• Anonym (V)

Pojkvän vill ha en paus för att tänka på "oss". Snälla hjälp.

Min pojkvän och jag har en trasslig historia, . Han har gått igenom mycket jobbigt i sitt liv på sistone, cancer i familjen m.m. Vi var ihop i 1,5 år, han gjorde slut med mig för att vi bråkade  pga mina svartsjukeproblem, något som inte är ett problem längre och som jag gått i terapi för.

Efter 6 månader ifrån varandra började vi ses igen och blev på hans initativ ihop igen. Har nu varit ihop i ca 1 år. Han grubblar alltid mycket och vi har pratat fram och tillbaka om att skaffa barn i framtiden, en fråga han inte kan bestämma sig i. Han har ett barn sedan innan och det blev en katastrof när han skaffade barn - konflikter med exet och annat så förstås är han väldigt rädd att samma visa ska upprepa sig igen.

Nu släppte han bomben att han behöver några dagar för att fundera på vad han vill och om det känns "rätt" mellan oss, trots att mycket är bra. Han behöver vara själv och är osäker. Har föreslagit parterapi och han säger att han ska fundera på det, att han inte är helt motsatt.

Jag går sönder och kan knappt tänka. Finns det hopp att det löser sig för oss och att vi hittar tillbaka? Han var så kär i mig början och nu vet jag inte alls var jag har honom. Vi ska ses och prata onsdag nästa vecka och förmodligen inte höras något däremellan.

• Svar på tråden Pojkvän vill ha en paus för att tänka på "oss". Snälla hjälp.
  • Anonym (V)
    Lisa0987 skrev 2025-03-30 13:29:49 följande:

Vad önskar du dig för svar egentligen? Du ville ha hjälp.

Jag tror inte det finns någon hjälp. Mannen vill ha paus o tänka och då är det väl inte mycket att göra? Du kan ju inte ?argumentera honom kvar? i förhållandet Eller att inte vilja ha paus, då sker det ju genom övertalning och det är väl ingen stabil grund att bygga på?..

Världen är full av trygghetssökande människor som ändrar sig och inte riktigt vet vad de vill. Vill du ha det så?

Du är värd något bättre.

Vet inte vad jag ville ha för svar. Kanske för att förstå mer hur han ev tänker när han ber om en paus. Finns det hopp att han landar i att han vill försöka, vill han ta den här tiden för att reda ut det osv? Det är många tankar som snurrar runt hos mig. Känns som att det vore enklast för båda parterna att göra slut utan paus om det är det han vill? Om han bara vill ha pausen för att skjuta upp det oundvikliga är det rentav korkat tycker jag.
  • Anonym (V)
    MammaTillDansband skrev 2025-03-30 13:29:27 följande:
    Såhär: Han tycker mycket om dig, men han har inte den här 100%-iga viljan att leva tillsammans med dig. Eftersom han tycker om dig vill han inte såra dig, och han är väldigt medveten om att det kommer såra dig djupt den dag han faktiskt gör slut. Därför tvekar han.
    Du har en väldigt stark vilja att fortsätta den här relationen, men det räcker tyvärr inte. Viljan måste vara lika stark från båda håll. 

Att omständigheterna gjorde er relation krånglig är inte heller ett gott tecken. Jag lever tillsammans med mitt livs kärlek, och det har varit lätt från dag 1. Vi hör ihop, och vi vet det båda två. Inte så att det alltid har varit solsken och fågelsång, vi har bland annat förlorat ett barn, men i de tuffa tiderna har vi sökt stöd hos varann. Vi har burit det tunga tillsammans. Du beskriver hur din kille drar sig undan dig när han har problem i familjen och runt sig. Han vänder sig inte till dig för stöd. Det är inte ett bra tecken.
    Kanske är det som du säger. Men rädslor för familjebildning har  han ju haft redan innan jag kom in i bilden. Är det verkligen omöjligt att det är just rädslorna för att satsa som står i vägen för den 100%-iga viljan att leva tillsammans och inte att han inte tycker om mig tillräckligt?

Omständigheterna jag syftar på är är inte det som hänt i hans familj utan mitt oerhört  orimliga beteende som ledde till vårt uppbrott första gången, då tror jag de flesta hade backat. Jag förstörde en relation där han visade alla tecken på att vilja leva med mig och var väldigt kär i mig. Jag vill så gärna tillbaka dit och förstår inte varför det tar stopp för honom.
  • vxx

Min spontana tanke med hans velande med familjebildning? Att han medvetet, eller omedvetet, använder det som ursäkt för inte ta er relation vidare till nästa nivå.
    Jag har mycket medlidande med dig, jag känner igen mycket tankebanorna och den där naiva hoppet. Jag letade förklaringar bortom förhållandet eller mig - han var sjuk längre period precis innan, han har haft mycket med familjen, det var nytt jobb. Osv.

Vi hade precis flyttat till en ny, större lägenhet med högre hyra. Månaden innan uppbrottet. Han hade så stora känslor för mig, sa han. När han släppte bomben, bodde han kvar en vecka och ja, pussade mig på kinden, höll handen. 

Detta ser jag idag inte som något manipulerande från hans håll, då han samtidigt uttryckte hur svårt det var för honom att se mig sårad och han brydde sig fortfarande på vänskaplig nivå.
    Var det rätt eller smartaste av honom? Förmodligen inte, jag blev förvirrad och min besatta hjärna, som ville allt annat än göra slut, tolkade in varje liten sak.

Nu 11 år senare, kan jag se tydligt varför hans känslor svalnade och han såg ingen framtid i relationen. Och att jag borde respekterat och lyssnat på hans vilja, och inte försökt läsa in mellan raderna vad han EGENTLIGEN ville eller kände.

Jag har följt dig både här och din tråd du skapade även på Flashback, där svaren är rätt desamma som du fått här. Jag förstår att det nog inte var svaren du helst önskade, men jag hoppas en dag du kan se tillbaka på dina trådar och känna frihet att den här tiden tillhör det förflutna.

• Anonym (Anette)
    Anonym (V) skrev 2025-03-30 13:41:50 följande:
    Kanske är det som du säger. Men rädslor för familjebildning har  han ju haft redan innan jag kom in i bilden. Är det verkligen omöjligt att det är just rädslorna för att satsa som står i vägen för den 100%-iga viljan att leva tillsammans och inte att han inte tycker om mig tillräckligt?

Omständigheterna jag syftar på är är inte det som hänt i hans familj utan mitt oerhört  orimliga beteende som ledde till vårt uppbrott första gången, då tror jag de flesta hade backat. Jag förstörde en relation där han visade alla tecken på att vilja leva med mig och var väldigt kär i mig. Jag vill så gärna tillbaka dit och förstår inte varför det tar stopp för honom.
    För att han inte kan komma förbi det inträffade . Han försöker men han inte ge mer än så här. 
    Om HAN förstörde förhållandet av nån anledning och sårade dig så djupt att du har svårt att förlåta - inte skulle väl du glatt fortsätta som inget hade hänt? Det har jag svårt att tro. 
  • Anonym (V)
    Anonym (Anette) skrev 2025-03-30 14:12:07 följande:
    För att han inte kan komma förbi det inträffade . Han försöker men han inte ge mer än så här. 
    Om HAN förstörde förhållandet av nån anledning och sårade dig så djupt att du har svårt att förlåta - inte skulle väl du glatt fortsätta som inget hade hänt? Det har jag svårt att tro. 
    Förstås inte, men jag hade inte träffats i ett år och bara hoppats att det ska lösa sig. Jag hade försökt göra nåt konkret t.ex terapi. Han visste ju från början att vårt uppbrott inte kunde göras ogjort men att det inte alls betyder att det måste sluta på samma sätt om man testar satsa nästa gång.
  • Anonym (V)
    vxx skrev 2025-03-30 14:05:29 följande:

Min spontana tanke med hans velande med familjebildning? Att han medvetet, eller omedvetet, använder det som ursäkt för inte ta er relation vidare till nästa nivå.
    Jag har mycket medlidande med dig, jag känner igen mycket tankebanorna och den där naiva hoppet. Jag letade förklaringar bortom förhållandet eller mig - han var sjuk längre period precis innan, han har haft mycket med familjen, det var nytt jobb. Osv.

Vi hade precis flyttat till en ny, större lägenhet med högre hyra. Månaden innan uppbrottet. Han hade så stora känslor för mig, sa han. När han släppte bomben, bodde han kvar en vecka och ja, pussade mig på kinden, höll handen. 

Detta ser jag idag inte som något manipulerande från hans håll, då han samtidigt uttryckte hur svårt det var för honom att se mig sårad och han brydde sig fortfarande på vänskaplig nivå.
    Var det rätt eller smartaste av honom? Förmodligen inte, jag blev förvirrad och min besatta hjärna, som ville allt annat än göra slut, tolkade in varje liten sak.

Nu 11 år senare, kan jag se tydligt varför hans känslor svalnade och han såg ingen framtid i relationen. Och att jag borde respekterat och lyssnat på hans vilja, och inte försökt läsa in mellan raderna vad han EGENTLIGEN ville eller kände.

Jag har följt dig både här och din tråd du skapade även på Flashback, där svaren är rätt desamma som du fått här. Jag förstår att det nog inte var svaren du helst önskade, men jag hoppas en dag du kan se tillbaka på dina trådar och känna frihet att den här tiden tillhör det förflutna.

Tacl för du delar med dig. Jag tror inte vårt fall är sådant där han bara har kvar vänskapliga känslor, så kanske en lite annorlunda situation. Han kunde väl knappast valt att gå tillbaka till mig för att han tyckte synd om mig? Men om jag får fråga, tror du att en generell rädsla för familjebildning inte kan existera överhuvudtaget? 
  • Anonym (V)
    vxx skrev 2025-03-30 14:05:29 följande:

Var väl inte direkt några svar jag önskade, mest klsrhet kring varför han ijte valde att görs slut direkt. Vad denna paus kan tänkas betyda för honom osv. Jag funderar på att be honom förlänga pausen, tror kanske mer än en vecka behövs för ett konstruktivt samtal om han nu är öppen föt det. Att han tig upp rädslorna med mig visar väl ändå att han på allvar övervägt en framtid med mig under denna tid?
    Om han ville ha familj fast bara inte med mig är det också dumt att i hans ålder slösa tid.
  • vxx

Jag diskuterade med min sambo, för få lite manligt perspektiv.
    Det är tyvärr att många män, stannar eller ger sig in i förhållanden, utan att ha någon som helst eller väldigt lite tro på förhållandets framtid. Inte sällan tyvärr, kan killen återgå till ett förhållande han lämnat för att han tyckte är bättre alternativ än att vara singel och ensam.

Och detta har jag varit i diskussion med många män om. Det är inte rätt någonstans, det säger jag inte. Men det är verkligheten. Män har erkänt för mig att de lovat saker de inte helt trott på, uttryckt starka känslor för att mer pleasa och slippa riskera att vara ensamma.

Det betyder inte att du varit ett ytligt tidsfördriv för fysisk tillgänglighet. Men han kan helt enkelt ha tyckt om dig väldigt mycket men inte i de starka romantiska känslor som krävs för långvarig relation.

• vxx
    Anonym (V) skrev 2025-03-30 14:23:04 följande:
    Tacl för du delar med dig. Jag tror inte vårt fall är sådant där han bara har kvar vänskapliga känslor, så kanske en lite annorlunda situation. Han kunde väl knappast valt att gå tillbaka till mig för att han tyckte synd om mig? Men om jag får fråga, tror du att en generell rädsla för familjebildning inte kan existera överhuvudtaget? 
    Och för svara på din fråga. Självklart kan generell rädsla för familjebildning existera. Jag själv är en sådan person. Men jag har valt att söka stöd och bearbeta detta med min sambo. Det är tydligt tyvärr att när det krisar för honom, är du inte den han vänder sig till.

Jag har haft undvikande anknytning själv men min sambo är såpass trygg i sin och det har efter åren hjälpt mig. Jag har dock ingen historik av svartsjuka eller att vår relation haft något uppbrott.

Jag tror genuint han inte ser samma framtid som du gör, och det gör ont. Det är sällan det är jämnlikt i uppbrott. Tänker bara direkt på låten Breakeven med The Script.
  • Anonym (V)
    vxx skrev 2025-03-30 14:47:10 följande:

Jag diskuterade med min sambo, för få lite manligt perspektiv.
    Det är tyvärr att många män, stannar eller ger sig in i förhållanden, utan att ha någon som helst eller väldigt lite tro på förhållandets framtid. Inte sällan tyvärr, kan killen återgå till ett förhållande han lämnat för att han tyckte är bättre alternativ än att vara singel och ensam.

Och detta har jag varit i diskussion med många män om. Det är inte rätt någonstans, det säger jag inte. Men det är verkligheten. Män har erkänt för mig att de lovat saker de inte helt trott på, uttryckt starka känslor för att mer pleasa och slippa riskera att vara ensamma.

Det betyder inte att du varit ett ytligt tidsfördriv för fysisk tillgänglighet. Men han kan helt enkelt ha tyckt om dig väldigt mycket men inte i de starka romantiska känslor som krävs för långvarig relation.

Tack för att du bad om utomståendeperspektiv! Jag känner absolut till fenomenet du beksriver och utesluter inte att det kan vara så. Men  den här mannen har ju en gång presenterat mig och inkluderat mig i sitt barns liv innan jag gjorde saker som raserade det. Kan det inte alls röra sig om att hans rädsla för att utsätta sitt barn för ytterligare en separation? 

Han hade en megakris där han nästan lämnade sitt ex innan han bestämde sig för att satsa på familj med henne. Detta gav relationen nån slags nytändning. Finns det personer som tvivlar och grubblar oavsett vilken relation de är i?
Svar på tråden Pojkvän vill ha en paus för att tänka på "oss". Snälla hjälp.