helt saknar medel.
    Har du gjort det? Dvs gjort en ansökan specifikt om nöd till mat och hyra
    INTE en ny ansökan om fullt bistånd för nästa månad utan för ditt nuläge. 

Eftersom du har fått avslag kommer socialtjänsten inte agera för den nuvarande månaden utan det ligger på dig att överklaga och/hävda nöd.

Det är inte möjligt att göra en nödansökan, åtminstone inte i min kommun.
    Jag har kollat på hemsidan och inloggningen hos "ekonomiskt bistånd". "Hävda nöd/nödansökan" existerar INTE.
  • Anonym (_____)
    Anonym (Fattiglapp) skrev 2024-07-17 13:18:11 följande:
    En tydlig problematik är år av ätstörningar tillsammans med ångest och depression (PTSD) som gör att jag inte klarar av att fungera.
    Igen. Prata då med en läkare

Jag är diagnostiserad med just PTSD vilket är en nåt som dom ser allvarligt på och nåt man blir sjukskriven för 

Soc bråkar aldrig med mig, men som sagt jag är inte sjukskriven på egen bevåg utan självfallet med ett läkarintyg

Har du PTSD på pappret, eller är det nåt du tror att du har? 
  • Anonym (_____)
    Anonym (Fattiglapp) skrev 2024-07-17 13:34:55 följande:
    Jag har kollat på hemsidan och inloggningen hos "ekonomiskt bistånd". "Hävda nöd/nödansökan" existerar INTE.
    Du har antingen gjort nåt fel eller inte letat tillräckligt noga 

Om du fortfarande har det svårt ring och prata med dom, säg att du vill ha din socialsekreterares nummer och veta när hon har telefontid 

Du har RÄTT att få hjälp och dom MÅSTE hjälpa dig 
  • Anonym (Jobbat med försörjningsstöd)
    Då ringer du via växeln OCH lämnar in en skriftligt papper i receptionen:
    Härmed ansöker jag XX personummer om nöd till mat och hyra

Tro mig. Det är alltid möjligt att ansöka om nöd. Kommunen är ytterst ansvarig för sina medborgare.

Men det finns inte en specifik ansökan för detta.
    Oftast sker det muntligen via telefon....

Så ring in till din kommun och säg ordagrant att du hävdar nöd. Du kommer behöva visa aktuellt kontoutdrag så var beredd på det.

• Anonym (Rädda dig själv)
    Anonym (Jobbat med försörjningsstöd) skrev 2024-07-17 14:08:52 följande:

Tro mig. Det är alltid möjligt att ansöka om nöd. Kommunen är ytterst ansvarig för sina medborgare.

Men det finns inte en specifik ansökan för detta.
    Oftast sker det muntligen via telefon....

Så ring in till din kommun och säg ordagrant att du hävdar nöd. Du kommer behöva visa aktuellt kontoutdrag så var beredd på det.

Hur kommer det sig att så få känner till detta? 
  • Anonym (C)

Man kan söka pengar ur Svenska kyrkans stiftelser eller fonder. Dock beroende på var man bor. Annars kan man alltid besöka en lokal kyrka och höra sig för. Frälsningsarmén kanske är ett annat alternativ? Jag vet inte hur mycket de kan bistå med, men förhoppningsvis lite pengar till mat som kan ge ekonomin andrum. 

Beror också på hur mycket pengar du behöver och till vad. Att dra in flera tusen till hyran måste kännas oerhört tungt. Usch TS. Jag lider verkligen med dig och hoppas att det löser sig. 

Anonym (Rädda dig själv) skrev 2024-07-17 14:22:04 följande:
    Hur kommer det sig att så få känner till detta? 
    Kan inte säga om det är så okänt...kändes inte okänt när jag jobbade med ekonomiskt bistånd...en väldigt vanlig företeelse att människor sökte nöd...
  • Anonym (Ngnf)

Du vet nog inte riktigt vem du snackar med om att det är lätt att säga att man ska tänka långsiktigt och att det är svårt när man mår dåligt. 

Uttala dig inte ens om det, jag hade inte lagt mig i din tråd om jag inte hade velat hjälpa dig med egna erfarenheter. Men verkar ju mest bli irriterad och Hanna i försvarsläge. 

Vad ska du göra härnäst då? Har du hört något från soc ? gå ner direkt och snacka istället för att skicka in papper med posten eller hur du nu gör. Ge dom pappret i luckan eller i dettas brevlåda direkt. Men bättrre vore väl att försöka fixa sjukpenning. Då borde du få mer pengar.

• Anonym (Ngnf)
    Det kanske inte står på deras hemsida. Gå ner och snacka med dom direkt istället för att sitta på dina händer och söka runt  på nätet. 
  • Anonym (Ngnf)

Jag vet också att man kan få pengar för det absolut viktigaste. Allt står kanske inte på just din kommuns sida. Men alla går ju efter samma regler. Våga lita på oss istället och prata med dem?

Om du nu inte har några pengar alls, varför du inte kontakt med dem direkt? alltså, idag? Igår helst?

Det här med att tänka långsiktigt , än bara för dagen?..

• Anonym (Egen erfarenhet.)

Det går inte att citera för mig i den här tråden...

Du behöver inte räkna på, visa eller styrka utgifter som du inte särskilt söker bistånd för. Sådana särskilda utgifter kan vara bostadshyra, el, hemförsäkring, vårdfaktura och liknande.
    Mat, kläder, hygien e.t.c. ingår i försörjningsstödet och dessa utgifter behöver inte styrkas eller visas kvitton på.
    För kollektivresekostnad behöver du styrka behovet och då får du troligen bistånd till månadsavgift, annars måste du visa på vilka resekostnader du haft för nödvändiga ändamål och då får du bistånd för enskilda resor.

Om din kommun inte har en blankett eller digital funktion för nödansökan så skickar du ett mail eller brev (eller lämnar in själv på papper) en ansökan där du tydligt framhåller att det är ansökan i nöd.

Svar på tråden Avslag på ekonomiskt bistånd, svårt få inkomst