• Fröken Allvar

Ännu en tråd om god ton

Krig är fred, skrev George Orwell. Brun sörja är värdighet, skriver Victor Malm. Nu är han inte alls utan poänger. Jag citerar när han citerar, och reflekterar över hur han reflekterar:

?Jag är inte naiv, jag vet precis att SD har samma organisationsnummer i dag som de hade när de bildades och även deras eget taffliga lilla försök till vitbok visar ju att det är en brun sörja?, sa han också. 

Några, däribland jag, skulle kalla det för ett värdigt uppträdande, men vi har kanske nått en punkt där politisk ärlighet inte längre är salongsfähig. Jag skulle också kalla det respektfullt: Pehrson tar både SD och sina partikamrater på allvar, betraktar dem som tänkande människor, som varelser för vilka skillnaderna mellan Liberalerna och Sverigedemokraterna är mer meningsbärande än likheterna som makten vilar på.
    Sådant är den goda tonens budord tänkt att tricksa bort.

Är inte det att ljuga för väljarna? 

Är inte det att låtsas som att människor är oförmögna att vara uppriktiga, ärliga, tänkande, intelligenta, kännande, när en sak som makt står på spel? 

Oenighet borde vara ett kvalitetsmått. 

Upprördheten, kraven på ursäkter och jämrandet får regeringen att se ut som en upprorisk dagisklass, där pedagog Åkesson gång efter annan kommer få nöjet att ta frihetliga busfrön i örat. "

Går det att en gång för alla slå fast vad ett värdigt sätt att uttrycka sig på är, vad ett löfte är värt, vems ord som ska stå i zenit. Och hur kommer det sig att så många plötsligt förhåller sig till Jimmie Åkesson som någon att räkna med efter alla år av sparkar och slag på skåningen med Ultima Thule som formande populärkulturell referens. Vad är de rädda för? Ja, Jimmies Åkessons politik har nazistiska rötter, ja, Johan Pehrson och Romina Pourmohktari ville bli ministrar, ja Jimmie Åkesson har mycket fler och mer stabila väljare, ja, Johan Pehrson skapar samma igenkänning hos Herr och Fru Von Oben som Jimmie Åkesson gör hos unga killar med smygrasistiska pappor födda på sjuttiotalet. 

Jag fattar ändå inte hur brun sörja är värdighet och fattar om ni inte kommer orka hjälpa mig att fatta heller. Krig är fred. 
  • Svar på tråden Ännu en tråd om god ton
  • EmilijaPetrosiunaite
    Fröken Allvar skrev 2022-12-16 19:36:36 följande:
    Fast, och nu behagar jag skämta, en höst bestående av brun sörja, fittor och återerövrade falukorvar får en ju att tvivla lite på om det är ett fungerande förhållningssätt att haeller om man helt enkelt ska checka ut från den fysiska verkligheten till förmån för fantasin.

Ja, han är bra på att förklara allt möjligt. Och jag vill förstå. Du skriver intressant men du kanske hoppar över några steg här och där ibland, och då blir det svårt för mig (kanske andra också?) att koppla. 
    Haha ja det kan man verkligen fråga sig!

Ja det är mycket möjligt att jag gör, jag ska försöka tänka på det i fortsättningen. Tack för att du ändå gav mig chanser att förklara mig.
  • Fröken Allvar
    EmilijaPetrosiunaite skrev 2022-12-16 19:40:12 följande:
    Haha ja det kan man verkligen fråga sig!

Ja det är mycket möjligt att jag gör, jag ska försöka tänka på det i fortsättningen. Tack för att du ändå gav mig chanser att förklara mig.
    Läste just på SvD att AI tränar språk på Familjeliv, så om vi blir tydligare när vi uttrycker oss så blir AI tydligare när den härmar oss. Om vi har God Ton får den God Ton.
    Ledarskribenten tyckte det var bättre om AI tränar på texter som finns på KB än att den tråkar runt på forum. Fast om den tränar exempelvis nyspråk kan det bli lika fel det? Det är nog bäst att parallellt träna AI i ordning och uppförande, fast det är i så fall inte partiledare och ledarskribenters uttalanden den bör träna sig på. Fler borde vara som du, Emilija, och önska sig att bli förstådda men samtidigt inte förenkla bort sin originalitet. 

AI Sweden uppger att språkdatabasen i stället bland annat bygger på diskussionerna från ?Flashback, Familjeliv och svenska Reddit?. Det kan bli festligt.
  • Fröken Allvar

Trålar runt på forum, skulle det vara. 

• EmilijaPetrosiunaite
    Fröken Allvar skrev 2022-12-18 16:29:46 följande:
    Läste just på SvD att AI tränar språk på Familjeliv, så om vi blir tydligare när vi uttrycker oss så blir AI tydligare när den härmar oss. Om vi har God Ton får den God Ton.
    Ledarskribenten tyckte det var bättre om AI tränar på texter som finns på KB än att den tråkar runt på forum. Fast om den tränar exempelvis nyspråk kan det bli lika fel det? Det är nog bäst att parallellt träna AI i ordning och uppförande, fast det är i så fall inte partiledare och ledarskribenters uttalanden den bör träna sig på. Fler borde vara som du, Emilija, och önska sig att bli förstådda men samtidigt inte förenkla bort sin originalitet. 

AI Sweden uppger att språkdatabasen i stället bland annat bygger på diskussionerna från ?Flashback, Familjeliv och svenska Reddit?. Det kan bli festligt.
    Undrar om den där rösten som kan läsa upp ord och meningar i Google översätt också kan lära sig att bli lite mer tonal och lära sig några andra trick också.

Ja det kan absolut bli festligt, det kanske kan bli rätt tvära kast med en hel del variation.
  • Fröken Allvar
    Intervju med kille som nog är lätt för många att identifiera sig med. Så här säger han om vad som får honom att lyssna:

Påstående av DN:Du verkar ha, och det genomsyrar din konst också, ett sådant lugn. Det vilar en stillhet över dina verk.

? Många säger det. Det är sådan jag är som person. Jag har någonstans alltid tänkt att om något är sjukt och orättvist, och någon skriker: FATTAR DU INTE HUR SJUKT DET ÄR! Då lyssnar jag inte. Men om någon lugnt förklarar, så lyssnar jag bättre. Jag säger inte att man måste vara lugn, det är bara så jag råkar vara.

? När jag tittar på historien tycker jag att det är mer spännande att hitta punkter där vi kan mötas, än det konfrontativa. Det kanske är en motreaktion mot tiden vi lever i också ? hade allt varit superlugnt hade jag kanske velat skapa mer friktion. Men just nu tycker jag att det är väldigt skrikigt. Ibland känns allt som ett jättestort Facebookkommentarsfält där ingen lyssnar och allt bara är hetsigt.

Om du kan, läs hela intervjun. Hans konst är ganska allmängiltig, om vad som är ett hem och vår äldre generation. Och han gör typ konst som kramas, det låter jättefint.

Nu ska jag ut i julklappsvirvlarna. 
  • Fröken Allvar

Postar länk som ej till dig Emilija P, men med en önskan om god fortsättning. Bortse alltså 

• Fröken Allvar
    Svordomens försvar. Fitta och kuken! Lyssna på en tant, rynkig och struken:

Poängen kanske är att jag som väljare inte vill höra om vem som tar på vems pussy. Eller 

Vad var det Trump sa nu igen? Minns inte, men vid gud: var ska presidenters manliga drifter komma ut? Om de inte får ta och säga grab them by the... 
  • EmilijaPetrosiunaite
    Fröken Allvar skrev 2023-01-07 21:58:52 följande:
    Svordomens försvar. Fitta och kuken! Lyssna på en tant, rynkig och struken:

Poängen kanske är att jag som väljare inte vill höra om vem som tar på vems pussy. Eller 

Vad var det Trump sa nu igen? Minns inte, men vid gud: var ska presidenters manliga drifter komma ut? Om de inte får ta och säga grab them by the... 
    Hej, och god fortsättning. Svordomar har absolut sin plats i språket, även om de som sådana, friställda övriga ord kanske inte alltid betyder så mycket. Fan till exempel är en synonym till djävulen och vad är det egentligen? Eller så har de helt andra betydelser och rätt införlivade har de en förstärkande egenskap och kan i viss mån vara stilbildande. Man kan fortfarande hålla god ton om svordomarna inte blir för många eller vulgära. Några exempel på svordomar som inte används så mycket i Sverige är blet, från ryskans blyat som i sin tur ofta används efter cyka som i cyka blyat, eller blin, som utanför svordomarnas värld betyder plätt. Polskans kurwa är kanske inte obekant. Sudas, med tjockt s och långt u, alla tecken går inte att skriva här, är vanligt förekommande i Litauen.

Olika länder har lite olika inriktningar på svordomar, oftast verkar det handla om religiösa ord som exempelvis fan, eller mer sexuellt betonade sammansättningar.
  • Fröken Allvar
    EmilijaPetrosiunaite skrev 2023-01-08 22:10:48 följande:
    Hej, och god fortsättning. Svordomar har absolut sin plats i språket, även om de som sådana, friställda övriga ord kanske inte alltid betyder så mycket. Fan till exempel är en synonym till djävulen och vad är det egentligen? Eller så har de helt andra betydelser och rätt införlivade har de en förstärkande egenskap och kan i viss mån vara stilbildande. Man kan fortfarande hålla god ton om svordomarna inte blir för många eller vulgära. Några exempel på svordomar som inte används så mycket i Sverige är blet, från ryskans blyat som i sin tur ofta används efter cyka som i cyka blyat, eller blin, som utanför svordomarnas värld betyder plätt. Polskans kurwa är kanske inte obekant. Sudas, med tjockt s och långt u, alla tecken går inte att skriva här, är vanligt förekommande i Litauen.

Olika länder har lite olika inriktningar på svordomar, oftast verkar det handla om religiösa ord som exempelvis fan, eller mer sexuellt betonade sammansättningar.
    Din inställning och sammanfattning av svordomar är lättfattlig och intressant. Vad jag menar är att när Åsa Linderborg uppmanar varenda unge att säga fitta, för att frustrationen måste komma ut någonstans, och på så vis rättfärdigar politikertalet om fittor och den bruna sörja som därmed sipprar in i dessa fittor, så försvarar hon samtidigt samma man som lät stormningen av Kapitolium pågå, vilket inspirerat Bolsonaros anhängare att storma kongressen. Svär gärna men tänk på vad du säger och ta ansvar för de konsekvenser det sagda skapar, särskilt om du är offentlig. 
  • Fröken Allvar

Som vi kunnat se har alltså fittorna i kombination med den bruna sörjan gett upphov till en osmaklig bild skapad av dessa enskilda tecken och nedskriven på det folkliga forumet Familjeliv i syfte att exemplifiera vad språket kan göra när det offentliga flyttar på vad som kan sägas öppet och offentligt. 

Svar på tråden Ännu en tråd om god ton