• Anonym (Janie)

Socanmäld pga frukost

Jag har tre barn med npf, varav framför allt ena är fullkomligt omöjlig att få iväg till skolan för det mesta. Får inte upp henne ur sängen hur man än försöker.. men så kom vi överens om att om hon får "önskefrukost" så blir det lättare att ta sig upp. Senaste tiden har det inneburit en hel del donuts och kladdkaka, men det har fungerat, så såg det som en win. Hon är dessutom väldigt underviktig, så det är bara bra om hon går upp lite och ser inte hur det är värre än söta flingor, oboy etc.

Hon berättade det för kompisar i skolan och lärare hörde och igår fick jag veta att de anmält detta till soc. Så upprörd att jag inte vet om jag ska skratta eller gråta.

Någon med erfarenhet? Vad kommer hända nu?

• Svar på tråden Socanmäld pga frukost
  • Anonym (123)
    Hjelm skrev 2024-11-26 17:07:34 följande:
    Det som många reagerar på i den här tråden är väl inte att de har en överenskommelse för att få bukt med ett problem, utan att TS har valt just godis till frukost som den dealen. "Mutar" gör nog de flesta föräldrar i någon mån, men det finns ju väldigt mycket bättre och sämre sätt att göra det på. Hade jag jobbat på soc, eller varit lärare i en klass, hade jag också reagerat på att ett barn gavs godis och fikabröd till frukost varje dag som villkor för att ens lämna sängen. Då har man kanske ett grundproblem som man behöver mer hjälp för att hantera.
    En hemmasittare går inte att muta för att gå till skolan. Mutor funkar på mitt äldre barn som inte har några egentliga problem, på mitt yngre barn med ångest funkar varken mutor eller bestraffning. 

Dock kan just en särskild frukost hjälpa till att lätta ångesten på morgonen, vilket inte är samma sak som en muta.
  • Mymlan82

Känner igen det där med att behöva speciallösningar som andra tycker är konstiga. Har en son med npf och måste bokstavligt talat betala honom varje vecka för att han ska gå till skolan och inte störa på lektionerna. Det är vansinne, men det är det enda som hjälper och det gör att det är lugnt i klassen och att vardagen funkar. Han får också önskefrukost (dock havregrynsgröt). Soc tyckte vår lösning med betalning (150 kr för sju avklarade dagar) var jättebra. Kanske kan ni hitta något liknande och att man begränsar ex kladdkaka till fredag o har några lite mindre onyttiga alternativ de andra dagarna? Men som fellow npf-mamma känner jag att allt som funkar är bra.

• Fliselisan

Om ni inte har något annat i bagaget så kommer precis inget att hända. Soc kommer säkert ringa er och stämma av.

Men för mig låter det som att läraren agerar på något mer.

• Anonym (Mamma till 3 med npf)

Det som kommer hända är att soc ringer/kallar er till samtal.
    Du berättar varför och hur och de tar ställning till om du brister i din föräldrarroll.
    Antingen startar de en utredning eller så läggs den ner.

Har du tur får du en handläggare som är insatt i problematiken och allt vad det innebär.

• beli
    Anonym (Janie) skrev 2024-11-26 17:40:12 följande:
    Nej?
    Jag tror att många inte fattar hur överj-vligt det kan vara med ett barn som inte vill gå upp på skoldagar. Jag hejar på dig. Det gäller att välja sina strider och jag tycker det är toppen att hon går till skolan nu. Min kompis autistiska sjuåring går bara till skolan om han får titta på mobilen hela vägen dit. Mycket bättre att de är gladare och faktiskt går till skolan än att det blir ett rent helvete för alla parter.

Prata med skolan om deras anmälan.
  • Anonym (Vann)

Men så löjligt!
    åk ner till kontinenten och kolla vad man trycker i sig till frukost även som barn. 

Vad tror folk att rostat bröd innehåller? 

• Anonym (Vann)

Och jag är lärare själv. 

• Anonym (S)

Sluta dalta med ditt barn. På riktigt. Du gör inte barnet en tjänst. Vissa saker måste man göra, så som att borsta tänderna, göra läxorna, duscha och gå till skolan. Inte fan kan man som vuxen slippa gå till jobbet om man inte serveras tårta på morgonen. Och btw, soc kommer inte bry dig ett skit, då de har betydligt tyngre ärenden att hantera. 

• Anonym (npfare)
    Anonym (S) skrev 2024-11-26 22:27:14 följande:

Sluta dalta med ditt barn. På riktigt. Du gör inte barnet en tjänst. Vissa saker måste man göra, så som att borsta tänderna, göra läxorna, duscha och gå till skolan. Inte fan kan man som vuxen slippa gå till jobbet om man inte serveras tårta på morgonen.

Som vuxen kan man ha hemma/köpa något man kan få i sig. Som ett underviktigt barn med svårigheter att få i sig något = mer benägen att krascha totalt av hunger i skolan är det inte riktigt samma sak.
  • Anonym (S)
    Anonym (npfare) skrev 2024-11-26 22:30:40 följande:
    Som vuxen kan man ha hemma/köpa något man kan få i sig. Som ett underviktigt barn med svårigheter att få i sig något = mer benägen att krascha totalt av hunger i skolan är det inte riktigt samma sak.
    Jag tror att du och många andra som har barn med diagnoser gör situationen ännu värre om ni ger efter. Barn behöver gränser. Just nu ger du bara efter. Hon har inte ångest, gillar bara inte skolan. Nähä, jag gillar inte alltid att gå till jobbet. Men jag går ändå. 
Svar på tråden Socanmäld pga frukost