• Anonym (Antiextremist)

Antisionism är inte antisemitism

Antisionism och antisemitism är två totalt olika begrepp som borde oftare diskuteras.

Antisionism innebär motstånd mot den politiska rörelsen sionismen. Det finns olika typer av sionism. Antisionism innebär kritik av Israels politik och är inte fientligt inställd mot judar som folk. Man kritiserar tex att Israel anekterar palestinska områden, fördriver palestinier från deras hem, dödar så extremt mycket oskyldiga civila, den olagliga ockupationen, olagliga bosättningar inom palestinska områden, rasism och demonisering av araber eller som senast när folkmord och mord på palestinska barn i Gaza hyllas osv. Jag förstår tex inte heller att sionisterna hänvisar till bibliska citat för att idag göra anspråk till ett område där det lever ett annat folk. Det krockar fullständigt med mina moderna demokratiska värderingar.

Antisemitism, däremot, är fientlighet, hat eller fördomar mot judar som etnisk eller religiös grupp.

Men endå är det väldigt många israelvänner och sionister som blandar ihop dessa begrepp och anklagar folk för antisemitism, när man egentligen kritiserar tex hemska krigsbrott som begås av Israel. Försöker man på det sättet skrämma en till tystnad? Är vår yttrandefrihet hotad?
  • Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism
  • Anonym (Antiextremist)
    Anonym (fi) skrev 2025-01-30 13:22:20 följande:
    Klart det är en lek att sitta här och dra streck på papper. Det är inte på allvar men kan ¨kanske visa var vi står i frågan

Till var ska Israel dra sig tillbaka tycker du?
    Du hade mitt svar i kommentaren du delvis raderade.
  • Anonym (fi)
    Mentat skrev 2025-01-30 13:34:40 följande:
    Det är ändå ganska roande att se vilka krumbukter som utförs för att inte behöva medge öppet att man, fullt logiskt som anti-sionist, vill att Israel skall utplånas. 
    Ännu roligare att vår "antiextremist" själv är uttalad sionist som vill att judarna ska få ha en stat inom området för det gamla Israeliska kungadömet.

Fast vill sedan inte med ett ord vill antyda ens var en sådan stats gränser skulle vara.

Men det är där det stannar med "Palestinaaktivisterna". Självklart är de demokrater och självklart är de inte antisemiter men nu ska vi inte prata om Israel utan vi ska prata om "Palestina"

> Free free Palestine! From the River to the Sea!

> Jaha men var tar Israel vägen då? Vad händer med judarna?

> Krossa Sionismen! Free free Palestine!

Man är så uppslukad av SAKEN att man inte orkar/vill tänka tankarna hela vägen ut och istället så kan man svara nåt i stil med "de gränser som de kommer överens om" - förstås väl medveten om att dessa gränser i praktiken inte kan överenskommas utan måste tvingas fram men då skulle ju judarna få en egen stat i "palestiniernas land"

Vilket innebär att man inte har en idé om någon lösning annat än "From the River to the Sea".

Men man är absolut inte emot judar!

Jag har stött på sådana där aktivister både på nätet (som här) som IRL och  det är bara ... STOPP
  • Anonym (fi)
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-30 13:45:26 följande:
    Du hade mitt svar i kommentaren du delvis raderade.
    Njae det står inget i ditt inlägg om till var Israel ska dra sig tillbaka.
  • Anonym (Antiextremist)
    Mentat skrev 2025-01-30 13:34:40 följande:
    Det är ändå ganska roande att se vilka krumbukter som utförs för att inte behöva medge öppet att man, fullt logiskt som anti-sionist, vill att Israel skall utplånas. Det dessutom av den som klagar på att andra "duckar" när de inte håller med honom.

Att låta "alla flyktingar återvända", dvs låta alla deras ättlingar bli en del av Israel skulle förvandla Israel till en muslimsk stat. Vi har facit på vad som händer med judar i muslimska länder: De förföljs och fördrivs.
    Du är tragikomisk. Tragiskt eftersom du inte hänger med trots att jag diskuterar med dig på ett mycket pedagogiskt sätt och förenklar komplexa saker så mycket det bara går. Och komisk eftersom du fortsätter med ad hominem trots att det gör ont för dig 😄.

Jag har aldrig någonsin sagt eller ens tänkt tanken på att Israel ska utplånas. Jag tycker att de som vill det är fanatiska extremister.

Palestina var muslimskt från början innan Israel skapades och innan man började födriva och döda palestinier. Redan innan Israel skapades, planerade sionisterna att etniskt rensa områden från palestinier för att skapa en judisk majoritet i Israel. Det är så klart mot alla skrivna och oskrivna lagar. Eller tycker du att Israel står över alla lagar?  ICJ och FN är tydliga, "palestinska flyktingar" har rätt att återvända.
  • Anonym (Antiextremist)
    Anonym (fi) skrev 2025-01-30 13:54:15 följande:
    Njae det står inget i ditt inlägg om till var Israel ska dra sig tillbaka.
    Har man svårt att tänka längre än ett steg i taget, är det inte mitt problem. 
  • Anonym (Antiextremist)
    Anonym (fi) skrev 2025-01-30 13:52:09 följande:
    /svammel/

Man är så uppslukad av SAKEN att man inte orkar/vill tänka tankarna hela vägen ut och istället så kan man svara nåt i stil med "de gränser som de kommer överens om" - förstås väl medveten om att dessa gränser i praktiken inte kan överenskommas utan måste tvingas fram men då skulle ju judarna få en egen stat i "palestiniernas land"

Vilket innebär att man inte har en idé om någon lösning annat än "From the River to the Sea".

/svammel/
    Här har du grundproblemet med er israelvänner"

"förstås väl medveten om att dessa gränser i praktiken inte kan överenskommas utan måste tvingas fram men då skulle ju judarna få en egen stat i "palestiniernas land""

Man vägrar fredliga överenskommelser utan tycker att Israel ska med våld ta allting vilket Israel också gör. På vilket sätt skiljer det från Hamas?
  • Mentat
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-30 14:03:24 följande:
    Du är tragikomisk. Tragiskt eftersom du inte hänger med trots att jag diskuterar med dig på ett mycket pedagogiskt sätt och förenklar komplexa saker så mycket det bara går. Och komisk eftersom du fortsätter med ad hominem trots att det gör ont för dig 😄.

Jag har aldrig någonsin sagt eller ens tänkt tanken på att Israel ska utplånas. Jag tycker att de som vill det är fanatiska extremister.

Palestina var muslimskt från början innan Israel skapades och innan man började födriva och döda palestinier. Redan innan Israel skapades, planerade sionisterna att etniskt rensa områden från palestinier för att skapa en judisk majoritet i Israel. Det är så klart mot alla skrivna och oskrivna lagar. Eller tycker du att Israel står över alla lagar?  ICJ och FN är tydliga, "palestinska flyktingar" har rätt att återvända.
    Krumbukter var det. Som jag förklarade: Ett Israel med en muslimsk majoritet skulle snabbt sluta vara Israel även om staten hade funnits kvar, troligen skulle dock namnet ändras då det syftar på jude. 

Det är kanske där skon klämmer, att området var muslimskt tidigare? 
  • Anonym (Antiextremist)
    Mentat skrev 2025-01-30 09:20:24 följande:
    Kort sagt: Annektering är uttryckligen förbjuden i internationell lag, något du kraftfullt ivrar för, utom i de fall då du tycker att det är helt OK. Det är absolut inte OK om Israel är inblandat, alla övriga fall verkar du inte ha något problem med.

Det hölls en folkomröstning om att Krim skulle anslutas till Ryssland så i enlighet med vad du skrivit ovan får vi väl anta att du anser den annekteringen vara helt OK den också. Israel var ju inte inblandat.

Vem som är normal här överlåter jag lugnt åt andra att bedöma, jag har inget behov av att framföra implicita anklagelser.
    Det är inte vad jag tycker. Jag bara redovisade historiska fakta för dig eftersom du visar att du inte är insatt. Läs lagarna. Israel står inte över lagar. Att kollonisera/annektera andras områden är inte inne längre. En normal, civiliserad person med moderna demokratiska värderingar förstår det.

Israels genomförda anekteringar och planer på att ytterligare annekteringar av Västbanken har även mött stark internationell kritik och varningar om allvarliga konsekvenser.

Den palestinska myndigheten har förklarat att annekteringar sker mot deras vilja och att de är därmed "olagliga". Palestinier har varnat för att det skulle "begrava alla chanser till fred". Palestinier planerar då att utropa en egen självständig palestinsk stat om Israel annekterar mark.

Jordanien har också varit en av de skarpaste kritikerna av Israels annekteringsplaner. Kung Abdullah II har varnat för en "massiv konflikt" om Israel går vidare med annekteringen. Jordanien överväger att ompröva sitt fredsavtal med Israel från 1994. Landets utrikesminister har kallat planerna för en "allvarlig upptrappning" som kan "driva hela regionen mot krig och våld".

Arabförbundet har fördömt planerna som en "mycket farlig utveckling" som strider mot internationell rätt.

Saudiarabien och andra arabländer har också uttryckt skarp kritik. Det finns farhågor om att annekteringen kan underminera de inofficiella relationerna mellan Israel och vissa Gulfstater.

FN påpekar att annekteringar strider mot internationell rätt och förstör möjligheterna till nya fredssamtal.

EU har också fördömt annekteringar och varnat för att de allvarligt underminerar möjligheterna till en tvåstatslösning.
    Experter och analytiker varnar för flera möjliga konsekvenser. Det ökar riskrn för våld och stort krig i regionen. Allvarliga skador på fredsprocessen och tvåstatslösningen. Försämrade relationer mellan Israel och arabvärlden, inklusive Jordanien och Egypten och ökad internationell isolering av Israel, med risk för sanktioner och fördömanden.

USA under Trump administrationen har varit mer tillmötesgående mot Israels planer, till skillnad från de flesta andra länder.

Så, Israels anekteringar och annekteringsplaner har mött omfattande internationellt motstånd, med särskilt skarpa varningar från palestenier, Jordanien och andra arabländer. De långsiktiga konsekvenserna för regional stabilitet och fredsprocessen bedöms som potentiellt mycket allvarliga av många bedömare.
  • Anonym (Antiextremist)
    Mentat skrev 2025-01-30 14:16:48 följande:
    Krumbukter var det. Som jag förklarade: Ett Israel med en muslimsk majoritet skulle snabbt sluta vara Israel även om staten hade funnits kvar, troligen skulle dock namnet ändras då det syftar på jude. 

Det är kanske där skon klämmer, att området var muslimskt tidigare? 
    Det är dina egna fördomar om muslimer. Judarna och muslimerna har levt i fred, sida vid sida tills sionisterna började fördriva och döda palestinier för att skapa ett land endast för judar, i ett område där muslimerna utgjorde en stor majoritet. 
  • Anonym (Antiextremist)

Läkare utan gränser, berättar hur sladade människor i Gaza påverkades av att Israel blockerade medicin och bombade sjukhus.

Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism