• Anonym (Fattiglapp)

Avslag på ekonomiskt bistånd, svårt få inkomst

Hjälp!

Jag försöker sälja saker för att få in pengar. Men det går inte bra.
    Jag har anställning vid behov, men har inte fått börja något pass än, trots att jag anmält intresse för att jobba.

Jag har försökt söka a-kassa, försörjningsstöd, och sökt MASSOR av jobb. Men det går inte bra. 
    Allt stressar mig.. 
    Hur får man snabbt in pengar?
    Var är det bäst att sälja möbler osv, där man verkligen får köpare?
    Jag måste verkligen fixa min ekonomiska situation. Jag är inte berättigad till något försörjningsstöd över huvud taget, av någon anledning?

Vad ska jag göra? Kan man sälja en soffa på blocket? Den är värd rätt mycket pengar, men vad jag förstått det som verkar det ändå svårt att få soffor sålda.

• Svar på tråden Avslag på ekonomiskt bistånd, svårt få inkomst
  • Anonym (Ngnf)

Köpa en cykel får ts inte göra gör sina pengar för soc för då anser dom ju kanske att pengarna borde gått till mat istället så där fattar jag inte heller hur man tänker . Möjligtvis att man behöver ha tillstånd av dom först.

• Anonym (Ngnf)

Men de har kanske inte gått på soc själva 

• Anonym (Egen erfarenhet.)

En nödansökan ska besvaras inom några få dagar.

• Anonym (Wtf)
    Anonym (Fattiglapp) skrev 2024-07-14 14:05:58 följande:

Nu har jag gjort en ny ansökan.
    Där man börjar med att fylla i alla inkomster/utgifter för tre månader bakåt i tiden.

Nästa steg, är då man ska på nytt skicka in alla papper (ansökta jobb, papper från skatteverket, utskrift från Bolagsverket, läkarintyg etc.) 

Så den processen börjar inte förrän jag fått svar på första steget i min ansökan.

Men vad pratar du ens om? Vad ska du med läkarintyg till? Du står ju till arbetsmarknadens förfogande? Och Bolagsverket? Du har väl inget företag?
  • Reclaimyourself
    Jemp skrev 2024-07-14 12:43:31 följande:

Reclaimyourself: oj, vad du går igång. Jag har inte skrivit ett ord om mina värderingar i den här tråden, men eftersom du inte verkade förstå hur reglerna ser ut ville jag förklara vad som ligger bakom.

Jag förstår reglerna! Men du verkar inte förstå när jag förklarar varför de ofta är svåra att följa, jag förklarade för dig hur ekonomi och utgifter ofta kan se ut för någon som lever på bidrag. Snälla lilla vännen, du förstår att det är inte så att jag inte förstår reglerna, utan att jag lade upp rätt och slätt för dig inkomster, utgifter osv och försökte få dig att förstå varför man ofta har slut på pengar trots att Soc anser att man borde ha kvar så man klarar sig. Jag gick inte igång alls, snälla lilla vännen tro mig du har aldrig upplevt mig gå igång. Du vill inte uppleva det för det är så uppenbart att du inte har nerverna som krävs för det. Vill du få mig att gå igång? Haha, skyll dig själv. Jag talar om rått och brutalt hur illa jag tycker om X, och det är inte någon vanlig normal utskällning av det slag folk är vana vid. Det handlar om att uttrycka sig på ett sätt som är helt ocensurerat, helt empatilöst (lika empatilöst som andra går omkring och beter sig, fast med sådan stark kraft och... ja, snällt sagt annorlunda ordval som får vilken kaxig idiot som helst att bli förstenad och känna allt människovärde rinna ur dem.) Tro mig, du har inte intelligensen eller nerverna för det! 😉 Du är det tråkigaste nättroll vi har här på FL, du rapar ur dig lite skit här och där i trådar som är så pass ogenomtänkt och fantasilöst.. andra bråkiga här på FL ger iallafall lite av sig själva, delar med sig. Du däremot är enbart trist och monoton som har åsikter om saker som går emot grundtanken här, dvs utgå ifrån god stämning och motiv till dina svar, och vettiga argument .Du tror du bidrar med något här genom att skriva ett par meningar som visar på sunkig människosyn här och där och sen är du nöjd. Trist och tragisk är du! Och inte särskilt begåvad och intelligent heller, syns på din bristande skrivförmåga. 
    . Du kallar sakliga svar för att gå igång. Hur blåst och omogen får man vara som tror att jag går igång och inte fattar Soc regler, fast det är du som inte fattar att jag bara förklarar varför det kan vara svårt att få pengar att räcka? Res dig ur TV-soffan, du har suttit där för länge! 
  • Anonym (?)
    Reclaimyourself skrev 2024-07-14 15:23:59 följande:

Anonym (?): 

Goddag yxskaft! Köpa en cykel?? Med vilka pengar då menar du?! Hon är ju pank och får inget Socbidrag! Ibland undrar jag hur**** folk tänker!! Hela tråden handlar om att hon inte har pengar, hon har fått avslag från Soc och frågar här om råd på vad hon kan sälja.. Ditt svar blir: "Köp en cykel!"  Herregud*tar mig för pannan* Har du alltid sådan otur när du tänker, eller glömde du din hjärna på krogen sent inatt??

Anonym (Ngnf) skrev 2024-07-14 18:04:23 följande:

Köpa en cykel får ts inte göra gör sina pengar för soc för då anser dom ju kanske att pengarna borde gått till mat istället så där fattar jag inte heller hur man tänker . Möjligtvis att man behöver ha tillstånd av dom först.

Finns cyklar som bortskänkes om man är aktiv och kollar runt lite, gratissiterna, Blocket. Vet inte var ni bor men här är det dyrt med bussbiljetter, enkel resa kostar över 40kr. Så en cykel sparar hon snabbt pengar på.
  • Anonym (Ngnf)
    Anonym (?) skrev 2024-07-15 06:13:41 följande:
    Anonym (Ngnf) skrev 2024-07-14 18:04:23 följande:

Finns cyklar som bortskänkes om man är aktiv och kollar runt lite, gratissiterna, Blocket. Vet inte var ni bor men här är det dyrt med bussbiljetter, enkel resa kostar över 40kr. Så en cykel sparar hon snabbt pengar på.

Är väl rätt sällan det skänks cyklar men visst, säkert någon gång. men det beror ju också på hur långt hon har att cykla. Sedan på vintern är det ju lite mer olämpligt.

Ett busskort kan klaga 5- 600 kr där man får åka överallt hur mycket som helst. Soc brukar inte ha något emot det 

Men jag förstår hur du menar. Men att cykla överallt är svårt ändå, går ju bara till det närmsta 

• Anonym (Ngnf)

Men reglerna verkar ha ändrats rejält sedan jag behövde gå på soc för sådär 10 år sen. Det enda jag behövde göra var att prata med dom lite, fylla i något papper och visa kontoutdrag och så. Mycket mer var det inte. Men sen var jag ju 20 också. Det kanske är därför. Hade aldrig jobbat eller något. Fanns väl inte så mkt att kolla.

• Anonym (Ngnf)

Knappt de kollade mig sen heller. 

• Anonym (Fattiglapp)

Det är väldigt många papper de ska ha in.
    Jag blev tvungen att visa papper från en läkare sist för att jag berättade att jag mått dåligt (och de vill ju att man kan styrka varför man "hamnat" där man hamnat.)

Borde ha hållit tyst om min hälsa, men då skulle de vill hitta fel på det också.

Ni ska bara veta hur mycket uppgifter man ska ha koll på.. det är inte "lätt" att söka ekonomiskt bistånd, eller att få det beviljat.

Ska skicka in jobbansökningar nu... hela dagen. 

Svar på tråden Avslag på ekonomiskt bistånd, svårt få inkomst