• Anonym (Janie)

Socanmäld pga frukost

Jag har tre barn med npf, varav framför allt ena är fullkomligt omöjlig att få iväg till skolan för det mesta. Får inte upp henne ur sängen hur man än försöker.. men så kom vi överens om att om hon får "önskefrukost" så blir det lättare att ta sig upp. Senaste tiden har det inneburit en hel del donuts och kladdkaka, men det har fungerat, så såg det som en win. Hon är dessutom väldigt underviktig, så det är bara bra om hon går upp lite och ser inte hur det är värre än söta flingor, oboy etc.

Hon berättade det för kompisar i skolan och lärare hörde och igår fick jag veta att de anmält detta till soc. Så upprörd att jag inte vet om jag ska skratta eller gråta.

Någon med erfarenhet? Vad kommer hända nu?

• Svar på tråden Socanmäld pga frukost
  • Anonym (Janie)
    Anonym (Va?) skrev 2024-11-27 08:37:54 följande:

Om du har en tonåring som inte ens väger 30 kilo så tror jag att en dietist skulle be henne att dricka mer eller mindre flytande grädde.

Så varför skulle nu inte redan idag vara inskrivna inom ätstörningsvården? Skolläkaren borde väl larmat för länge sen. 

Det är bland de första sakerna man får prova, att tillsätta grädde och extra fett i allt tänkbart. Det hjälpte inte. Inget har fungerat nämnvärt. Hon har inga ätstörningar och är frisk och välmående.
  • Anonym (Janie)

Alla mina barn sköter skolan, läxor görs och det pluggas inför prov. Ibland med påminnelser, men väldigt sällan protester. De kan tvätta själva och fyller och tömmer diskmaskinen på eget intiativ. Äldsta (också tonåring, barnet i ts är mellanbarnet) har trots sina äckelkänslor lärt sig tömma kattlådan. De viker och plockar undan sin tvätt. Är trevliga och skötsamma. Det vat betydligt mer kaotiskt när jag levde med deras pappa, men sen skilsmässan har mycket fallit på plats. Vi kör vårt eget race och för det mesta flyter allt på.

Jag är inte alls orolig för hur de ska klara sig som vuxna. Kan hända att de behöver stöd, framför allt i början, men jag är som sagt inte orolig. Jag har också npf och det var en utmaning för mig också att bli ensamstående efter nästan 20 år, men det har fungerat bra trots allt.

• Anonym (Mamma till en flicka med NPF)

TS, jag känner verkligen med dig i detta!

Våran dotter har ADHD och autism nivå 1 och det har varit kämpigt med hennes födointag under hela hennes liv, hon är nu 8 år.
    Vår dotter ligger på undervikt och för att hon inte ska svälta ihjäl så har hon (sedan 4 år tillbaka) i princip fri tillgång till choklad och Nutella. Enda kravet vi har är att hon försöker att äta maten först, innan hon äter chokladen och Nutellan.

Många som har bristfälliga kunskaper om NPF tror att barnet tillslut äter den vanliga maten om man som förälder bara sätter hårt mot hårt. Men det är det som är grejen med NPF, den som har NPF fungerar inte som en genomsnittlig människa. Vår dotter hade lätt kunnat svälta sig själv till döds.

Det är många som skriver att det daltas för mycket med dagens barn, och då speciellt  med de barn som har NPF. Innan vi fick vår dotter (som alltså avvek från normen redan som bebis) så hade jag också denna inställning. Så jag klandrar inte dem som tänker så. Men det går helt enkelt inte att förstå NPF och vad NPF har för påverkansfaktor om man inte har fått uppleva det själv på nära håll.

Jag har FULL FÖRSTÅELSE för hur man som mamma kan hamna i den här situationen, att man låter sin, på gränsen till underviktiga, dotter med NPF äta kladdkaka och donuts till frukost för att motivera uppstigning och iväggång till skola.

Och jag förstår också om du TS har tappat förtroendet för den lärare som gjorde soc-anmälan. Det hade iallafall jag gjort. Soc-anmälan skall användas när ett barn far illa. Inte när en på gränsen till underviktig flicka med NPF får kladdkaka till frukost.

Jag tror inte att det kommer att hända så mycket mer än att du kommer att få en bokad tid hos socialen där du får berätta om situationen. Om just de socialarbetarna har dålig koll på NPF så kan du behöva informera dem om vad NPF är och hur det kan yttra sig. Men sen tror jag faktiskt inte att det händer något mer.

Jag beklagar verkligen att du har hamnat i den här situationen <3

• Anonym (Soctant)

Som utredande socialsekreterare skulle jag gissa på att du kommer få ett telefonsamtal från socialtjänsten, där får du förklara din sida och det du skrivit härigenom, bra att du fått hjälp och stöd av dietist, du kan strunta i vad många sockerhatare skriver här. Utredning kommer troligtvis inte inledas utefter det samtalet. Möjligt att de erbjuder dig någon form av stöd utifrån att du har barn med särskilda behov, vilket du är fri att tacka nej till.

• Anonym (Mamma till 3 med npf)
    Anonym (S) skrev 2024-11-27 07:44:29 följande:

Många av er här på familjeliv verkar veta bäst. Men faktum är att barn idag i Sverige mår allt mer psykiskt dåligt. Och en av orsakerna är att barn saknar att få vägledning och gränser. Det anpassas och daltas för mycket. Barn idag klarar inte av att stå emot motgångar och hantera negativa känslor. Diagnoser eller ej. 

Det stämmer på många.
    Det många missar är att npf inte är en hittepå , det är ett funktionshinder i många fall och likaväl som synskadade har glasögon, folk har rullstol osv så behöver ofta vissa anpassningar göras.

Att anpassa krav och underlätta någons vardag är inte likamed att inte ha gränser eller krav, utan just anpassat.
    Sålänge de som inte har svårigheterna i sin närhet är dömande kan ingen förbättring i samhället ske.
    Anonym (S) skrev 2024-11-27 08:04:25 följande:
    Diagnoser så som adhd är för övrigt inte att jämföra med cancer. Adhd är inte statiskt, det kan växa bort. Adhd är också kulturellt, adhd i ett land betyder inte att samma individ skulle fått diagnosen i ett annat land. Till skillnad från cancer. 

Ts dotter är inget litet barn. Hon är en ungdom som om några år är vuxen och behöver klara sig själv. Vid det här laget behöver hon själv sätta ett alarm på klockan, kliva upp ur sängen, ta på sig och äta frukost. Ingen vuxen ska behöva göra så mycket egentligen. För det framkommer inte att dottern går på särskola? 

Det är helt rätt att bli socanmäld i det här läget. Men om det endast handlar om detta (vilket jag tvivlar på) så kommer soc inte göra mycket. Jag är för övrigt beteendevetare och jobbar med människor. 
    Finns alltid fel folk på fel plats.
    Hoppas vi aldrig hamnar på ditt kontor.

Soc där vi bor har jag själv sökt hjälp hos. Så många gånger kan de vara till hjälp i lots och samverkan med skola, bup ,hab mm.

• Anonym (Va?)
    Anonym (Janie) skrev 2024-11-27 08:44:04 följande:
    Det är bland de första sakerna man får prova, att tillsätta grädde och extra fett i allt tänkbart. Det hjälpte inte. Inget har fungerat nämnvärt. Hon har inga ätstörningar och är frisk och välmående.
    Så afrid är inte enligt dig en ätstörning? 

Nu vet jag inte om hon är otroligt kort men 30 kilo är väldigt lite? 
  • Anonym (.)
    Anonym (France) skrev 2024-11-27 01:52:35 följande:

Jag spenderar mycket tid i Frankrike. Normal frukost ar en Chokald-croissant eller croissant med sylt/honung. Bara for att man inte ater svensk "ut och vandra" frukost, sa ar det inte konstigt att ata sota saker till frukost.

Så är det. Och det är inget fel med det, men man får väl se till helheten. I TS dotters fall fungerar nog absolut sådan frukost, men man måste någon gång under dagen få i sig mer "fyllande" mat för att väga upp den söta frukosten så att man inte får mer och mer sug på sött.

I Sverige har det ju ätits väldigt söt frukost i många decennier... kanske börjar ändras nu? Men när jag växte upp var det socker i allt.
    Kräm, havregrynsgröt med sylt på (socker i sylten), fil med frukostflingor (socker i flingorna)... etc.

Man behöver något mer "mättande" också för att inte få för mycket sockertoppar och -dippar under dagens gång och få mer längre mättnadskänsla... men frukost med croissant är väl inte fel i sig egentligen. 
  • Anonym (H)
    Anonym (Va?) skrev 2024-11-27 10:55:20 följande:
    Så afrid är inte enligt dig en ätstörning? 

Nu vet jag inte om hon är otroligt kort men 30 kilo är väldigt lite? 
    Jag har svårt att tro att man får diagnosen arfid när det bara är på morgonen man har svårt att få i sig vanlig mat. Som jag har förstått det äter hon helt normalt övriga dygnet men det fastnar inte på kroppen (TS får gärna rätta mig om jag har missuppfattat).

Hon är 150 cm lång, har TS skrivit innan.
Svar på tråden Socanmäld pga frukost