• Anonym (Anithe)

Varför är det mest män som är rasister?

Jag har en  fundering som jag inte kan komma på. Varför är det så många mer män som skriver rasistiska kommentarer än kvinnor?

Är det för att män har sämre empati? Har kvinnor mer?

Är det för att män är mer missunsamma? Kvinnor vill dela med sig?

Är det för att män blir sämre uppfostrade? Kvinnor bättre?

Om man läser på forum & facebook är det övervägande gnäll från män och gubbstrutsar som gott på livets hårda skola.

Vad kan de bero på?
    Jag så trött på gnällen.

• Svar på tråden Varför är det mest män som är rasister?
  • Anonym (Jaha)
    Börje P skrev 2025-02-04 23:02:03 följande:
    De samlade verken om Musse Pigg innehåller betydligt mer visdom än det mumbo-jumbo Freud fantiserade ihop.
    Ok, så en internationellt erkänd psykolog drar kortare strået mot Musse Pigg?
    Är du faktaresistent, eller fast i DisneyWorld?
  • Börje P
    Anonym (Jaha) skrev 2025-02-04 23:05:24 följande:
    Ok, så en internationellt erkänd psykolog drar kortare strået mot Musse Pigg?
    Är du faktaresistent, eller fast i DisneyWorld?
    Om det är någon psykoblajare som blivit ifrågasatt så torde det var just dr Freud.
    www.vof.se/folkvett/ar-2006/nr-2/freudkritik-pa-svenska/
    Ja, jag tror faktiskt hr Pigg har kläckt ur sig betydligt mindre dynga!
  • Anonym (B)
    Börje P skrev 2025-02-04 22:54:12 följande:
    Men herregud människa! Komma dragandes med humbug som Sigmund Freud!? Skall vi fråga Jultomten om råd också i så fall?
    Äru scientolog?
  • Anonym (Jaha)
    Börje P skrev 2025-02-04 23:13:16 följande:
    Om det är någon psykoblajare som blivit ifrågasatt så torde det var just dr Freud.
    www.vof.se/folkvett/ar-2006/nr-2/freudkritik-pa-svenska/
    Ja, jag tror faktiskt hr Pigg har kläckt ur sig betydligt mindre dynga!
    Det är många som blivit ifrågasatta genom åren. Kan det vara så att just Freud ligger utanför din begreppsförmåga men Tomten och Musse Pigg ligger närmare?
  • Anonym (B)
    Anonym (Man) skrev 2025-02-04 22:55:46 följande:
    Varför är det mest män som är rasister?Om man generaliserar så ser tänker män oftare rationellt och på konsekvenserna medans kvinnor tänker emotionellt.

För mig handlar det absolut inte om att vilja hjälpa människor i nöd,. Tycker du att resultatet av vår hjälp har gjort att Sverige har blivit ett bättre och säkrare land att leva i? Och är det verkligen så att dom personer som varit mest behov verkligen är dom som kommit hit?

Sedan undrar jag vad en rasist är och är jag rasist efter vad jag skrivit ovan?
    Du kan ju googla på vad en rasist är. skulle gissa på misogyn däremot.
  • Anonym (B)
    Anonym (Jaha) skrev 2025-02-04 22:53:54 följande:
    Wikipedia är för mig ... Flashback hardcore. En massa "fakta" från en massa okunniga. Kan vara sant men oftast inte till 100%
    Tycker det är ganska uppenbart att rasister och misogyna är känslomänniskor, för inte handlar det om fakta.
  • Anonym (Anithe)
    Anonym (Jaha) skrev 2025-02-04 22:12:53 följande:
    Vill inte kalla mig rasist men många män från andra kulturer har en jävligt kass kvinnosyn. Tyvärr även s.k svenskar. 
    Vi är alla olika men jag kan verkligen inte förstå kulturen med att skrämma kvinnor till någon form av "lydnad". Oavsett kulturellt ursprung
    Tyder på brist på empati.
    Vad menar du med s.k svenskar?
  • Anonym (To)

Ni kommer med moderna Förklaringar till uråldriga beteenden.

Det här var likadant när vi levde på savannen. Angriper man frågan med den utgångspunkten så blir det lite lättare att förstå.

Sen handlar det inte om ras. Det handlar om en misstänksamhet mot främlingar. Oavsett färg på huden.

Redan i uråldriga tider  stod män för försvaret av sin klan. Av naturliga skäl eftersom kvinnor är havande, ammande och rent genetiskt inte har samma fysiska förutsättningar för strid.

Samtidigt fanns alltid risken att klanens män blev besegrade och då är det naturligt att de överlevande kvinnorna fokuserar på sin, och barnens trygghet. Därav måste de vara mer öppna mot främlingar.

Det finns inget skamfyllt i könens olika uppgifter eller beteenden. Det är så vi är konstruerade för att främja överlevnad. Oavsett om vi kommer från Norden, Afrika eller Honolulu.

Sen att de allra flesta idag har mat och husrum och inte alltid är i risk för att bli ihjälslagna gör ju att detta beteende blir lite konstigt. Men det är djupt rotat.
    Precis som vår förmåga att lägga på oss fett för att förbereda för sämre tider kommer från forntiden gör också detta det.

• Anonym (PelleStina)
    Om man generaliserar så ser tänker män oftare rationellt och på konsekvenserna medans kvinnor tänker emotionellt.

För mig handlar det absolut inte om att vilja hjälpa människor i nöd,. Tycker du att resultatet av vår hjälp har gjort att Sverige har blivit ett bättre och säkrare land att leva i? Och är det verkligen så att dom personer som varit mest behov verkligen är dom som kommit hit?

Rasist är det mest missbrukade ordet i Sverige de senaste 20 åren så det betyder egentligen inter mer än att "Jag har en annan åsikt och håller inte med dig".

Det är de självutnämnda antirasisterna som är de verkliga rasisterna. De som gapat om 30-talet och stöveltramp, men som nu är helt tysta inför arabernas hat mot Israel och judar.
  • Anonym (Anithe)
    Om man generaliserar så ser tänker män oftare rationellt och på konsekvenserna medans kvinnor tänker emotionellt.

Nej, skulle inte kalla det rasistisk. Rasistiskt hade t.ex varit om du sagt att alla invandrare begår brott eller våldtäkter. Alla är väl oroliga för säkerheten i sitt land och vill dess bästa? Men för att vissa rötägg tagits in är det fel att dra alla över en kam. 

Invandrare innefattar för övrigt allt från finländare, jugoslaver, turkar, iranier. ukrainska, thailändare, syrier, pakistanier m.m.m.m. Är alla dessa människor arbetslösa och brottsbenägna? 

Jag är själv 50% invandrare för jag har min pappa från Finland.

Svar på tråden Varför är det mest män som är rasister?