Karin skriver i Aftonbladet om Twitter idag:
För att vara övertydlig: detta är inte yttrandefrihet, detta är auktoritärt maktspråk. Dessutom extra hotfullt eftersom de personer som utmanar SD:s/Musks gränser alltid riskerar drev, hat och dödshot.
Dödshot har jag inte fått. Men att utmana andras gränser kommer ofta med ett pris, oavsett vems gränser det är som utmanas.
Lagstiftning kan komma på plats för att hålla vissa gränser, vilket EU enligt artikeln arbetar med. Det är ju bra. Vidare skriver Karin:
Det räddar inte Twitter om Musk har bestämt sig för att göra plattformen till en lekstuga för anti-wokekrigare och konspirationsteoretiker, och det hjälper inte de människorättsaktivister runt om i världen som behöver Twitter för att nå ut. Men viss skillnad kommer det att göra. Och om inte annat visar det att det finns alternativ till att lägga all makt i händerna på världsfrånvända tech-bros och sen hoppas på det bästa, i yttrandefrihetens namn.
Precis. Moderering behövs eftersom inte människor själva orkar gå in och stödja de åsikter de ser som sunda och ta avstånd från de som de ser som mindre sunda. Att Twitter är en stor plattform betyder inte att det inte går att kritisera vad ägaren gör med den. Däremot går det inte att styra över vad ägaren gör för innehållet på den, då den är privatägd. Men det är som om många uppfattar den som allmän egendom. Det är inte sant. När som helst kan Twitter, eller Familjeliv, radera din tråd. Det kan de göra eftersom de äger plattformen. Jag har fått åtminstone två trådar raderade utan återkoppling, medan jag har fått återkoppling på raderandet av en tråd. Familjeliv tillämpar gemenskapsreglerna olika vid olika tillfällen.
Ungefär i mitten av artikeln skriver Karin:
Det går inte att linda in det: en av världens viktigaste plattformar för informationsutbyte, protester, organisering och debatt är i händerna på en megaloman anti-wokeriddare som inte drar sig för att slumpmässigt förstöra andras liv.
Det stämmer säkert. Jag tänker på Karin och vad hon tänker om cancelkulturen i stort. Vem som började, helt enkelt. I SvD-artikeln skrev Håkan att det skulle vara ohederligt att inte nämna hur det runt millennieskiftet fanns en ohämmad populism som var på modet då, och enligt Håkan gick ut på att beskylla offentligheten, som enligt Håkan då bestod av 160 dagstidningar, oklart vilka han menar, som hindrade vanligt folk från att göra sina åsikter hörda.
Enligt Håkan är det således omodernt att vilja göra sin röst hörd som medborgare.
Fast så tror jag inte att han menar. Jag tror att han precis som Karin menar att människorättsaktivister gör rätt i att yttra sig, och att han liksom Karin menar att andra med rösträtt som har misshagliga åsikter inte bör göra det. Detta är enligt Karin att komma dragande med yttrandefrihet i fel syfte.
Demokrati är att alla har en röst, och sociala medier innebär att alla har en möjlighet att uttrycka sig, men också att de kan bli raderade och cancellerade närsomhelst. Då hjälper det inte ens att vara president i en av världens mäktigaste länder. Inför Twitter och Aftonbladet vi alla lika. Eller inte. Det beror på vilka som är dina kompisar. Och det kan ändras från en dag till en annan. Beroende på var kompisarnas gränser går.