• Anonym (Antiextremist)

Antisionism är inte antisemitism

Antisionism och antisemitism är två totalt olika begrepp som borde oftare diskuteras.

Antisionism innebär motstånd mot den politiska rörelsen sionismen. Det finns olika typer av sionism. Antisionism innebär kritik av Israels politik och är inte fientligt inställd mot judar som folk. Man kritiserar tex att Israel anekterar palestinska områden, fördriver palestinier från deras hem, dödar så extremt mycket oskyldiga civila, den olagliga ockupationen, olagliga bosättningar inom palestinska områden, rasism och demonisering av araber eller som senast när folkmord och mord på palestinska barn i Gaza hyllas osv. Jag förstår tex inte heller att sionisterna hänvisar till bibliska citat för att idag göra anspråk till ett område där det lever ett annat folk. Det krockar fullständigt med mina moderna demokratiska värderingar.

Antisemitism, däremot, är fientlighet, hat eller fördomar mot judar som etnisk eller religiös grupp.

Men endå är det väldigt många israelvänner och sionister som blandar ihop dessa begrepp och anklagar folk för antisemitism, när man egentligen kritiserar tex hemska krigsbrott som begås av Israel. Försöker man på det sättet skrämma en till tystnad? Är vår yttrandefrihet hotad?
  • Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism
  • RebeckaZ70
    RebeckaZ70 skrev 2025-01-27 14:03:20 följande:

Shani Louk ville bara dansa.

Glöm aldrig hur hamas mördade henne

Glöm aldrig hur de paraderade hennes kropp på flaket av en lastbil.
    Glöm aldrig hur hundratals palestinier spottade på hennes nakna kropp, slog henne och jublade.
    Hennes kropp hittades av lDF och återfördes till Israel för begravning.
    Kom ihåg Shani!

De så kallade civila palestinierna som spottade och slog på Shani Louks (och många andra kidnappade gisslan) misshandlade kropp kan inte räknas till oskyldiga offer, de är lika medskyldiga som hamas, islamic jihad m.fl terrorister, även de som råkade vara kvinnor och barn.
    Am Israel Chai
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-01-28 00:06:51 följande:
    1. Det är normalt att det dör fler civila än stridande i ett krig, och det innebär inte folkmord. 

2. Du förvrider det jag har sagt. Ja, vem som helst KAN ha EN bra idé. Eller några få. Och dessa är då nog just INTE extrema. Annars skulle de ju inte vara bra. Men din förståelse av extrem stämmer ju inte överens med de flesta människors. 
    Det är absolut inte normalt att avsiktligt döda civila vilket Israel gör. Det är folkmord enligt internationell rätt. Bevisen för att det är folkmord är oerhört många. Vad du tycker om det är inte viktigt. 

Jag förvränger absolut inget. Du skrev att Trump och Hitler kan ha bra ideer.
  • Mentat
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-28 08:50:04 följande:
    Det är absolut inte normalt att avsiktligt döda civila vilket Israel gör. Det är folkmord enligt internationell rätt. Bevisen för att det är folkmord är oerhört många. Vad du tycker om det är inte viktigt. 

Om Hitler tyckte att det var en bra idé att ta ut Blondi på en promenad så kan jag hålla med. Det säger absolut noll och intet om vad jag tycker om hans övriga idéer.
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-01-28 00:10:23 följande:
    Det är du som försvarar extremister, inte jag. Och du gör absolut inte palestinierna en tjänst, de är bara spelboll av andra intressen.

Och det är bara rent förtal att jag skulle ha sagt något rasistiskt om araber. Det visar bara okunskap om vad rasism är. Och när det gäller utbildning så har jag säkert mer än du - men lite mer utspridd. Inte endast i det här smala området. 
    😂😂
    Nej, jag tar starkt avstånd från alla extremister men det gör inte du. Du propagerar väldigt extrema åsikter och länkar till extrema personer och organisationer typ Björn Söder, polska högerextremister, sionistiska bloggare som sprider inget annat än propagandalögner. 

Angående rasistiska kommentarer, kolla din inbox. 

At döma av dina kommentarer är din utbildning bortkastat tid. Prova igen 🤣
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-01-28 00:13:48 följande:
    Hon är ju också ökand för att vara antisemit! Precis som den där domaren. Västvärlden har ju slutat ta dessa domstolar på allvar. De återspeglar bara förhållanden i länderna som dominerar där - auktoritära stater/diktaturer. 
    Alla som berättar sanningen om Israel och rapporterar om folkmord, ockupation, bosättningar och apartheid är enligt dig antisemiter. Du gör det väldigt enkelt för dig 😂

ICC och ICJ är mycket respektabla instanser. Att skurkstster och skurkar inte gillar de är som när kriminella inte gillar poliser.
  • Anonym (Antiextremist)
    Mentat skrev 2025-01-28 08:55:05 följande:
    Om Hitler tyckte att det var en bra idé att ta ut Blondi på en promenad så kan jag hålla med. Det säger absolut noll och intet om vad jag tycker om hans övriga idéer.
    Nu är just Hitler inte känd för att ta Blondi på promenader. Som du vet, hans ideer handlar om något helt annat och det är väldigt dumt överhuvudtaget att tycka att Hitler hade bra ideer, särskillt om man är mot förintelsen. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-28 08:50:04 följande:

Ett försvarskrig är absolut inget folkmord. Israel har ju egentligen inget annat val. Alternativet är att vänta tills nästa angrepp/terrordåd av Hamas (eller ett halvt dussin andra iranska proxin) kommer. Hur man kan klandra ett folk för att de försvarar sin existens, när man helt uppenbarligen vill utföra ett folkmord på dem - det kommer jag aldrig att förstå.

Men det är just det som gärna används av islamister - man vänder på förövare och offer. Eller: Angrepp är bästa försvaret (tyskt ordspråk, vet inte om det finns på svenska. Och då menar jag inte Israel förstås, utan islamisterna som själva har ställt till med ett massaker på 1200 människor, men de rättfärdigar sig inte för det, utan går direkt över till att beskylla Israel, påstår att Israel skulle ha gjort sig skyldig av liknande. 

Och ja, ALLA människor kan ha någon bra idé någon gång. Utan undantag. Din förvrängning består i att du får det att låta som om det vore mer än någon enskild gång. Så som du påstod tidigare: "Du LITAR PÅ den personen". Nä, självklart inte.
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-01-27 23:00:15 följande:
    Så då måste ju Israel fortsätta att få bort dem i Gaza. 

Kanske borde man prova med Trumps förslag? Även om jag inte gillar honom, men han kan ju ha en bra idé någon gång. 
    Trumps förslag att etniskt rensa Gaza välkomnas bara av högerextrema politiska aktörer i Israel och israelvänner.

Donald Trumps förslag att "rensa ut" Gaza genom att tvångsförflytta miljontals palestinier, är inget annat än "etnisk rensning" och ett krigsbrott. Utan tvekan, sådana handlingar bryter mot internationell rätt och palestiniernas mänskliga rättigheter. Trumps förslag har också mött starkt motstånd från Egypten, Jordanien och internationella organisationer.
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-28 08:58:39 följande:
    😂😂
    Nej, jag tar starkt avstånd från alla extremister men det gör inte du. Du propagerar väldigt extrema åsikter och länkar till extrema personer och organisationer typ Björn Söder, polska högerextremister, sionistiska bloggare som sprider inget annat än propagandalögner. 

Angående rasistiska kommentarer, kolla din inbox. 

At döma av dina kommentarer är din utbildning bortkastat tid. Prova igen 🤣
    Där kommer det igen! Självklart. Samma sak som med att Hitler skulle hålla med om att 2 + 2 = 4, eller som Mentat säger att gå på promenad med Blondi. Du kan uppenbarligen inte granska innehållet i en text själv, eller ta ställning till innehållet av vad någon har sagt,  utan måste förlita dig på personer som du litar 100 % på, och bara utgå ifrån att det stämmer.  Och du försöker såga MIN utbildning??? Du kan ju helt uppenbarligen inte bedöma saken. 

Och det är du som inte tar avstånd från extremister, eller inte vet vilka som är extremister. 

Igen, jag har ALDRIG fått något meddelande om att något jag skrivit skulle ha varit rasistiskt. Inte en enda gång. Inlägg tas bort ibland, även några av mina. Men då står det alltid "inlägget är formulerat på ett provocerande sätt" . 
Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism