• Anonym (Janie)

Socanmäld pga frukost

Jag har tre barn med npf, varav framför allt ena är fullkomligt omöjlig att få iväg till skolan för det mesta. Får inte upp henne ur sängen hur man än försöker.. men så kom vi överens om att om hon får "önskefrukost" så blir det lättare att ta sig upp. Senaste tiden har det inneburit en hel del donuts och kladdkaka, men det har fungerat, så såg det som en win. Hon är dessutom väldigt underviktig, så det är bara bra om hon går upp lite och ser inte hur det är värre än söta flingor, oboy etc.

Hon berättade det för kompisar i skolan och lärare hörde och igår fick jag veta att de anmält detta till soc. Så upprörd att jag inte vet om jag ska skratta eller gråta.

Någon med erfarenhet? Vad kommer hända nu?

• Svar på tråden Socanmäld pga frukost
  • Lynx123

Känns inte riktigt okej att ge ett barn skräp och socker som belöning dagligen. Det ger ingen näring och lär inte hjälpa det fysiska och mentala välmåendet. Ledsen, men jag tror att jag förstår orosanmälan i det här fallet. Förstår att du vill barnet väl, men det här låter inte som en helt hälsosam lösning.

• Anonym (Va?)
    Anonym (H) skrev 2024-11-27 11:08:17 följande:
    Jag har svårt att tro att man får diagnosen arfid när det bara är på morgonen man har svårt att få i sig vanlig mat. Som jag har förstått det äter hon helt normalt övriga dygnet men det fastnar inte på kroppen (TS får gärna rätta mig om jag har missuppfattat).

Hon är 150 cm lång, har TS skrivit innan.
    Om hon väger 30 kg på 150 har man ett BMI på ca 13? det är svår undervikt. Jag skulle nog gå till en läkare och utreda det i sådana fall. Och om en lärare orosanmäler ett barn som äter typ kladdkaka till frukost med svår undervikt så är ju det helt orimligt. Är ju mer rimligt att barnet inte får sjukvård för undervikten. Vilken läkare som helst skulle reagera. Det här kan slå ut dom inte organen och är något att faktiskt oroa sig över. 
  • Anonym (H)
    Anonym (Soctant) skrev 2024-11-27 10:24:06 följande:

Som utredande socialsekreterare skulle jag gissa på att du kommer få ett telefonsamtal från socialtjänsten, där får du förklara din sida och det du skrivit härigenom, bra att du fått hjälp och stöd av dietist, du kan strunta i vad många sockerhatare skriver här. 

Jag tänkte på detta när jag läste början av tråden igår. Om alla barn som får en sockerstinn måltid per dag skulle utredas så hade socialtjänsten blivit extremt överbelastad.
  • Anonym (H)
    Anonym (Va?) skrev 2024-11-27 11:14:43 följande:
    Om hon väger 30 kg på 150 har man ett BMI på ca 13? det är svår undervikt. Jag skulle nog gå till en läkare och utreda det i sådana fall. Och om en lärare orosanmäler ett barn som äter typ kladdkaka till frukost med svår undervikt så är ju det helt orimligt. Är ju mer rimligt att barnet inte får sjukvård för undervikten. Vilken läkare som helst skulle reagera. Det här kan slå ut dom inte organen och är något att faktiskt oroa sig över. 
    Hon är ju redan utredd på både längden bredden och tvären. 

www.familjeliv.se/forum/thread/83188046-socanmald-pga-frukost/1/nick/83188046
  • Anonym (Sara)

Familjeliv är tyvärr inte bästa stället, så mycket skammande.
    Man får väl vara glad att hon överhuvudtaget äter något OCH går till skolan.

Min dotter som är 12 år (ADHD, autism, ARFID) har olika perioder gällande frukost. Ett tag kan mannagrynsgröt fungera, för att sedan bytas ut mot smörgås, sedan pannkaka. Ofta har hon varit "mellan två frukostar" innan hon hittat nästa sak som fungerat ett tag. Med "mellan två frukostar" menar jag att inget fungerar alls. Den längsta perioden hon hade var tre månader då hon inte åt frukost alls. Sedan oftast ingen lunch på skolan heller (vi bråkade samtidigt om mer individanpassad behovskost). Inte alltid hon ville ha kvällsfika heller så periodvis har middag varit dagens enda måltid. Då åt hon aldrig sötsaker heller.

Numera äter hon vissa sötsaker. Så glass på morgonen är ju toppen om inget annat fungerar. Tyvärr har hon helt slutat gå i skolan och är hemma på heltid.

Är kortväxt och ser flera år yngre ut än jämnåriga. Har gjort utredningar, men läkarna har inte hittat något  avvikande somatiskt. Dricker enbart vatten som dryck då näringsdrycker går inte att få i. Dietist har inga mer tips än att ge det som fungerar och extra fett om hon äter sånt som går att fettberika. Jag är för hälsosam mat och är absolut ingen sockervän, men vi har inget val. Sötsaker är bättre än ingen mat alls.

• Anonym (Janie)
    Anonym (Va?) skrev 2024-11-27 10:55:20 följande:
    Så afrid är inte enligt dig en ätstörning? 

Nu vet jag inte om hon är otroligt kort men 30 kilo är väldigt lite? 
    Jo det är det, men hon har inte det. Vår minsting har det däremot, så jag är väl insatt i den problematiken också.
  • Anonym (Janie)
    Anonym (Va?) skrev 2024-11-27 11:14:43 följande:
    Som sagt, vi har både läkar- och dietistkontakt och har haft hela hennes liv. Hon mår bra, är frisk och stark.
  • Anonym (KaramEllen)
    Anonym (Sara) skrev 2024-11-27 11:25:26 följande:

Min dotter som är 12 år (ADHD, autism, ARFID) har olika perioder gällande frukost. Ett tag kan mannagrynsgröt fungera, för att sedan bytas ut mot smörgås, sedan pannkaka. Ofta har hon varit "mellan två frukostar" innan hon hittat nästa sak som fungerat ett tag. Med "mellan två frukostar" menar jag att inget fungerar alls. Den längsta perioden hon hade var tre månader då hon inte åt frukost alls. Sedan oftast ingen lunch på skolan heller (vi bråkade samtidigt om mer individanpassad behovskost). Inte alltid hon ville ha kvällsfika heller så periodvis har middag varit dagens enda måltid. Då åt hon aldrig sötsaker heller.

Numera äter hon vissa sötsaker. Så glass på morgonen är ju toppen om inget annat fungerar. Tyvärr har hon helt slutat gå i skolan och är hemma på heltid.

Är kortväxt och ser flera år yngre ut än jämnåriga. Har gjort utredningar, men läkarna har inte hittat något  avvikande somatiskt. Dricker enbart vatten som dryck då näringsdrycker går inte att få i. Dietist har inga mer tips än att ge det som fungerar och extra fett om hon äter sånt som går att fettberika. Jag är för hälsosam mat och är absolut ingen sockervän, men vi har inget val. Sötsaker är bättre än ingen mat alls.

Kära du, vad ni kämpar! <3 
    Vill bara skicka dig en kram från en mamma med npf-barn till en annan! 
  • Anonym (Mamma till en flicka med NPF)
    Anonym (Sara) skrev 2024-11-27 11:25:26 följande:

Riktigt bra inlägg.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Janie) skrev 2024-11-27 11:33:28 följande:
    Som sagt, vi har både läkar- och dietistkontakt och har haft hela hennes liv. Hon mår bra, är frisk och stark.
    Det är så typiskt - folk utgår från att man inte är kapabel att ta kontakt med vården. Sedan har de orealistiska förväntningar på vad vården kan göra. Som att bara man söker vård, så vips så fixar vården så att barnet klarar av att både äta nyttig näringsrik mat på rätt tider och få situationen i skolan att fungera.
Svar på tråden Socanmäld pga frukost