• Anonym (Antiextremist)

Antisionism är inte antisemitism

Antisionism och antisemitism är två totalt olika begrepp som borde oftare diskuteras.

Antisionism innebär motstånd mot den politiska rörelsen sionismen. Det finns olika typer av sionism. Antisionism innebär kritik av Israels politik och är inte fientligt inställd mot judar som folk. Man kritiserar tex att Israel anekterar palestinska områden, fördriver palestinier från deras hem, dödar så extremt mycket oskyldiga civila, den olagliga ockupationen, olagliga bosättningar inom palestinska områden, rasism och demonisering av araber eller som senast när folkmord och mord på palestinska barn i Gaza hyllas osv. Jag förstår tex inte heller att sionisterna hänvisar till bibliska citat för att idag göra anspråk till ett område där det lever ett annat folk. Det krockar fullständigt med mina moderna demokratiska värderingar.

Antisemitism, däremot, är fientlighet, hat eller fördomar mot judar som etnisk eller religiös grupp.

Men endå är det väldigt många israelvänner och sionister som blandar ihop dessa begrepp och anklagar folk för antisemitism, när man egentligen kritiserar tex hemska krigsbrott som begås av Israel. Försöker man på det sättet skrämma en till tystnad? Är vår yttrandefrihet hotad?
  • Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-02-02 15:19:26 följande:
    Lärare i Sverige har enligt läroplanen en skyldighet att hålla undervisningen saklig och får inte uttrycka personliga åsikter som kan uppfattas som partiska eller politiskt laddade i klassrummet. Särskilt inte när det gäller känsliga ämnen som konflikten Israel-Palestina. Istället ska de skapa en trygg miljö där elever kan diskutera och förstå olika perspektiv utan att bli påverkade av lärarens egna ställningstaganden.

Lärare i Sverige har ett ansvar att undervisa om aktuella konflikter, som den i Gaza, på ett faktabaserat sätt. Det innebär att de inte ska ta ställning i klassrummet eller uttrycka personliga åsikter om huruvida situationen i Gaza utgör folkmord. Istället bör de presentera olika perspektiv och uppmuntra elever att tänka kritiskt och analysera källor. Begreppet folkmord är juridiskt definierat och kräver oberoende utredningar för att fastställas. ICJ och ICC anklagar Israel och israeliska politiker just för foökmord. FN och flera organisationer har varnat för att Israels agerande i Gaza kan utgöra folkmord och detta är  föremål för juridisk prövning. Att en lärare föregår internationella domstolar och lär barnen att det inte är folkmord är tjänstefel. Barnen är inte dumma. De följer nyheter om Gaza och det diskuteras hemma. Vad händer med elevernas förtroende mot lärare när ICC och ICJ kommer fram till att det var folkmord?

Att jobba som lärare och tex skriva extrema , rasistiska kommentarer,  dessutom under arbetstid, är både tjänstefel och olämpligt.

Och om du kollar vad jag skrev, vad min kollega SO-läraren har gjort med sina elever så ser du förstås att hon inte har brutit mot detta. Du försöker bara GE INTRYCKET att någon har gjort något fel där. Istället var det helt korrekt. 

Faktabaserat - PRECIS. Hon har gått igenom vad folkmord innebär. Och då är det ju lätt att se att det just inte är folkmord i Gaza. Jag vet vad domstolarna säger, men du försöker igen att ge ett felaktigt intrycket. Ja, de säger att "kan" vara så. Samtidigt som de egentlgen vet att det inte är så. Men de kan alltid påstå att det "kan" vara så, om de vill göra det besvärligt för Israel - ett tag. 

Och självklart så säger man inte sin personliga åsikt om ett sånt ämne. Skulle aldrig sätta mig i den sitsen. Det har ingen heller gjort, även om du - för tredje gången - försöker låtsas det. 

• Anonym (Antiextremist)
    Mentat skrev 2025-02-02 22:16:54 följande:
    Tja, du upprepar ständigt uttrycket "sionistiska lögner" om allt som inte passar Hamas' agenda. Jag noterar att du inte har något svar på hur många offer du hade förväntat dig på 15 månaders krig i stadsmiljö.
    Ja, jag påstår att det mesta ni israelvänner skriver här är sionistiska propagandalögner och jag oftast förklarar varför jag tycker så, sakligt och med argument. Jag hänvisar till oberoende pålitliga källor som stödjer min argumentation. Ni Israelvänner däremot argumenterar inte alls utan smutkastar precis allt och alla som kritiserar hemska krigsbrott som begås av Israel och hävdar att det som internationella lagar och det som internationella domstolar säger är Hamas agenda, att de är islamister och att tom judar som kritiserar Israel är självhatande judar. Jag avslöjar tex dig och Andrea hela tiden när ni påstår saker som inte stämmer.

Att svara på din fråga är irrelevant eftersom folkmord handlar inte om att utrota alla. Det handlar bla om att med avsikt döda civila. Israel har dödat fler civila än någon annan i något annat krig de senaste 20 år. Det har jag också bevisat för trots dina envisa falska påståenden där du blandade äpplen och päron.

I Gaza är 70% av de dödade kvinnor och barn. Om vi även tar alla civila män kommer man upp till minst 80%. The Lancet tex hävdar att ca 186 000 har dödats i Gaza. 

ICC kräver att Netanyahu ska arresteras för folkmord. Jag litar på oberoende domstolar. Sverige ger full stöd och har fullt förtroende för dessa. Medans för dig är dessa islamister men du litar på en skurkstat som begår krigsbrott och anklagas för folkmord. Dina åsikter skulle egentlingen passa väldigt bra just bland just islamister. 

"Sverige stödjer ICC:s arbete och oberoende, meddelar utrikesminister Maria Malmer Stenergard (M) när domstolen har utfärdat en arresteringsorder mot Israels premiärminister Benjamin Netanyahu."

• Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-02-02 23:21:18 följande:

Och om du kollar vad jag skrev, vad min kollega SO-läraren har gjort med sina elever så ser du förstås att hon inte har brutit mot detta. Du försöker bara GE INTRYCKET att någon har gjort något fel där. Istället var det helt korrekt. 

Faktabaserat - PRECIS. Hon har gått igenom vad folkmord innebär. Och då är det ju lätt att se att det just inte är folkmord i Gaza. Jag vet vad domstolarna säger, men du försöker igen att ge ett felaktigt intrycket. Ja, de säger att "kan" vara så. Samtidigt som de egentlgen vet att det inte är så. Men de kan alltid påstå att det "kan" vara så, om de vill göra det besvärligt för Israel - ett tag. 

Och självklart så säger man inte sin personliga åsikt om ett sånt ämne. Skulle aldrig sätta mig i den sitsen. Det har ingen heller gjort, även om du - för tredje gången - försöker låtsas det. 

Du svamlar igen. Förstår du ens att du säger emot dig själv hela tiden? 

Du skrev förra gången att din kolega förklarade för sina elever att det som sker i Gaza är inte folkmord. Det är lärarens personliga åsikt. Detta trots att Netanyahu ska arresteras för just folkmord och att Israel anklagas för folkmord. Din kollega gör ett tjänstefel. 

Jag råkar faktiskt just känna till ett sådant fall. Min kompis barn går på en skola i Helsinborg där en SO lärare präckar på sina elever just sådana saker. Att det inte är folkmord och att Israel försvarar sig, trots att inget av detta är sant och att egentligen allt pekar åt annat håll. Min kompis funderar på att anmälla till skolinspektion. 
  • Rataxes
    RebeckaZ70 skrev 2025-02-02 18:54:38 följande:

Man kan undra varför det är så viktigt för några att inte Amit Soussanas vittnesmål ska få publiceras? 

Det är ju för att denne "någon" inte vill att det ska komma fram i ljuset. Att det sedan sitter likasinnade bakom skärmen och tar emot denna persons jämrande och tycks dela åsikten att det ska döljas är ganska talande. Det har jag förstått för länge sedan.
    Diskuterar inte med angivarkryp.
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-02-02 15:41:42 följande:
    Tro mig, om det är något jag kan så är det historia allmänt. Inget av det du skrrv bekräftar ditt påstående om att situation med samerna idag i Sverige är samma som situation med beduiner/palestinier i Israel?!  Tvångsförflyttar vi samer från deras områden, river deras bostäder, tar över deras mark och ersätter samer med svenskar? När ska du börja svara och sluta svamla orelevant?
    Jo, det är i allra högsta grad relevant. Ingen försöka ersätta ett folk med ett annat. Det är en konspirationsteori "the great replacement theory", som du uppenbarligen har fastnat för.  Och samerna har tvångsförflyttats mycket. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-02-02 15:19:26 följande:
    Begreppet folkmord är juridiskt definierat och kräver oberoende utredningar för att fastställas. ICJ och ICC anklagar Israel och israeliska politiker just för foökmord. FN och flera organisationer har varnat för att Israels agerande i Gaza kan utgöra folkmord och detta är  föremål för juridisk prövning. Att en lärare föregår internationella domstolar och lär barnen att det inte är folkmord är tjänstefel. Barnen är inte dumma. De följer nyheter om Gaza och det diskuteras hemma. Vad händer med elevernas förtroende mot lärare när ICC och ICJ kommer fram till att det var folkmord?

Att jobba som lärare och tex skriva extrema , rasistiska kommentarer,  dessutom under arbetstid, är både tjänstefel och olämpligt.
    Precis, begreppet är definierat och du kan vara säker på att lärare håller sig till det. OM det skulle visa senare att det var folkmord? Vad som händer i framtiden kan ingen veta. I NULÄGE kan man inte påstå att det är folkmord, det finns helt enkelt inga bevis för det. Så det är väldigt enkelt och inget problem alls. 

Och det du skriver om mig nu är 100 % fel. Jag skriver inga extrema kommentarer, absolut inga rasistiska och du har ingen aning om min arbetstid. Just nu t.ex. har jag inte börjat än. Jag har inget vanligt schema. Du kan inte ens gissa dig till när jag har arbetstid. 
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-02-03 08:56:08 följande:
    Precis, begreppet är definierat och du kan vara säker på att lärare håller sig till det. OM det skulle visa senare att det var folkmord? Vad som händer i framtiden kan ingen veta. I NULÄGE kan man inte påstå att det är folkmord, det finns helt enkelt inga bevis för det. Så det är väldigt enkelt och inget problem alls. 

Och det du skriver om mig nu är 100 % fel. Jag skriver inga extrema kommentarer, absolut inga rasistiska och du har ingen aning om min arbetstid. Just nu t.ex. har jag inte börjat än. Jag har inget vanligt schema. Du kan inte ens gissa dig till när jag har arbetstid. 
    En lärare kan inte avgöra om det är folkmord eller inte medans rättsfall pågår. Att du som lärare inte förstår det är skrämmande. En lärare får absolut inte i det här fallet lära elever att det inte är folkmord eftersom det är inte avjgort än. Rättsprocessen mot Israel pågår just nu. Läraren får ha en personlig åsikt om det men absolut inte lära ut det som fakta till våra barn. Den läraren borde anmälas och inte få jobba som lärare.

En lärare som sprider rasistiska åsikter är inte heller lämplig att jobba med barn. Att tex skriva att palestinska barn är potentiella terrorister, att deras mammor vill se de döda, att deras pappor förtjänar att dö eftersom de röstade fel, och sedan undervisa barnen som har palestinsk bakgrund är oacceptabelt. Att sådana extrema personer jobbar överhuvudtaget med våra barn är hemskt. 

www.umo.se/svara-varandra/-/vald--krankningar/a/min-larare-ar-rasist/

www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/barnen-larmade-om-lararens-krankningar-nu-kan-hon-bli-av-med-legitimationen
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-02-03 00:00:54 följande:
    Att svara på din fråga är irrelevant eftersom folkmord handlar inte om att utrota alla. Det handlar bla om att med avsikt döda civila. Israel har dödat fler civila än någon annan i något annat krig de senaste 20 år. Det har jag också bevisat för trots dina envisa falska påståenden där du blandade äpplen och päron.

"Sverige stödjer ICC:s arbete och oberoende, meddelar utrikesminister Maria Malmer Stenergard (M) när domstolen har utfärdat en arresteringsorder mot Israels premiärminister Benjamin Netanyahu."
    Massor av civila har dött i andra krig, här är några exempel, några lite äldre än 20år.

UN Human Rights Office estimates more than 306,000 civilians were killed over 10 years in Syria conflict | OHCHR

The UN Human Rights Office today published a report that, following rigorous assessment and statistical analysis of available data on civilian casualties, estimates that 306,887 civilians* were killed between 1 March 2011 and 31 March 2021 in Syria due to the conflict.

UN humanitarian office puts Yemen war dead at 233,000, mostly from ?indirect causes? | DEPARTMENT OF OPERATIONAL SUPPORT

Almost a quarter of a million people have died in Yemen?s war, the UN Office for the Coordination of Humanitarian Affairs (OCHA) said on its website on Tuesday, confirming the huge toll from a conflict that has ravaged Yemen?s economy and created the world?s worst humanitarian crisis.

Rwanda genocide: 100 days of slaughter - BBC News

In just 100 days in 1994, about 800,000 people were slaughtered in Rwanda by ethnic Hutu extremists.

Gulfkriget 1980-1988

450.000-500.000 civila dödade

In Afghanistan, Was a Loss Better than Peace? | United States Institute of Peace

For Afghans, the statistics are nearly unimaginable: 70,000 Afghan military and police deaths, 46,319 Afghan civilians (although that is likely a significant underestimation) and some 53,000 opposition fighters killed. Almost 67,000 other people were killed in Pakistan in relation to the Afghan war.

• Anonym (Antiextremist)

En till läkare som vittnar om Gaza.

• Anonym (Antiextremist)
    FuckGoggleAskMe skrev 2025-02-03 09:40:05 följande:
    Massor av civila har dött i andra krig, här är några exempel, några lite äldre än 20år.

Att civila dödas i krig är en sak men att de demoniseras och sedan dödas avsiktligt pga av sin etnisk tillhörighet är folkmord. Det är vad Israel anklagas gör av ICJ, FN, Amnesty, Human Righrs Watch och nästan alla andra organisationer för mänskliga rättigheter.
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-02-03 09:49:10 följande:
    Att civila dödas i krig är en sak men att de demoniseras och sedan dödas avsiktligt pga av sin etnisk tillhörighet är folkmord. Det är vad Israel anklagas gör av ICJ, FN, Amnesty, Human Righrs Watch och nästan alla andra organisationer för mänskliga rättigheter.
    Hur definieras demonisering i internationell rätt? Hur bevisas det? 
  • Anonym (Antiextremist)

www.aftonbladet.se/nyheter/a/25pEgR/rapport-israels-vald-mot-fangslade-barn-okar

"Barn som ombeds klä av sig nakna och får höra att föräldrarna inte vill träffa dem. Övergrepp och trakasserier av sexuell karaktär. Blåmärken, chock och viktminskning. Rädda Barnen har intervjuat 51 barn som gripits på Västbanken och hållits fängslade av Israel efter Hamas terrordåd den 7 oktober, som ledde till kriget i Gaza."

• Mentat
    FuckGoggleAskMe skrev 2025-02-03 09:40:05 följande:

UN Human Rights Office estimates more than 306,000 civilians were killed over 10 years in Syria conflict | OHCHR

The UN Human Rights Office today published a report that, following rigorous assessment and statistical analysis of available data on civilian casualties, estimates that 306,887 civilians* were killed between 1 March 2011 and 31 March 2021 in Syria due to the conflict.

UN humanitarian office puts Yemen war dead at 233,000, mostly from ?indirect causes? | DEPARTMENT OF OPERATIONAL SUPPORT

Almost a quarter of a million people have died in Yemen?s war, the UN Office for the Coordination of Humanitarian Affairs (OCHA) said on its website on Tuesday, confirming the huge toll from a conflict that has ravaged Yemen?s economy and created the world?s worst humanitarian crisis.

Rwanda genocide: 100 days of slaughter - BBC News

In just 100 days in 1994, about 800,000 people were slaughtered in Rwanda by ethnic Hutu extremists.

Gulfkriget 1980-1988

450.000-500.000 civila dödade

In Afghanistan, Was a Loss Better than Peace? | United States Institute of Peace

For Afghans, the statistics are nearly unimaginable: 70,000 Afghan military and police deaths, 46,319 Afghan civilians (although that is likely a significant underestimation) and some 53,000 opposition fighters killed. Almost 67,000 other people were killed in Pakistan in relation to the Afghan war.

Att påståendet om Israel uppenbarligen är sakligt helt fel har visats ett antal gånger tidigare i tråden. Det blir litet extra kul när det upprepas från en som anklagar andra för att vara faktaresistenta.... Glad
  • Rataxes
    Mentat skrev 2025-02-03 13:19:25 följande:
    Att påståendet om Israel uppenbarligen är sakligt helt fel har visats ett antal gånger tidigare i tråden. Det blir litet extra kul när det upprepas från en som anklagar andra för att vara faktaresistenta.... Glad
    Man behöver inte gå längre än till ryzzlands massaker i Mariupol, det talas om upp till 100 000 mördade civila totalt i Ukraina. 
    Diskuterar inte med angivarkryp.
Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism