• Anonym (Janie)

Socanmäld pga frukost

Jag har tre barn med npf, varav framför allt ena är fullkomligt omöjlig att få iväg till skolan för det mesta. Får inte upp henne ur sängen hur man än försöker.. men så kom vi överens om att om hon får "önskefrukost" så blir det lättare att ta sig upp. Senaste tiden har det inneburit en hel del donuts och kladdkaka, men det har fungerat, så såg det som en win. Hon är dessutom väldigt underviktig, så det är bara bra om hon går upp lite och ser inte hur det är värre än söta flingor, oboy etc.

Hon berättade det för kompisar i skolan och lärare hörde och igår fick jag veta att de anmält detta till soc. Så upprörd att jag inte vet om jag ska skratta eller gråta.

Någon med erfarenhet? Vad kommer hända nu?

• Svar på tråden Socanmäld pga frukost
  • Anonym (Mamma till 3 med npf)
    Anonym (S) skrev 2024-11-26 22:27:14 följande:

Sluta dalta med ditt barn. På riktigt. Du gör inte barnet en tjänst. Vissa saker måste man göra, så som att borsta tänderna, göra läxorna, duscha och gå till skolan. Inte fan kan man som vuxen slippa gå till jobbet om man inte serveras tårta på morgonen. Och btw, soc kommer inte bry dig ett skit, då de har betydligt tyngre ärenden att hantera. 

Jag märker att du inte hamnat i Ts situation.
    Ett av mina barn vägrade äta annat än välling när hen var 3 år (selektiv ätare).
    BVC sa åt mig att inte erbjuda välling förrän hen åt av den andre maten.
    Han åt inte på 7 dagar, gick ner från16 till 14 kg.
    7e dagen gav jag välling och han blev inlagd för uttorkning.
    Det är skillnad på vanlig trots och npf behov. Och som tur är lär man sig sina barn.
  • Anonym (S)
    Anonym (Mamma till 3 med npf) skrev 2024-11-26 23:04:00 följande:
    Jag märker att du inte hamnat i Ts situation.
    Ett av mina barn vägrade äta annat än välling när hen var 3 år (selektiv ätare).
    BVC sa åt mig att inte erbjuda välling förrän hen åt av den andre maten.
    Han åt inte på 7 dagar, gick ner från16 till 14 kg.
    7e dagen gav jag välling och han blev inlagd för uttorkning.
    Det är skillnad på vanlig trots och npf behov. Och som tur är lär man sig sina barn.
    Jag har ett barn som är överviktigt. Anledningen till att han blev överviktig är mitt fel. Jag var kass på att sätta gränser när han var liten. Han fick som 11-åring träffa dietist och skriva matdagbok. Han närmar sig nu normalvikt och jag tackar gud (om en gud finns) över att han inte blev sjuk i diabetes osv. Han är frisk och har lyckats vända på problem. Jag hade haft svårt att förlåta mig själv om han hade blivit sjuk. Mitt andra barn kommer inte att bli överviktigt, pga jag kommer inte att tillåta det. 
  • beli
    Anonym (S) skrev 2024-11-26 23:21:04 följande:
    Jag har ett barn som är överviktigt. Anledningen till att han blev överviktig är mitt fel. Jag var kass på att sätta gränser när han var liten. Han fick som 11-åring träffa dietist och skriva matdagbok. Han närmar sig nu normalvikt och jag tackar gud (om en gud finns) över att han inte blev sjuk i diabetes osv. Han är frisk och har lyckats vända på problem. Jag hade haft svårt att förlåta mig själv om han hade blivit sjuk. Mitt andra barn kommer inte att bli överviktigt, pga jag kommer inte att tillåta det. 
    Du verkar projicera dina egna erfarenheter på andras liv och inte se vilka problem TS har. En lösning funkar inte på alla.
  • Anonym (npfare)
    Anonym (S) skrev 2024-11-26 22:47:02 följande:
    Jag tror att du och många andra som har barn med diagnoser gör situationen ännu värre om ni ger efter. Barn behöver gränser. Just nu ger du bara efter. Hon har inte ångest, gillar bara inte skolan. Nähä, jag gillar inte alltid att gå till jobbet. Men jag går ändå. 

Eller så är jag barnet som inte fick någon form av anpassning eller hjälp och pga det inte har betyg som är gångbara idag. TS 30 kgs"barn" har behov att minimera stressfaktorer på morgonen. Det är ångestminimering, aldrig mött en npf:are? Hn är även följd av dietist sedan barnsben men folk på FL vet bäst. Såklart.

• Anonym (Konsulten)
    Anonym (Janie) skrev 2024-11-26 11:30:06 följande:
    Hon har "struktur och gränser".
    Att ge henne sötsaker regelbundet är inte att sätta gränser. Det finns inget positivt i att göra det.. 
  • Anonym (Konsulten)
    beli skrev 2024-11-26 23:28:44 följande:
    Du verkar projicera dina egna erfarenheter på andras liv och inte se vilka problem TS har. En lösning funkar inte på alla.
    Men forskning visar att om man låter barn äta mycket sötsaker som liten så ökar det kraftigt sannolikheten för fetma som vuxen. Det brukar också synas på viktkurvan.
  • Anonym (France)

Jag spenderar mycket tid i Frankrike. Normal frukost ar en Chokald-croissant eller croissant med sylt/honung. Bara for att man inte ater svensk "ut och vandra" frukost, sa ar det inte konstigt att ata sota saker till frukost.

• Anonym (Petronella)
    Anonym (France) skrev 2024-11-27 01:52:35 följande:

Jag spenderar mycket tid i Frankrike. Normal frukost ar en Chokald-croissant eller croissant med sylt/honung. Bara for att man inte ater svensk "ut och vandra" frukost, sa ar det inte konstigt att ata sota saker till frukost.

Jag har jobbat i Frankrike. Normal måltidsdryck är öl eller vin till lunch.
    Bara för att man inte dricker svensk "mjölk/vatten"dryck så är det inte konstigt att dricka vin till maten.

Tänk på hur denna kommentar skulle mottas!

För övrigt stämmer det, vi delade på en flaska vin varje dag på lunchen (på fyra personer), precis som de allra flesta.
    Bodde ett par år i franska Belfort och blev inte alkoholist på kuppen.
  • Anonym (KaramEllen)
    Anonym (S) skrev 2024-11-26 22:47:02 följande:
    Jag tror att du och många andra som har barn med diagnoser gör situationen ännu värre om ni ger efter. Barn behöver gränser. Just nu ger du bara efter. Hon har inte ångest, gillar bara inte skolan. Nähä, jag gillar inte alltid att gå till jobbet. Men jag går ändå. 

Jag fick nyligen det här förklarat av en psykolog/forskare inom neuropsykologi. Det finns biologiska skillnader i hjärnan hos personer med adhd och personer som inte har adhd. En sån skillnad är vad som händer i hjärnan när man ska göra något som är tråkigt. Vi neurotypiska kan liksom stänga av den känslan och köra på ändå, medan de med adhd blir liksom låsta (olika mycket beroende på grad av problem). Och detta kan man alltså se genom att olika områden i hjärnan aktiveras respektive avaktiveras.

Personer med adhd behöver hitta nycklar för att låsa upp sina hjärnor när det här händer. Att låta ett barn få önskefrukost, få betalt för att gå i skolan  eller spela spel hela vägen dit är typiska såna nycklar. 

Den här olikheten i hjärnfunktion är orsaken till att skäll, hot om indragna förmåner etc generellt inte fungerar på barn med adhd. Sån uppfostran har snarare motsatt effekt eftersom det skapar ännu mer negativa känslor och tankar kring tex skolgången. Istället behöver man skapa något positivt att flytta fokus till. 

• Anonym (Mamma till 3 med npf)
    Anonym (Konsulten) skrev 2024-11-27 01:42:09 följande:
    Att ge henne sötsaker regelbundet är inte att sätta gränser. Det finns inget positivt i att göra det.. 
    Många barn med npf har svårt att äta många saker, medicinerar de tappar de ofta aptit och vikt.
    Bup sa åt mig att ge nutella,kakor eller vad som helst till frukost just för att det viktigaste var att tillföra energi och behålla vikt.

Drar haft både överviktiga barn där jag fick begränsa och ransonera samtidigt som en var undernärd och skulle göras.
    Det är svårare att göra än ransonera.

Förklara bara syftet med er " energirika" frukost så fattar nog soc varför.
Svar på tråden Socanmäld pga frukost