• Anonym (Antiextremist)

Antisionism är inte antisemitism

Antisionism och antisemitism är två totalt olika begrepp som borde oftare diskuteras.

Antisionism innebär motstånd mot den politiska rörelsen sionismen. Det finns olika typer av sionism. Antisionism innebär kritik av Israels politik och är inte fientligt inställd mot judar som folk. Man kritiserar tex att Israel anekterar palestinska områden, fördriver palestinier från deras hem, dödar så extremt mycket oskyldiga civila, den olagliga ockupationen, olagliga bosättningar inom palestinska områden, rasism och demonisering av araber eller som senast när folkmord och mord på palestinska barn i Gaza hyllas osv. Jag förstår tex inte heller att sionisterna hänvisar till bibliska citat för att idag göra anspråk till ett område där det lever ett annat folk. Det krockar fullständigt med mina moderna demokratiska värderingar.

Antisemitism, däremot, är fientlighet, hat eller fördomar mot judar som etnisk eller religiös grupp.

Men endå är det väldigt många israelvänner och sionister som blandar ihop dessa begrepp och anklagar folk för antisemitism, när man egentligen kritiserar tex hemska krigsbrott som begås av Israel. Försöker man på det sättet skrämma en till tystnad? Är vår yttrandefrihet hotad?
  • Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-26 19:17:18 följande:
    Jasså? För bara två veckor sedan kallade du dessa judar för  "självhatande judar som har mer och mer anammat det palestinska narrativet" 😂 Kolla i din inbox, meddelande från FL.

Men fint av dig att du nu ändrat dig. Jag övertygade dig att det fel av dig att uttrycka sådana antisemitiska åsikter.

Men du har mycket kvar att lära. Du måste tex sluta med att misstolka och förvränga allting. Tex, artikeln som jag la in handlar inte om fred utan om nödvändighet att erkänna verkligheten dvs folkmordet och krigsbrott och att judar ska våga erkänna det lidande som orsakas av Israel i deras namn.

""Talmud säger: Den som kan protestera mot en synd, men inte gör det, är delaktig i skulden. 

Den 16 november förra året protesterade 59 svenska judar mot att Israel begår brott mot mänskligheten i vårt namn i Göteborgs-Posten. "Våra judiska värderingar är inte förenliga med den orättfärdiga brutalitet och respektlöshet för mänskligt liv och värdighet som den israeliska regeringen uppvisar" skrev undertecknarna och krävde samtidigt en annan respons från den svenska regeringen. "I dag är vi 148 judar som upprepar dessa ord, sprungna från en plats av djup smärta och förtvivlan. Den lärdom vi bär med oss av den judiska historiens lidande är "inte i vårt namn och aldrig mer mot någon!".

Ett första steg måste vara ett erkännande av verkligheten, av folkmordet, av krigsbrotten och av sorgen. Ett första steg måste vara att våga se det lidande som orsakas i våra namn.""

Jag har INTE ändrat mig, det måste bero på att du läser fel. 
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-01-27 12:10:50 följande:
    Jag har INTE ändrat mig, det måste bero på att du läser fel. 
    😂😂😂🤣🤣
    Jo jo. Jag har omvandlat dig. Du är på god väg. Jag har öppnat en helt ny värld för dig. Välkommen! 😂 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-26 23:08:59 följande:
    Det här visar hur extrema dina åsikter är:

Du tycker inte att det var så konstigt att någon fick för sig att döda Folke Bernadotte! Sionist i en nötskal. Du borde verkligen skämmas. Ingen normal människa kan tycka att det är normalt att döda en fredsmäklare bara  för någon anser att hans förslag inte passade. 

Trots kända gärningsmän ställdes de aldrig inför rätta. Det visar vilken skurkstat Israel är.
    Försök inte låsas nu att jag skulle ha sagt på något sätt, eller ens ha antytt att det skulle vara okej! Det har jag så klart inte. 

Jag pratade endast om att personer som Folke Bernadotte så klart har större risk att någon får för sig att döda dem. Precis som Olof Palme, Martin Luther King, m.fl. Kanske är detta rentav orsaken att Arafat inte gick med på Osloavtalet. Han hade varit så gott som död om han hade gjort det. Rabin gick med på det, och dödades. Nej, jag är inte förvånad. Mycket tragiskt, men inte förvånade. 

Skurkstat? Det var mitt i ett existentiellt krig för Israel. Det är nästan 80 år sedan. Det säger ingenting om staten Israel idag. Och USA dvs. CIA har gjort många fler såna "aktioner". Tror du att dessa agenter går i fängelse för att de utför dessa?
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-27 12:17:20 följande:
    😂😂😂🤣🤣
    Jo jo. Jag har omvandlat dig. Du är på god väg. Jag har öppnat en helt ny värld för dig. Välkommen! 😂 
    Bara åt andra hållet. Det har gjort att jag har insett hur illa det är med antisemitism och har börjat stödja svenska kommittén mot antisemitism.
  • Mentat
    AndreaBD skrev 2025-01-27 13:27:20 följande:
    Bara åt andra hållet. Det har gjort att jag har insett hur illa det är med antisemitism och har börjat stödja svenska kommittén mot antisemitism.
    Idag är det jämnt 80 år sedan Auschwitz - Birkenau befriades. En dag att minnas hatet mot judar och förfäras över hur det under det senaste året har gjorts allt mer rumsrent under täckmanteln "antisionism"!
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-26 20:28:31 följande:
    Som jag skrev tidigare, du behöver läsa på och du behöver utbilda dig inom det här ämnet. Eftersom du svamlar som vanligt. Det är propagandalögner som serveras av sionistiska portaler som försöker framställa Israel som felfri.

Ja, Yitzhak Rabin, Israels premiärminister, mördades i Tel Aviv av en judisk nationalist. Men extremisten var en del av en mycket större organisation i Israel som motsatte sig mot alla fredsförhandlingar med palestinier. Rabin mördades eftersom judiska extremister motsatte sig Rabins fredsprocess med palestinierna, Osloavtalet. Rabin var en centralfigur i fredsprocessen med palestinierna och hade mottagit Nobels fredspris 1994 för sina insatser.

Mordet skedde efter en fredsdemonstration och markerade att den israeliska politiken var mot fredsprocessen. Fredsprocessen återupptogs inte efter det. 

Varken Israeler eller palestinier accepterade fredsförslaget i Oslo. Osloavtalet accepterades bara initialt av av både Israel och PLO som ett ramverk för fred. Det undertecknades 1993 av Yitzhak Rabin och Yassir Arafat, där Israel erkände PLO som Palestinas representant och PLO erkände Israels rätt att existera. Avtalet mötte dock mycket stark kritik från båda sidor. I Israel motsatte sig högern, inklusive Likudpartiet, avtalet, medan palestinska grupper som Hamas förkastade det. Trots initialt stöd kollapsade fredsprocessen senare. Mordet på Yitzhak Rabin var en av stora orsaker  som underminerade processen.

Fröken, mitt råd är att utbilda dig. Det kan inte vara roligt att behöva skriva och hitta på osanningar hela tiden.
    Det är du som sprider osanningar, och utan ens lite hyfs. 

Du kan inte motbevisa något av det jag sagt, du tar inte ens upp något. Om det är någon som svamlar så.......

Så Bill Clinton ljuger om han säger att det föll pga att palestinierna inte gick med på det? 
  • RebeckaZ70

Shani Louk ville bara dansa.

Glöm aldrig hur hamas mördade henne

Glöm aldrig hur de paraderade hennes kropp på flaket av en lastbil.
    Glöm aldrig hur hundratals palestinier spottade på hennes nakna kropp, slog henne och jublade.
    Hennes kropp hittades av lDF och återfördes till Israel för begravning.
    Kom ihåg Shani!

Am Israel Chai
  • Rataxes
    RebeckaZ70 skrev 2025-01-27 14:03:20 följande:

Shani Louk ville bara dansa.

Glöm aldrig hur hamas mördade henne

Glöm aldrig hur de paraderade hennes kropp på flaket av en lastbil.
    Glöm aldrig hur hundratals palestinier spottade på hennes nakna kropp, slog henne och jublade.
    Hennes kropp hittades av lDF och återfördes till Israel för begravning.
    Kom ihåg Shani!

Gråter

Var fanns alla kvinnogrupper och aktivister när hon och andra kvinnor/flickor mördades och våldtogs?

Bild

Diskuterar inte med angivarkryp.
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-01-27 13:32:51 följande:
    Det är du som sprider osanningar, och utan ens lite hyfs. 

Du kan inte motbevisa något av det jag sagt, du tar inte ens upp något. Om det är någon som svamlar så.......

Så Bill Clinton ljuger om han säger att det föll pga att palestinierna inte gick med på det? 
    Som jag skrev tidigare, du behöver läsa på och du behöver utbilda dig inom det här ämnet. Din svammel är pinsam.  Du sprider pinsama propagandalögner som serveras av sionistiska portaler och det har absolut inget att göra med sanningen.

Jo, jag har förklarat för dig på ett mycket pedagogiskt sätt att du ljög när du påstod att att palestinier avfärdade fredsavtalet men atr israelerna accepterade det. Det är lögner. Det är väldigt enkelt att hitta information om Osloavtalet. Om du inte nu kan historia, googla och utbilda dig. Det är pinsamt att du bara hittar på och sprider propaganda.

Ja, Yitzhak Rabin, Israels premiärminister, mördades i Tel Aviv av en judisk nationalist. Rabin mördades eftersom judiska extremister 
    motsatte sig Rabins fredsprocess med palestinierna, Osloavtalet. Före mordet var Benjamin Netanyahu huvudtalare på två stora demonstrationer där folkmassan ropade "Död åt Rabinen". Högerextrema judar ville att fredsmäklaren Rabin skulle dö. Mordet skedde efter en fredsdemonstration och markerade den israeliska politiken mot fredsprocessen. Fredsprocessen återupptogs inte. Mordet på Yitzhak Rabin underminerade processen.

Varken Israeler eller palestinier accepterade fredsförslaget i Oslo
    Avtalet mötte dock mycket stark kritik från båda sidor. I Israel motsatte sig högern, inklusive Likudpartiet, avtalet, medan palestinska grupper som Hamas förkastade det. 

Mer detaljerat, Osloavtalet sprack av flera anledningar:

Bristande implementering: Israel drog inte tillbaka sina trupper från de palestinska områdena som avtalet stipulerade.

Olösta nyckelfrågor: Avtalet sköt upp viktiga frågor för palestinier som Jerusalems status, palestinska flyktingars rätt att återvända, och israeliska bosättningar på Västbanken. Dessa olösta frågor skapade frustration och misstro hos palestinier.

Politiskt motstånd: Både israeliska högerextremister och palestinska radikala grupper motsatte sig avtalet. Mordet på Israels premiärminister Yitzhak Rabin 1995 var ett allvarligt bakslag som helt avslutade fredsprocessen.

Besvikelse bland palestinier: Många palestinier kände att avtalet inte levde upp till deras förväntningar och kallade det för "palestiniernas Versailles". Hamas, fortsatte att utföra attacker mot Israel.

Andra intifadan: Utbrottet av den andra intifadan år 2000 markerade slutet på Osloprocessen.

Brist på förtroende: Båda sidor anklagade varandra för att inte uppfylla sina åtaganden, vilket ledde till en nedåtgående spiral av misstro och våldshandlingar.

Dessa faktorer tillsammans bidrog till att Osloavtalet inte lyckades uppnå sitt mål att skapa en varaktig fred mellan Israel och palestinierna. Varken Israel eller palestinier accepterade avtalet.
  • Anonym (Antiextremist)
    Mentat skrev 2025-01-27 13:30:17 följande:
    Idag är det jämnt 80 år sedan Auschwitz - Birkenau befriades. En dag att minnas hatet mot judar och förfäras över hur det under det senaste året har gjorts allt mer rumsrent under täckmanteln "antisionism"!
    Ja, förintelsen får aldrig glömmas. Det är fruktansvärt att ett folkmord kan ske igen, den här gången i Gaza, utan att folk reagerar.
Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism