• Fröken Allvar

Ännu en tråd om god ton

Krig är fred, skrev George Orwell. Brun sörja är värdighet, skriver Victor Malm. Nu är han inte alls utan poänger. Jag citerar när han citerar, och reflekterar över hur han reflekterar:

?Jag är inte naiv, jag vet precis att SD har samma organisationsnummer i dag som de hade när de bildades och även deras eget taffliga lilla försök till vitbok visar ju att det är en brun sörja?, sa han också. 

Några, däribland jag, skulle kalla det för ett värdigt uppträdande, men vi har kanske nått en punkt där politisk ärlighet inte längre är salongsfähig. Jag skulle också kalla det respektfullt: Pehrson tar både SD och sina partikamrater på allvar, betraktar dem som tänkande människor, som varelser för vilka skillnaderna mellan Liberalerna och Sverigedemokraterna är mer meningsbärande än likheterna som makten vilar på.
    Sådant är den goda tonens budord tänkt att tricksa bort.

Är inte det att ljuga för väljarna? 

Är inte det att låtsas som att människor är oförmögna att vara uppriktiga, ärliga, tänkande, intelligenta, kännande, när en sak som makt står på spel? 

Oenighet borde vara ett kvalitetsmått. 

Upprördheten, kraven på ursäkter och jämrandet får regeringen att se ut som en upprorisk dagisklass, där pedagog Åkesson gång efter annan kommer få nöjet att ta frihetliga busfrön i örat. "

Går det att en gång för alla slå fast vad ett värdigt sätt att uttrycka sig på är, vad ett löfte är värt, vems ord som ska stå i zenit. Och hur kommer det sig att så många plötsligt förhåller sig till Jimmie Åkesson som någon att räkna med efter alla år av sparkar och slag på skåningen med Ultima Thule som formande populärkulturell referens. Vad är de rädda för? Ja, Jimmies Åkessons politik har nazistiska rötter, ja, Johan Pehrson och Romina Pourmohktari ville bli ministrar, ja Jimmie Åkesson har mycket fler och mer stabila väljare, ja, Johan Pehrson skapar samma igenkänning hos Herr och Fru Von Oben som Jimmie Åkesson gör hos unga killar med smygrasistiska pappor födda på sjuttiotalet. 

Jag fattar ändå inte hur brun sörja är värdighet och fattar om ni inte kommer orka hjälpa mig att fatta heller. Krig är fred. 
  • Svar på tråden Ännu en tråd om god ton
  • Fröken Allvar

Jag mår fortfarande lite illa av tanken på hur hans text ?knådats fram [...] genom tarmsystemets katakomber?, alltmedan författaren bläddrar i det buckligt fuktskadade toalettbiblioteket där ?stora delar av Kerstin Ekmans och P O Enquists produktion ingår?. 

Har ni ingen självkontroll, vill jag skrika mellan frukosttuggorna. Logga ut! Stäng av, skaffa er ett liv bortom lajksen! Sen kommer jag på bättre tankar. 
    Efter denna historiska mediehändelse finns inte en enda bekännelse eller krämpa kvar att kapitalisera på. Bredvid bajset bleknar det mesta.
    Nu återstår bara att baxa in skiten där den hör hemma. Bakom stängda dörrar. 
  • EmilijaPetrosiunaite
    Fröken Allvar skrev 2023-01-09 12:10:18 följande:
    Din inställning och sammanfattning av svordomar är lättfattlig och intressant. Vad jag menar är att när Åsa Linderborg uppmanar varenda unge att säga fitta, för att frustrationen måste komma ut någonstans, och på så vis rättfärdigar politikertalet om fittor och den bruna sörja som därmed sipprar in i dessa fittor, så försvarar hon samtidigt samma man som lät stormningen av Kapitolium pågå, vilket inspirerat Bolsonaros anhängare att storma kongressen. Svär gärna men tänk på vad du säger och ta ansvar för de konsekvenser det sagda skapar, särskilt om du är offentlig. 
    Svordomsterapi berättigar inte att bete sig illa. Sker den i enslighet eller i samklang med någon annan som är med på noterna så visst. Det oavsett eventuell offentlighet. Att svära med någon är en sak, åt någon en helt annan.
  • Fröken Allvar
    EmilijaPetrosiunaite skrev 2023-01-09 15:34:45 följande:
    Svordomsterapi berättigar inte att bete sig illa. Sker den i enslighet eller i samklang med någon annan som är med på noterna så visst. Det oavsett eventuell offentlighet. Att svära med någon är en sak, åt någon en helt annan.
    Att svära med någon är en sak, åt någon en helt annan. 

JA! Tack!

Svordomsterapi, också mycket bra ord. Tack även för det. 
  • Fröken Allvar
    En värdering av den politiska utvecklingen i Sverige under de 38 år som följde överlåter jag till klokare människor, som ändå aldrig kommer bli överens. 

Bevakningen av den kan jag kanske däremot säga något om.

För människor födda på webben med mobilen som napp är det svårt att föreställa sig förändringen. Ett enkelt sätt att beskriva det är att det var långsammare och tråkigare förr; seriösare skulle kanske någon säga.

Eftersom det man skrev kom i en papperstidning först dagen efter, kunde man jobba med en text en hel dag. 

...

Sen har vi Twitter, denna illvillighetens marknadsplats, som jag slapp de första 20 åren. Det har släppt fram en brutalisering och fördumning (ända in i riksdagsgrupper) av det politiska samtalet som få kunde föreställa sig.

Och vulgariseringen och avhumaniseringen av språket som tagit sig in från promilleträsken rakt in i politikens centrum är den mest slående förändringen under mina år i murvlarnas galär. 

Vad som var fullständigt otänkbart för bara drygt tio år sedan att säga och föreslå är numera vardag.

En TT-farbror som varit med sedan Palmes dagar delar generöst med sig av sin historia. 
  • EmilijaPetrosiunaite

God ton kan också ha lite grand att göra med tonfall. Att tala buttert och monotont och uttala artighetsfraser rimmar inte så bra. Överdriven tonalitet kan bli lite ansträngt och spelat. De flesta behöver inte tänka på det, man har det i sig. Bara en reflektion över ämnet.

• Fröken Allvar
    EmilijaPetrosiunaite skrev 2023-01-10 13:48:12 följande:

God ton kan också ha lite grand att göra med tonfall. Att tala buttert och monotont och uttala artighetsfraser rimmar inte så bra. Överdriven tonalitet kan bli lite ansträngt och spelat. De flesta behöver inte tänka på det, man har det i sig. Bara en reflektion över ämnet.

Javisst, du har helt rätt, och jag uppskattar dina inpass. Förhoppningsvis lägger sig den hårda tonen snart. Jag tyckte TT-farbrorns text sjöng den långa erfarenhetens lov. Den hade ett eget sound, långt bort ifrån det twitterifierade mass-skrål vi så ofta varit omgivna av.

Även du Emilija har ditt eget sätt att lägga orden, det vore väldigt spännande att höra hur du låter på rösten. 

En känd skribent (som blivit cancelled men är tillbaka) uttryckte nyligen att folk ser ut som de skriver. Något ligger det i det. 
  • EmilijaPetrosiunaite
    Fröken Allvar skrev 2023-01-10 14:15:13 följande:
    Javisst, du har helt rätt, och jag uppskattar dina inpass. Förhoppningsvis lägger sig den hårda tonen snart. Jag tyckte TT-farbrorns text sjöng den långa erfarenhetens lov. Den hade ett eget sound, långt bort ifrån det twitterifierade mass-skrål vi så ofta varit omgivna av.

Även du Emilija har ditt eget sätt att lägga orden, det vore väldigt spännande att höra hur du låter på rösten. 

En känd skribent (som blivit cancelled men är tillbaka) uttryckte nyligen att folk ser ut som de skriver. Något ligger det i det. 
    Tack, det är ett intressant ämne. Ofta verkar det som att den som lyckas ironisera mest över motståndaren får rätt eller vinner, inom citationstecken. Som att det skulle väga tyngst. Både med- och motståndare kan ha både rätt och fel.

Jag har ju en liten brytning när jag talar, men jag tror att jag är ganska mild på rösten. Fast hur man själv uppfattar sig är det ju inte säkert att andra uppfattar en och vice versa. Faktiskt kan det ligga något i det. Sinnena är kopplade samman, hör man något eller någon, så vill man gärna relatera till det med att för sitt inre se hur det ser ut. Det gäller känseln med.
  • Fröken Allvar

Men är det därför du skriver så fantastiskt? Och ibland sätter samman orden så att jag inte alls förstår? För att du har ett annat modersmål, i kombination med ditt särskilda tänkande? Jag började misstänka det när du skrev om litauiska svordomar. Har nyligen upptäckt att översättningar från vad jag tror räknas som finsk-ugriska språk är litteratur jag uppskattar. Du gav mig ett boktips men jag läser så sakta att jag knappt kommit någon vart med den boken.

Tillbaka till ämnet: Jo, det har länge varit populärt med ironi och att "vinna" som kommunikationsform. Jag är inte säker på att det sättet att skriva folk på näsan är över ännu, men TT-farbrorns artikel var en lisa för själen.

Jag är inte så intresserad av hur folk ser ut. Men hur de låter i verkligheten, det skulle jag göra mycket för att få höra. Att din röst är mjuk förvånar mig inte alls. 

• JanusPanus

Ja en del tycker ju att det brunt och jätte dåligt med demokrati och vill avskaffa den 

Var en liknade herre som hete Hitler på 30. Sosse var han också 

Skrämmande att se hur många idag som har samma förakt mot demokrati och frihet 

Inte är det SD det är fel på. Snarare dom som hatar alla som inte tycker som dom

Svar på tråden Ännu en tråd om god ton