• Anonym (Janie)

Socanmäld pga frukost

Jag har tre barn med npf, varav framför allt ena är fullkomligt omöjlig att få iväg till skolan för det mesta. Får inte upp henne ur sängen hur man än försöker.. men så kom vi överens om att om hon får "önskefrukost" så blir det lättare att ta sig upp. Senaste tiden har det inneburit en hel del donuts och kladdkaka, men det har fungerat, så såg det som en win. Hon är dessutom väldigt underviktig, så det är bara bra om hon går upp lite och ser inte hur det är värre än söta flingor, oboy etc.

Hon berättade det för kompisar i skolan och lärare hörde och igår fick jag veta att de anmält detta till soc. Så upprörd att jag inte vet om jag ska skratta eller gråta.

Någon med erfarenhet? Vad kommer hända nu?

• Svar på tråden Socanmäld pga frukost
  • AndreaBD
    Anonym (Tara) skrev 2024-11-26 16:58:20 följande:
    Det har alltid funnits människor på NPF-spektrat. Har de blivit hjälpta, nu som förr, till att bli välfungerande människor i samhället genom att ta bort regler, vägledning och vuxenansvar?
    De har just inte blivit hjälpta förr i tiden. De har ofta varit byfånar eller t.o.m. låsts in på institution. Vissa blev kriminella, andra blev alkoholister. I bästa fall har de hittat något praktiskt yrke som de har klarat av. Ofta efter att ha fått så mycket stryk att de inte vågat annat än att foga sig. En del skulle man kanske kunna tvinga, med dåtidens uppforstringsmetoder, men de skulle inte bli lyckliga människor. Och på många skulle inte ens det fungera. Inte utan alkohol, annat missbruk eller andra utlopp av destruktivitet. 
  • Anonym (Janie)
    Anonym (npfare) skrev 2024-11-26 17:30:58 följande:

Fast jag antar att detta är en "provocerande" tråd tyvärr.

Nej?
  • Jemp
    Anonym (Janie) skrev 2024-11-26 11:03:44 följande:
    Och mitt barn är väldigt underviktig och har alltid varit. Hon kan gå upp många kilo innan hon kommer ens i närheten av övervikt. Hennes dietist uppmuntrar mer sån här kost, fri tillgång på chips etc, men det sistnämda är svårt iom att hon har syskon.
    Det enda du vet är hennes frukost, du vet inget om vad hon äter resten av dagen. Vi är hälsosamma för det mesta. Någon dag här och där som vi tar tex hämtmat, men annars är det nog mer näring i min matlagning än den hennes kompisar äter. Smyger alltid i tex bönor och linser där det går. Spenat, broccoli etc äter de utan problem.
    Du och dietisten tror alltså att skräpmat är bra så länge man inte är överviktig?

Det är såklart komplett felaktigt. Sen om soc agerar på det är ju en annan sak. 
  • Anonym (Hy)
    Anonym (H) skrev 2024-11-26 17:30:28 följande:
    Du tänker på frukten hon äter på förmiddagen?
    Tänker på kladdkakan ..
  • AndreaBD
    Hjelm skrev 2024-11-26 17:07:34 följande:
    Det som många reagerar på i den här tråden är väl inte att de har en överenskommelse för att få bukt med ett problem, utan att TS har valt just godis till frukost som den dealen. "Mutar" gör nog de flesta föräldrar i någon mån, men det finns ju väldigt mycket bättre och sämre sätt att göra det på. Hade jag jobbat på soc, eller varit lärare i en klass, hade jag också reagerat på att ett barn gavs godis och fikabröd till frukost varje dag som villkor för att ens lämna sängen. Då har man kanske ett grundproblem som man behöver mer hjälp för att hantera.
    Jag har jobbat som lärare med barn med NPF, i ett behandlingshem i 12 år. Och där gjorde man, socionomerna hade hand om sånt, precis som TS gör.  Så ni säger alla till henne att hon gör fel, när hon faktiskt antagligen gör precis RÄTT.

När man har ungdomar med NPF måste man komma överens med dem, de måste vara med på det. Man får prata med barnet och bestämma tillsammans hur man ska göra. En kompromiss, en lösning av problemet. TS dotter har svårt att äta på morgonen och att komma iväg till skolan. Kan hända att hon låser sig om det där med frukost inte fungerar. Eller så behöver hon i alla fall få i sig något. Alltså hittar man en lösning som fungerar. Och sedan  kan man göra nästa steget och äta något lite nyttigare, så småningom. Och mamman vet nog bäst när det är läge.
  • Räkan77

Om man tror att skolan måste soc anmäla pga detta så har man inte så bra koll på Socialtjänstlagen. Och det är ok, det behöver man som privatperson inte ha. Men att skolpersonal har så dålig koll tycker jag är skrämmande. De ska inte lägga extra tid på att anmäla oro istället för att prata med föräldrarna och göra en vettig bedömning. Och i detta fall, med den informationen som TS kan ge finns inget skäl för oro pga frukosten. Sen kan ju skolan känna oro för dottern av andra skäl, men frukosten är inte en anledning för en orosanmälan.

Ska de även anmäla alla som hoppar över frukost men som går hem från skolan och gör kladdkakesmet som de trycker i sig? Och de som äter enorma mängder lördagsgodis? Då får de ju orosanmäla halva klasser till slut.

Det är inte alls säkert att rektorn har varit inblandad, all personal har skyldighet att anmäla oro. Sen att rutinen ofta är att det går via rektorn är en annan sak.

• Räkan77

Och återigen kan jag avundas er föräldrar som haft så få problem med era barn att ni inte behövt omvärdera ert föräldraskap från grunden. Eller, just den biten kanske jag inte skulle vilja vara utan då den har gjort mig mer ödmjuk inför familjers olika utmaningar.

Men att tycka att det är skandal att ge sitt barn sötsaker till frukost, då har man sluppit kaoset med barn som inte vill/kan gå till skolan. Vet ni hur många föräldrar som skulle gråta av tacksamhet och glädje om lösningen till hemmasittarproblematiken var att servera munkar och godis till frukost?

• Anonym (Emelie)

Jag tycker du verkar vara en bra mamma! Allt är inte alltid så enkelt. Tycker du ska göra det som krävs för att dina barn ska fungera, gå till skolan och ha harmoni hemma. Man får rucka lite på "hur det ska vara". Vilka människor det finns alltså. Finns väl allvarligare saker att orosanmäla? Det bästa ett barn kan ha är ett kärleksfullt hem, känna sig älskade, mätta, trygga och hörda. Herregud. Prata med socialen och lägg detta bakom er. Svårt att tro att de skulle ta detta på allvar.

• Anonym
    Anonym (Janie) skrev 2024-11-26 16:50:48 följande:
    Hon kräver det inte, det är något vi kommit överens om tillsammans. Hon vet att det inte är hon som bestämmer och att hon ska leva upp till sin del av dealen.
    Fast, det är ju det hon faktiskt gör.
Svar på tråden Socanmäld pga frukost