Det är bara att gratulera till att ni har hittat ett sätt att BÅDE få henne upp ur sängen OCH få i sig energi för en krävande skoldag. "Nyttig mat" förutsätter att man redan har sitt energibehov fyllt till bristningsgränsen. Är man underviktig är all uppäten mat bra mat. Och kladdkaka innehåller ju förutom energirikt socker både mjöl och ägg, och fettet står hon sig på ett tag förhoppningsvis.
Anonym (KaramEllen) skrev 2024-11-26 15:12:30 följande:
Jag beklagar alla konstiga svar du har fått!
Soc kommer kanske att höra av sig. I ditt läge hade jag sett till att redan innan dess ha letat upp journalanteckningar från dietisten som du kan läsa upp på så vis förklara att den här frukosten är i enlighet med råd därifrån.
Jag gissar att ni redan tidigare jobbat med matdagbok, så ha sån till hands också, gärna inklusive dietistens kommentar.
Ge Soc kontaktuppgifter till dietisten ocv andra vårdgivare som kan intyga att ni länge samarbetat med vården angående dotterns kost.
Min erfarenhet är att ditt ord som förälder inte är värt någonting i Soc ögon, så du behöver ha andra som backar dig.
I övrigt håller jag med KaramEllen. Socialsekreterare har oftast inte mer (eller marginellt mer) kunskap om NPF än gemene man, och som förälder är risken stor att allt du säger blir ifrågasatt. Se till att ha med ordentligt med journalanteckningar som stödjer dig, och be i värsta fall om ett intyg dessutom. Förhoppningsvis träffar ni någon vettig person som bara avskriver det, men man vet aldrig.