• Anonym (Antiextremist)

Antisionism är inte antisemitism

Antisionism och antisemitism är två totalt olika begrepp som borde oftare diskuteras.

Antisionism innebär motstånd mot den politiska rörelsen sionismen. Det finns olika typer av sionism. Antisionism innebär kritik av Israels politik och är inte fientligt inställd mot judar som folk. Man kritiserar tex att Israel anekterar palestinska områden, fördriver palestinier från deras hem, dödar så extremt mycket oskyldiga civila, den olagliga ockupationen, olagliga bosättningar inom palestinska områden, rasism och demonisering av araber eller som senast när folkmord och mord på palestinska barn i Gaza hyllas osv. Jag förstår tex inte heller att sionisterna hänvisar till bibliska citat för att idag göra anspråk till ett område där det lever ett annat folk. Det krockar fullständigt med mina moderna demokratiska värderingar.

Antisemitism, däremot, är fientlighet, hat eller fördomar mot judar som etnisk eller religiös grupp.

Men endå är det väldigt många israelvänner och sionister som blandar ihop dessa begrepp och anklagar folk för antisemitism, när man egentligen kritiserar tex hemska krigsbrott som begås av Israel. Försöker man på det sättet skrämma en till tystnad? Är vår yttrandefrihet hotad?
  • Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-30 00:49:04 följande:
    Du borde verkligen rannsaka dig själv när du kan skriva sådan bullshit att döda palestinska barn är skådespelare. Tror du verkligen att man behöver fejka dödade barn när det finns ca 17 000 döda barn? 

Jag har nog aldrig i mitt liv träffat en person som har mer extrema åsikter än du. Det är sektliknande åsikter.
    Du projicerar, jag har ganska genomsnittliga åsikter - för det här samhället. 

Och det finns inte en chans att det skulle vara så många barn dödade. Dock ser  Hamas till att fler barn blir dödade. De delar ju ut godis så att de har barn runt sig. Har aldrig hört något så fegt, men det berättade ju en arabisk IDF-soldat.
  • Anonym (fi)
    AndreaBD skrev 2025-01-30 10:49:09 följande:
    Du projicerar, jag har ganska genomsnittliga åsikter - för det här samhället. 

Och det finns inte en chans att det skulle vara så många barn dödade. Dock ser  Hamas till att fler barn blir dödade. De delar ju ut godis så att de har barn runt sig. Har aldrig hört något så fegt, men det berättade ju en arabisk IDF-soldat.
    För de araber som går på våra gator och torg och skanderar om att utplåna Israel är det förstås ganska extrema åsikter att inte vara emot Israel.

Du får se kommentarerna du får från det perspektivet
  • AndreaBD
    Anonym (fi) skrev 2025-01-30 10:48:04 följande:
    Precis det där är en grundbult i sekten kring "Palestina".

Tanken på något slags "Israelvänner" som om det skulle vara någonting organiserat och enhetligt. Och ondskefullt.

"israelvänner" - nästgårds till "sionister" och "judelobby" kan man tänka

.
    Brukar du själv gå i dessa demonstrationståg och skandera om "Free free Palestine"?

För det är skillnaden mellan mig dig. För dig är det personligt att skandera om "sionister" och "folkmord".

Jag kan ge mitt stöd till vad det nu är som jag anser ska stöttas i det tysta. Jag har inget behov av att synas och höras.
    Japp - hela Gaza är som ett sektsamhälle. Flera som har vuxit upp där har vittnat om det. Det är förstås de som har tagit sig ur.  

En av de värsta sakerna som jag sett var mamman som sa att det var "den vackraste orsaken till att skaffa barn"  - att de kan få dö som martyrer. Det var i en av  "israeli tourguide" Orens senaste videon, ett klipp från palestinsk TV. 

Och eftersom UNWRA-skolorna indoktrinerar barnen - där pratar vi verkligen om att skolböcker i ALLA ämnen handlar om jihad, om att döda judar, om att bli martyr - så har ju Israel nu helt förbjudit UNWRA i Israel.
  • Anonym (fi)
    FuckGoggleAskMe skrev 2025-01-30 10:40:17 följande:

Intressant om vad palestinska skolbarn lär sig.

In conclusion, PA textbooks reject the existence of the State of Israel, and the very presence of its seven million Jewish citizens in the country, whose history and holy places there are denied. The PA books never advocate a peaceful solution. Instead, they call for a violent struggle for the liberation of all of Palestine, which is not limited to the 1967 lines and in which terror plays a central role. PA education allows no room for a ?two-state solution.?
    https://m.jpost.com/jerusalem-report/article-711948

Och då är alltså det "de goda 'palestinierna' "
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-30 00:41:57 följande:
    Det var ju du som likställer rasism i USA med sionism kibbutz i Israel. Ja sa bara att jag håller med. Jag förvrider absolut inget.

Så här skrev du:
    "So WHAT???  Det kanske överraskar dig. Det överraskar inte mig. Det har hänt mycket under åren, en av de pratar ju om 1950-talet!  Tycker du det är märkligt att araber inte fick vara i kibbutz på 1950-talet? Vad du folk av någon annan etnicitet/nationalitet inte fick vara del av i vilket som helst land i Europa? I USA fick svarta inte vara i samma skola som vita. "
    Ja, BÅDA på 50-talet. Du däremot jämställde USA på 50-talet med Israel NU. 
  • Anonym (Antiextremist)
    Anonym (fi) skrev 2025-01-30 09:29:25 följande:
    Det enkla faktumet är att ICJ bortser från att regelverket är skrivet för att omintetgöra fördelarna med ett angreppskrig.

ICJ till och med resonerar som så att inget land oavsett situation får utöva våld mot ett annat land så när Israel blir angripet av Syrien, Jordanien och Egypten så får inte Israel skjuta tillbaka.

ICJ skriver om "prohibition of the use of force" - helt utan att särskilja på anfall och försvar. 

ICJ skrvier vidare att de anser att ur detta förbud mot "use of force" följer principen om "non-acquisition of territory by force".

De försöker göra en koppling mellan "force" mot en annan nation och "förbud att ta över mark" från den nation man använder "force" emot. Helt utan att ta hänsyn till att regelverket avser angreppskrig och inte försvarskrig.

Relevant stycke ur ICJs Advisory Opinion - alltså inte någon "dom"

news.sky.com/story/icj-rules-israel-settlement-policy-in-occupied-palestinian-territories-in-breach-of-international-law-13181015

"Israel's settlement policy in occupied Palestinian territories is in breach of international law, the International Court of Justice (ICJ) has ruled.

The "transfer by Israel of settlers to the West Bank and Jerusalem as well as Israel's maintenance of their presence" is "contrary to article 49 of the Fourth Geneva Convention", a panel of 15 judges from around the world said.

Israel's continued presence is "illegal" and should be ended as "rapidly as possible", the ICJ added.

It also found Israel's use of natural resources was "inconsistent" with its obligations under international law as an occupying power."

• Anonym (fi)
    AndreaBD skrev 2025-01-30 10:57:46 följande:
    Japp - hela Gaza är som ett sektsamhälle. Flera som har vuxit upp där har vittnat om det. Det är förstås de som har tagit sig ur.  

En av de värsta sakerna som jag sett var mamman som sa att det var "den vackraste orsaken till att skaffa barn"  - att de kan få dö som martyrer. Det var i en av  "israeli tourguide" Orens senaste videon, ett klipp från palestinsk TV. 

Och eftersom UNWRA-skolorna indoktrinerar barnen - där pratar vi verkligen om att skolböcker i ALLA ämnen handlar om jihad, om att döda judar, om att bli martyr - så har ju Israel nu helt förbjudit UNWRA i Israel.
    Och DÄRFÖR behöver Israel få avsluta jobbet.

Total seger. Därefter år av av-nazifiering.

Sedan kan man börja bygga ett nytt samhälle där det inte allt går ut på att döda så många judar som möjligt.

Det behövs en klar segrare annars bara fortsätter det.
  • Anonym (fi)
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-30 11:03:02 följande:
    [xxxx]
    Det vore, på riktigt kul att få höra vilka gränser du anser att Israel ska få ha.

Jag menar det.

Geografi och historia är intressant och samtalet har nu fastnat i en massa upprepningar.

Så ge oss något nytt att samtala om
  • Anonym (Antiextremist)
    Anonym (fi) skrev 2025-01-30 10:35:31 följande:
    Du har inte svarat på min fråga

Jag frågar inom vilka geografiska gränser DU tycker att Israel ska få finnas och du ger ett icke-svar om att "det de kommer överens om".

Gäller det "Palestina" också?

"Palestina" får vara det som judarna accepterar att araberna kan få?
    😂 Du är kanske lite vimmelkantig men du fick ett svar som är ungefär lika ställningstagande som ditt svar angående en palestinsk stat.

Judarna och palestinier måste komma överens om gränserna. Ingen ska bestämma över någon annan.
  • AndreaBD
    Anonym (fi) skrev 2025-01-30 09:29:25 följande:
    Det enkla faktumet är att ICJ bortser från att regelverket är skrivet för att omintetgöra fördelarna med ett angreppskrig.

ICJ till och med resonerar som så att inget land oavsett situation får utöva våld mot ett annat land så när Israel blir angripet av Syrien, Jordanien och Egypten så får inte Israel skjuta tillbaka.

ICJ skriver om "prohibition of the use of force" - helt utan att särskilja på anfall och försvar. 

ICJ skrvier vidare att de anser att ur detta förbud mot "use of force" följer principen om "non-acquisition of territory by force".

De försöker göra en koppling mellan "force" mot en annan nation och "förbud att ta över mark" från den nation man använder "force" emot. Helt utan att ta hänsyn till att regelverket avser angreppskrig och inte försvarskrig.

Relevant stycke ur ICJs Advisory Opinion - alltså inte någon "dom"

Ja... jag kan tänka mig där att de antigen själva är osäkra, för att det inte finns någon lag som faktiskt behandlar ett sånt fall, och då tar man det man har och spinner vidare utifrån det. 

Eller så är det ett tecken på att en del domare där kommer inte ifrån demokratiska länder. Ingen rättsstat, ingen absolut delning på regering och rättsväsende. och när den inte finns - då spelar det ju ingen roll, då har ju den parten rätt i en domstol som har makten. Lagar är då bara lite för syns skull. Eller så är det folket som måste beakta dem. Antagligen följer man de oftast, ungefär.  Men den som har makten kan ibland strunta i dem. 
Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism