• Anonym (Anithe)

Varför är det mest män som är rasister?

Jag har en  fundering som jag inte kan komma på. Varför är det så många mer män som skriver rasistiska kommentarer än kvinnor?

Är det för att män har sämre empati? Har kvinnor mer?

Är det för att män är mer missunsamma? Kvinnor vill dela med sig?

Är det för att män blir sämre uppfostrade? Kvinnor bättre?

Om man läser på forum & facebook är det övervägande gnäll från män och gubbstrutsar som gott på livets hårda skola.

Vad kan de bero på?
    Jag så trött på gnällen.

• Svar på tråden Varför är det mest män som är rasister?
  • Anonym (Anithe)
    Anonym (To) skrev 2025-02-05 06:49:16 följande:

Grovt förenklat. De är inte genetiskt betingade att välkomna flyktingar, snarare genetiskt betingade att överleva och som en följd av detta så är är de genetiskt betingade att hålla sina möjligheter öppna.

Mämnen har inte samma möjlighet eftersom de antagligen skulle dödats om en främmande stam tagit över deras boplats och därför är deras grundinställning kamp.

Detta Är ju på gruppnivå. Det kommer alltid finnas individer som gör tvärtom. Det är evolutionens sätt att alltid vara föreberedd när Förutsättningarna ändras. Det tar ju dock sjukt lång tid och vi har egentligen bara välkomnat flyktingar de sista decennierna.

Samma sak med fetma. Det har alltid varit en fördel att kunna lägga på sig fett men sen många av planetens invånare fick tillförlitlig tillgång till mat har det snarare varit en nackdel. Och tyvärr jobbar evolutionen långsamt.

Verkar vara en intressant teori. Ligger ju mycket i det som stämmer. 

Då kan man se det som att kvinnorna vann denna kamp om invandringen. Vi fick in många 2015.

• Anonym (B)
    Anonym (Kvinnligt?) skrev 2025-02-05 00:34:22 följande:
    Jag är mycket väl medveten (i motsats till de dumnaiva) att de grupperingar och individer som jag nämnde absolut inte kan betraktas som några oskyldiga individer eller grupper.

Vad är du själv väl medveten om?

Den som lyckas inbilla sig själv att dessa grupper och individer skulle vara oskyldiga, den kan nog med fog betecknas som tydligt dumnaiv.

Du är ju helt obenägen att kunna skilja mellan rasism och andra saker. I din värld så är "uppmärksamma problem gällande invandring" samma sak som att vara rasist. Samma sak med alla rantorna du kör om feminism. Samma sak med dina idéer om höger eller vänster. Inga nyanser, bara svart eller vitt. Du bestämmer dessutom egenskaper och åsikter för dessa grupper.

Jag tog upp 35-åringen för att jag trodde att det var ett solklart budskap att du inte kan hitta på saker om andra, eller applicera ens egna fördomar om andra. Direkt ber du mig att hitta på saker om honom. Det är så absurt.

Jag förstår att somliga saknar kapacitet. Det är inte desto mindre irriterande. 

• Anonym (To)
    Anonym (Anithe) skrev 2025-02-05 11:09:50 följande:

Verkar vara en intressant teori. Ligger ju mycket i det som stämmer. 

Då kan man se det som att kvinnorna vann denna kamp om invandringen. Vi fick in många 2015.

Tror inte man ska se det som en kamp. Samhället var ganska överens om att hjälpa. Sen kan man analysera vad som är rätt beslut men jag tror de flesta människor väljer att hjälpa när de kan. Även män.

Rasismen är ju förhållandevis lågfrekvent hos svenskar.

• Anonym (...)

Jag har stött på flertalet rasistiska kvinnor, bland annat min egen mor.. Däremot har jag nog aldrig hört min pappa klämma ur sig nåt rasistiskt alls!

• exandthecity
    Anonym (Kvinnligt?) skrev 2025-02-04 20:57:28 följande:
    Nej, det är inte mina åsikter och det är inte vad jag har kommit fram till.

Jag låter fakta väga väldigt mycket tyngre än att låta mina känslor helt okritiskt spela mig en massa spratt.

Hur har du det med dina egna överväganden? Är det fakta eller dina egna känslor som väger tyngst?

Jag studerar på faktamässigt stark grund den officiella statistiken som Valmyndigheten presenterar, och jag tar del av massor av analyser, från t ex svenska media, då både s k vänster- som högermedia, och jag tar del av partiernas egna valanalyser som jag ställer i relation till deras partiprogram och deras officiella hållning i olika frågor, och jag suger i mig många olika mer eller mindre officiella analyser av vad samtliga Sveriges riksdagspartier står för, mm, mm.
    Bl a på detta vilar min egen analys som tydligt grundar sig på officiella fakta från den Svenska Valmyndigheten.

Om du själv i stället för att bara tycka en massa bara grundade på dina egna känslor med öppna ögon studerar Valmyndighetens statistik uppdelad på kvinnor respektive män, och om du sedan sätter dig in i de Svenska riksdagspartiernas partiprogram, samtliga partier såväl s k vänster som höger, så kan du också dra dina egna slutsatser baserade på fakta, i stället för att basera dina dömande, grovt generaliserande och uppenbart förhastade slutsatser enbart på dina egna känslor.

Hör gärna av dig igen när du skaffat fakta i stället för att häva ur dig okvädningar mot andra medlemmar, dina grovt generaliserande okvädningar som enbart är baserade på dina egna känslor.
    Valmyndigheten har inte statistik på vilka partier män vs kvinnor röstar på. Vårt valsystem är utformat så att sådan registrering inte ska ske. Gissar att du syftar på VALU som är en s.k. exit-poll som utförs av SVT. 
  • Anonym (Kvinnligt?)
    Anonym (Anithe) skrev 2025-02-05 11:03:11 följande:

Nä, hur läste du in det i hans svar? 

Men om du frågar mig, vilket du inte gjorde, så tycker jag att man ska anpassa sig till de lagar landet har man bor i. Man ska inte acceptera såna saker, för det leder bara till mer rasism. Det drabbar alla.

Män har bara inte förmågan att uttrycka sig korrekt och sakligt om sånt, utan att tjattra som apor i en bur. Därför låter ni rasistiska även när ni inte skrivit rasistiskt. Om du förstår hur jag menar?

Nej, jag klarar inte förstå hur du som person rent känslomässigt upplever att den generella gruppen män talar, eller hur du personligen upplever att röster låter i dina öron.

Dina resonemang, ditt gamla 90-tasmässiga sätt att upprepat och reflexmässigt dra rasistkortet, och dina okvädningar, i dessa fallen har jag ingen förståelse för det sätt du väljer agera på.

Du väljer att göra ett personligt påhopp på mig och du väljer kalla mig rasist.
    Detta trots att du inte klarar prestera ett enda bevis eller ens ett tydligt exempel på vad jag skulle ha uttryckt som sakligt skulle kunna betraktas som rasistiskt.

Trots att du inte kan visa någon som helst saklig grund så väljer du att kalla mig rasist.
    Ditt rasistkort verkar flyga upp och ner rent reflexmässigt och bortom all normal mänsklig kontroll. 
  • Pehrmedh

TS, vad får dig tro att det mest är män som är rasister?
    Har forskning visat det?

• Anonym (Kvinnligt?)
    exandthecity skrev 2025-02-05 14:18:02 följande:
    Valmyndigheten har inte statistik på vilka partier män vs kvinnor röstar på. Vårt valsystem är utformat så att sådan registrering inte ska ske. Gissar att du syftar på VALU som är en s.k. exit-poll som utförs av SVT. 
    Nej jag menar statliga officiella myndigheters redovisning av officiella data fördelade på kvinnor respektive män.
    Du får nog undersöka dina fakta en gång till, för jag tror du har fel gällande vårt valsystems utformning då jag är säker på att sådan statistik finns och redovisas officiellt. 

(Möjligt att jag missminner mig gällande just valmyndigheten? Men i så fall finns annan statlig myndighet som officiellt redovisar detta.)

Jag har inte möjlighet googla fram just nu vilka flera olika Svenska myndigheter som presenterar siffrorna.
    Men jag vet med säkerhet att t ex SCB, alltså Statliga Statistikmyndigheten, officiellt presenterar sådana siffror/röster fördelade på bl a kvinnor respektive män.

Om du inte klarar finna statliga myndigheter och dessa officiella redovisningar, säg då till så ska jag hjälpa dig ta fram minst en officiell länk.
  • Anonym (Anithe)
    Anonym (Kvinnligt?) skrev 2025-02-05 14:35:17 följande:
    Nej, jag klarar inte förstå hur du som person rent känslomässigt upplever att den generella gruppen män talar, eller hur du personligen upplever att röster låter i dina öron.

Dina resonemang, ditt gamla 90-tasmässiga sätt att upprepat och reflexmässigt dra rasistkortet, och dina okvädningar, i dessa fallen har jag ingen förståelse för det sätt du väljer agera på.

Du väljer att göra ett personligt påhopp på mig och du väljer kalla mig rasist.
    Detta trots att du inte klarar prestera ett enda bevis eller ens ett tydligt exempel på vad jag skulle ha uttryckt som sakligt skulle kunna betraktas som rasistiskt.

Trots att du inte kan visa någon som helst saklig grund så väljer du att kalla mig rasist.
    Ditt rasistkort verkar flyga upp och ner rent reflexmässigt och bortom all normal mänsklig kontroll. 

Jag har inte kallat dig rasist, fast du kanske tänkte på det jag skrev om gruppen män. Har inte sagt att alla män är rasister, bara mer rasister bland män än kvinnor.  

Det är mest du som verkar tro att allt du skriver är rasistiskt. Jag skrev ju att oro för landet inte är det. 

• Anonym (Anithe)
    Pehrmedh skrev 2025-02-05 14:40:57 följande:

TS, vad får dig tro att det mest är män som är rasister?
    Har forskning visat det?

Det behövs nog inte. Det är inte svårt att märka på forum och kolla vilka som Mest röstar på SD och NMR
Svar på tråden Varför är det mest män som är rasister?