• Fröken Allvar

Ännu en tråd om god ton

Krig är fred, skrev George Orwell. Brun sörja är värdighet, skriver Victor Malm. Nu är han inte alls utan poänger. Jag citerar när han citerar, och reflekterar över hur han reflekterar:

?Jag är inte naiv, jag vet precis att SD har samma organisationsnummer i dag som de hade när de bildades och även deras eget taffliga lilla försök till vitbok visar ju att det är en brun sörja?, sa han också. 

Några, däribland jag, skulle kalla det för ett värdigt uppträdande, men vi har kanske nått en punkt där politisk ärlighet inte längre är salongsfähig. Jag skulle också kalla det respektfullt: Pehrson tar både SD och sina partikamrater på allvar, betraktar dem som tänkande människor, som varelser för vilka skillnaderna mellan Liberalerna och Sverigedemokraterna är mer meningsbärande än likheterna som makten vilar på.
    Sådant är den goda tonens budord tänkt att tricksa bort.

Är inte det att ljuga för väljarna? 

Är inte det att låtsas som att människor är oförmögna att vara uppriktiga, ärliga, tänkande, intelligenta, kännande, när en sak som makt står på spel? 

Oenighet borde vara ett kvalitetsmått. 

Upprördheten, kraven på ursäkter och jämrandet får regeringen att se ut som en upprorisk dagisklass, där pedagog Åkesson gång efter annan kommer få nöjet att ta frihetliga busfrön i örat. "

Går det att en gång för alla slå fast vad ett värdigt sätt att uttrycka sig på är, vad ett löfte är värt, vems ord som ska stå i zenit. Och hur kommer det sig att så många plötsligt förhåller sig till Jimmie Åkesson som någon att räkna med efter alla år av sparkar och slag på skåningen med Ultima Thule som formande populärkulturell referens. Vad är de rädda för? Ja, Jimmies Åkessons politik har nazistiska rötter, ja, Johan Pehrson och Romina Pourmohktari ville bli ministrar, ja Jimmie Åkesson har mycket fler och mer stabila väljare, ja, Johan Pehrson skapar samma igenkänning hos Herr och Fru Von Oben som Jimmie Åkesson gör hos unga killar med smygrasistiska pappor födda på sjuttiotalet. 

Jag fattar ändå inte hur brun sörja är värdighet och fattar om ni inte kommer orka hjälpa mig att fatta heller. Krig är fred. 
  • Svar på tråden Ännu en tråd om god ton
  • Fröken Allvar
    Ebba Busch greppade själv falukorven, och hennes motståndare kommer aldrig att låta henne glömma det. Att den dessutom har kittlande sexuella konnotationer är bara en bonus.

Så försvarar Bengt Sveriges enda dömda partiledare Ebba mot de andra gråvargarna med att hon skulle kunnat bli hur stor som helst i USA. Han har rätt. Hon vill ju göra Sverige bra igen, precis som Trump ville USA:s allra bästa. Därför ska man väl inte mobba Ebba för att hon inte kan föra sig så bra i regeringsställning. 

Glädjande nog visar statistiken att det är många andra som inte heller har något förtroende kvar för våra partiledare. Johan Pehrson ligger i botten i mätningar. Magdalena Andersson ligger i toppen. Men hon verkar vara ganska mätt. Min gissning är att hon är lättad över att ha fått flytta hem till Sveriges vita lotus: Nacka kommun. 
  • Fröken Allvar

Det var V-toppen Ida Gabrielsson som yttrade orden ?vilka jävla fittor? i SVT:s dokumentär ?Maktspelet?, uppger SVT

? Det var förstås dumt sagt och jag ska vårda mitt språk bättre framöver. Det är ett nyårslöfte, säger vice partiledare Ida Gabrielsson i en skriftlig kommentar till Expressen.

• Fröken Allvar

Lika mycket som jag hoppas att gråvargarnas tid är nu, och då ser jag inte dagens hånskrattande partiledare och språkrör som gråvargar på samma sätt som Bengt O upplevde det hela, lika mycket skulle jag säkert sakna underhållningsvärdet i alla dessa plumpa uttalanden. Men politik ska inte bara vara något att skratta åt. 

Språket är inte den enda nyckeln till en friskare politisk situation. Nooshida har i Maktspelet visat mig vilka de är, det var tråkigt men klargörande. Killen vid grillen visade i Maktspelet att han uppskattar Jimmie Å som person, medan Ebba och Nooshi visade ömsesidig antipati. De här specifika personliga relationerna kommer säkert att få betydande betydelse för politiken framåt. 

Jag önskar mig många saker till jul, men ännu en sak på önskelistan är att partister över hela landet slutar följa dessa människor så blint och letar fram en annan sorts politiker som kan träda fram som ledare och faktiskt har ett genuint intresse av att hålla en friskare ton. När till och med en personlighet som Magdalena Andersson väljer att delta i spelet på dessa smutsiga villkor, då är det långt kvar dit. 

• Fröken Allvar

Åsa Wikforss beskrivning av den bruna sörjans effekter på demokratiutvecklingen är värd att beakta:

Harvardforskarna Steven Levitsky och Daniel Ziblatt har utifrån ett omfattande empiriskt underlag också visat att hur det går med demokratin när populistiska krafter växer sig starka beror på hur de etablerade partierna agerar. Om de väljer att liera sig med den populistiske utmanaren, om de tror att de kan tämja denne och dra nytta av dennes folkliga popularitet, är demokratin i fara. Levitsky och Ziblatt sammanfattar det med att säga att de politiska partierna är demokratins grindvakter. När nu L, KD och M beslutat sig för att inte bara öppna grindarna utan riva alla staket för ett högernationalistiskt parti, dessutom med rötter i nynazismen, är det med andra ord inga hjärnspöken eller fantasier att oroa sig för den svenska demokratin. Det är möjligt att den har förutsättningar att stå pall, den demokratiska traditionen är stark i Sverige, men då vill det till att vi inte slår ifrån oss kunskap om vad som driver autokratiseringen.
    Tilläggas kan att även Åsa Wikforss och andra ingår i ett sammanhang, nämligen de innersta mediemaktkretsar vilka ofta refererar till anonyma forumanvändare som troll och Den Andre. Denna vecka har Ola Larsmo, Marianne Lindberg de Geer och Ann Heberlein återigen gjort denna ständigt återkommande och därför urvattnade poäng om andra medborgare med rösträtt. Vad de tycks missa att för de flesta av oss är anonyma forum de platser som står till buds om man vill framföra sina åsikter utan att alldeles slita ut sina  kontakter på sociala plattformar. Vad är alternativet? Att vi andra istället håller tyst och låter professionella skribenter stå oemotsagda politiskt?
    Det är inte alla som har tillgång till en lönefinansierad plattform att utöva den goda tonen på, faktiskt är det en förkrossande minoritet som har den tillgången, och de har inte vett att uppskatta det mer än att de återkommande beklaga sig över de obehagliga mail de får på grund av vad de uttrycker.

De har ett alternativ. Det är ett val att kliva bort från sin position och driva sin opinion utan lön anonymt på forum. Varför gör de inte bara det? Det här är inte ett försvar av högernationalistiska trollåsikter, ad homimem och så vidare, utan mer ett sätt att för alla presentera ett fullgott alternativ för opinionsbildning som är alldeles gratis, och det är dessutom modererar. Allt det kostar är tid och energi. Var med och höj kvaliteten anonymt om ni inte tycker om det vi som redan valt detta alternativ skriver. 
  • Fröken Allvar
     Björn Wiman vill använda den nya chatboten i något han kallar tyckonomin, och säger sig med tyckonomin mena högljudda populister, opportunister och andra likasinnade som han menar ägnar sig åt att systematiskt flytta fram gränserna för vad som kan sägas i det offentliga rummet, till förnuftigt folks stumma häpnad eller ljudliga protester.

Björn har lugnat sig lite sedan han surfade upp och ner för de allra starkaste undergångsstämningarna sommaren 2018, som både innebar kris i befolkningsfrågan, åtminstone i Svenska Akademien, och att folk hade för bra badväder då för att Björn riktigt skulle kunna leva med det utan nästan dagliga klimatkonvulsioner.

Nu har han anställt akademiledamoten Åsa Wikforss för att föra förnuftets talan i klimatets namn och själv hållit sig lite i bakgrunden på sistone. Möjligen är det en botgöring för att han bidragit till den globala uppvärmningen genom sin mentala överhettning. Jag tipsar om att bo i lägenhet i stan och undvika bil och flyg och fast fashion istället för att leka klimatdomare över andra även i fortsättningen. 
  • Fröken Allvar

Det här är lite utanför ämnet, men en annan populär tanke bland de som skriver ledare och kulturdebatttexter är att högerpopulistiska ideer skulle ha fått fäste "i breda folklager". Detta sägs ofta utan att närmare precisera vilka breda folklager detta rör sig om, och upprepas så ofta att det blir en sanning.

Det senaste exemplet är i en text av Per Svensson som handlar om den galna slottsrörelsen i Tyskland i relation till de breda folklagren. Är det breda folklager i Tyskland som anses hysa ett hemligt medhåll om att kejsardöme bör återinföras? Eller är det breda folklager i Sverige som inte är högerpopulister men ändå är emot demokratin? Vad avses här med demokrati? Sådana frågor ställer jag mig ofta när breda folklager påstås vara för högerpopulistiska autokratier. 

Svar på tråden Ännu en tråd om god ton