• Anonym (Antiextremist)

Antisionism är inte antisemitism

Antisionism och antisemitism är två totalt olika begrepp som borde oftare diskuteras.

Antisionism innebär motstånd mot den politiska rörelsen sionismen. Det finns olika typer av sionism. Antisionism innebär kritik av Israels politik och är inte fientligt inställd mot judar som folk. Man kritiserar tex att Israel anekterar palestinska områden, fördriver palestinier från deras hem, dödar så extremt mycket oskyldiga civila, den olagliga ockupationen, olagliga bosättningar inom palestinska områden, rasism och demonisering av araber eller som senast när folkmord och mord på palestinska barn i Gaza hyllas osv. Jag förstår tex inte heller att sionisterna hänvisar till bibliska citat för att idag göra anspråk till ett område där det lever ett annat folk. Det krockar fullständigt med mina moderna demokratiska värderingar.

Antisemitism, däremot, är fientlighet, hat eller fördomar mot judar som etnisk eller religiös grupp.

Men endå är det väldigt många israelvänner och sionister som blandar ihop dessa begrepp och anklagar folk för antisemitism, när man egentligen kritiserar tex hemska krigsbrott som begås av Israel. Försöker man på det sättet skrämma en till tystnad? Är vår yttrandefrihet hotad?
  • Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism
  • Anonym (Antiextremist)
    FuckGoggleAskMe skrev 2025-01-27 20:29:08 följande:

Och vad skulle syftet vara med att rikta in sig på att skjuta barn? Att utlösa ännu fler propalestinska protester? Att få alla länder emot sig?

Eller försöker de utrota den palestinska befolkningen, ett barn i taget? 

Det borde du veta. Jag tycker att ICC och ICJ har förklaring.

President Isaac Herzog stated "There are no innocent civilians in Gaza".

Prime Minister Benjamin Netanyahu made biblical references seen as calls for mass killings, saying "You must remember what Amalek has done to you". Så här står det i Mosebok : "Now go, attack the Amalekites and totally destroy everything that belongs to them. Do not spare them put to death men and women, children and infants, cattle and sheep, camels and donkeys."

Defense Minister Yoav Gallant said "We are fighting human animals" and threatened to "eliminate everything in Gaza".

Heritage Minister Amichai Eliyahu suggested dropping an atomic bomb on Gaza was a possible tactic.

Knesset member Revital Gottlieb called to "Flatten Gaza. Without mercy!"

Finance Minister Bezalel Smotrich claimed there are two million nazis in Gaza".

Israeli soldiers were recorded chanting that there are "no uninvolved civilians" in Gaza.
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-01-27 17:14:01 följande:
    Antigen det eller så är han Hamasmedlem. Eller medlem muslimska bröderskapet direkt, eller nån annan underordnad organisation. 

Att de inte ens hittar på trovärdiga historier! 
    I princip alla läkare rapporterar om det. Israelvännerna blir allt mer desperata när sanningen kommer fram. Att utan några som helst bevis anklaga de mest respektabla läkarna för att vara lögnare betalda av Hamas är lågt tom för de värsta, fanatiska israelvänner.

Här har du lite mer kvällsläsning. En av författarna är judisk.

www.politico.com/news/magazine/2024/07/19/gaza-hospitals-surgeons-00167697

"We both believe passionately that Americans as a nation can stop what is happening. As a Jewish American, Mark has taken to telling everyone he can that support for what Israel is doing in Gaza has nothing to do with supporting Judaism or Israeli society.

The two of us are humanitarian surgeons. Together, in our combined 57 years of volunteering, we?ve worked on more than 40 surgical missions in developing countries on four continents. We?re used to working in disaster and war zones, of being on intimate terms with death and carnage and despair.
    None of that prepared us for what we saw in Gaza this spring.

One might argue that a child could have been injured unintentionally in an explosion, or perhaps even forgotten when Israel invaded a children?s hospital and reportedly left infants to die in a pediatric intensive care unit.

Gunshot wounds to the head are an entirely different matter.

We started seeing a series of children, preteens mostly, who?d been shot in the head. They?d go on to slowly die, only to be replaced by new victims who?d also been shot in the head, and who would also go on to slowly die. "
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-27 20:46:05 följande:
    Det borde du veta. Jag tycker att ICC och ICJ har förklaring.

President Isaac Herzog stated "There are no innocent civilians in Gaza".

Prime Minister Benjamin Netanyahu made biblical references seen as calls for mass killings, saying "You must remember what Amalek has done to you". Så här står det i Mosebok : "Now go, attack the Amalekites and totally destroy everything that belongs to them. Do not spare them put to death men and women, children and infants, cattle and sheep, camels and donkeys."

Defense Minister Yoav Gallant said "We are fighting human animals" and threatened to "eliminate everything in Gaza".

Heritage Minister Amichai Eliyahu suggested dropping an atomic bomb on Gaza was a possible tactic.

Knesset member Revital Gottlieb called to "Flatten Gaza. Without mercy!"

Finance Minister Bezalel Smotrich claimed there are two million nazis in Gaza".

Israeli soldiers were recorded chanting that there are "no uninvolved civilians" in Gaza.
    Nu tror jag du missade min fråga.
    Vad är syftet med att skjuta prickskytte på just barnen?
    Varför döda ett barn i taget? 
  • Anonym (Antiextremist)
    FuckGoggleAskMe skrev 2025-01-27 21:32:00 följande:
    Nu tror jag du missade min fråga.
    Vad är syftet med att skjuta prickskytte på just barnen?
    Varför döda ett barn i taget? 
    Nu tror jag att du missade mitt svar. 

De israeliska politiker anser uppenbarligen att det finns inga oskyldiga i Gaza. Inte ens barn är oskyldiga enligt dessa politiker.

Så här tycker de israeliska politiker:

President Isaac Herzog: "There are no innocent civilians in Gaza".

Netanyahu hetsar IDF till folkmord genom att utropa "You must remember what Amalek has done to you". 
    Och så här står det i Mosebok : "Now go, attack the Amalekites and totally destroy everything that belongs to them. Do not spare them put to death men and women, children and infants, cattle and sheep, camels and donkeys."

Defense Minister Yoav Gallant: "We are fighting human animals" och hotar att "eliminate everything in Gaza".

Minister Amichai Eliyahu föreslog att kasta atombomben på Gaza.

Bezalel Smotrich utropade att alla palestinier i Gaza är nazister. Han sa " there are two million nazis in Gaza".

Israeliska soldater sjunger glatt "no uninvolved civilians in Gaza".

Det är uppenbart att Israeliska politiker anser att de palestinska barn är inte oskyldiga. Tycker du samma sak? 
  • Anonym (Antiextremist)
    RebeckaZ70 skrev 2025-01-27 14:03:20 följande:

Shani Louk ville bara dansa.

Glöm aldrig hur hamas mördade henne

Glöm aldrig hur de paraderade hennes kropp på flaket av en lastbil.
    Glöm aldrig hur hundratals palestinier spottade på hennes nakna kropp, slog henne och jublade.
    Hennes kropp hittades av lDF och återfördes till Israel för begravning.
    Kom ihåg Shani!
    Det är fruktansvärt att på ett så brutalt sätt döda unga, oskyldiga judar bara för att de är judar. Jag kommer aldrig att förstå dessa fanatiska extremister/terrorister och hur de tänker. Jag hoppas att Hamas ska besegras.
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-27 19:27:19 följande:
    Du är desperat men det hjälper inte att svamla. Jag skrev att förintelsen får aldrig glömmas. Där en av de mest hemska exemplen på folkmord, men det är inte det enda som kan klassificeras som sådant. Att vara tyst när ett folkmord sker igen är att bagatelisera förintelse. 

Desperat? Gör dig inte till åtlöje. Du har ju inte ens argument och det kräver inte ens någon ansträngning att motbevisa dig. 

Jag tänker definitivt vara tyst om påhittade "folkmord".  Här är ännu en form av antisemitism som du har visat upp i den här tråden:

"Drawing comparisons of contemporary Israeli policy to that of the Nazis;"

commission.europa.eu/strategy-and-policy/policies/justice-and-fundamental-rights/combatting-discrimination/racism-and-xenophobia/combating-antisemitism/definition-antisemitism_en
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-27 22:38:43 följande:
    Det är fruktansvärt att på ett så brutalt sätt döda unga, oskyldiga judar bara för att de är judar. Jag kommer aldrig att förstå dessa fanatiska extremister/terrorister och hur de tänker. Jag hoppas att Hamas ska besegras.
    Så då måste ju Israel fortsätta att få bort dem i Gaza. 

Kanske borde man prova med Trumps förslag? Även om jag inte gillar honom, men han kan ju ha en bra idé någon gång. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-27 19:49:14 följande:
    För dig är lögner allt som inte är extrema sionistisk propaganda som bekräftar dina extrema åsikter. 

Det finns mycket bevis för att Israel avsiktligen skjuter mot barn. Utländska läkare som jobbade i Gaza vittnar om fruktansvärda krigsbrott mot barnen.

www.bbc.com/news/world-middle-east-68796689

"A British surgeon who recently returned from Gaza has told the BBC how she was struck by the high number of wounded children she operated on.

Dr Victoria Rose said a huge amount of her work was on children under 16, including many under six.

The most shocking bit was that during the trip she only operated on one person who at 53 was older than her, she told the BBC's Today programme.

"Everybody else was younger than me. A huge amount of my work was under-16s. Quite a worrying proportion of my work was six and under."
    Al Jazeera! Nyhetsstationen som är så islamstisk att den förbjuds i muslimska länder. Inklusive på Västbanken! Om något som de skriver skulle vara sant, så är det ren slump. Det mesta är definitivt fake news.

I Gaza har det ju visat sig att just läkarna brukade ljuga till pressen och försöka skydda Hamas, t.ex. när det hittades vapen i sjukhusen eller när gisslarn hade gömts där. 
  • AndreaBD

Senaste videon av Oren. Bra analys av Hamas dödskult. Det gäller inte bara Hamas utan mer generellt det palestiniska samhället. Självklart finns det undantag också. 

• Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-01-27 23:00:15 följande:
    Så då måste ju Israel fortsätta att få bort dem i Gaza. 

Kanske borde man prova med Trumps förslag? Även om jag inte gillar honom, men han kan ju ha en bra idé någon gång. 
    Majoriteten av de dödade i Gaza är oskyldiga kvinnor och barn. Att hänsynslöst fördriva palestinier och utföra folkmord för att ta över deras område är nog det värsta en stat har gjort mot ett annat folk i modern tid. Det här är minst ett krig mot Hamas. 

Du gillar inte Trump men du tycker om hans ider? 🤣
    Du sa något liknande om Hitler också. Du har extrema åsikter och du vet det.
Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism