• mejram

No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård

Ännu en fortsättningstråd för oss no'poo-are -- vi som inte använder schampoo och vi som gillar naturliga alternativ till den kommersiella skönhetsindustrin.

För er nya och intresserade som vill sälla er till vår lilla familj så uppmanar jag er att läsa TS (+länkarna) i de gamla trådarna, där finns all information man behöver för att själv starta med de metoder man känner sig intresserade av.

Den urspungliga No'Poo tråden, med all info man behöver för att själv komma igång! --->
    Läs TS och länkarna!
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m23678129-1.html

Tråd 2:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26433668-1.html

Tråd 3:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m29225742.html

Ursprungliga Skönhetsvårdstråden med alternativa hudvårdstips: LÄS TS!!!!
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26627399.html

En tråd med våra rutiner:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m28536848.html

SUPERINPACKNINGEN (från LHC - rekommenderas!)
    "SMT" (Snowymoon's Moisture Treatment):
    www.longhaircommunity.com/forums/showthread.p...

Blogg med våra recept:
    www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b95979.html

VÄLKOMNA!!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-27 21:44
    Naturlig hud- och hårvård för baby/barn:
    www.familjeliv.se/Forum-3-28/m32543425.html

Superinpackningen SMT:s länk fungerar inte, men receptet finns i bloggen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-11 22:42
    En ny uppdaterad rutintråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m33281687.html
  • Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård
  • ThisIsMe
    spiritsinlove skrev 2008-05-08 21:45:54 följande:
    De flesta gillar Crearomes (tror det är den Whintra använder också )
    Vad bra! Den har jag sett folk prata om på ett annat forum också så den provar jag. Tack!
  • ThisIsMe
    NoMatter skrev 2008-05-08 21:31:19 följande:
    Jag använder mig av vanlig olivolja som jag smörjer in medan jag står i duschen, sköljer av med vatten en sväng innan jag torkar mig. Funkar kanon om man har enormt torr hud.
    Jag tycker olivolja har lite jobbig doft. Luktar man inte skumt?
  • NoMatter
    ThisIsMe skrev 2008-05-08 23:33:20 följande:
    NoMatter skrev 2008-05-08 21:31:19 följande:Jag använder mig av vanlig olivolja som jag smörjer in medan jag står i duschen, sköljer av med vatten en sväng innan jag torkar mig. Funkar kanon om man har enormt torr hud.Jag tycker olivolja har lite jobbig doft. Luktar man inte skumt?
    Näe, det tycker jag inte. Doften liksom försvinner när det torkar.
    Jag tänker, alltså är jag.........kvinna.
  • Whintra

Jag älskar doften jag, men å andra sidan använde jag aldrig "hawaiian tropic"-sololja på 80-talet heller så jag har inga sådana skador

Jag brukar faktiskt torka mig en aningens först innan jag smörjer. Hur fort oljan absorberas beror på hur mycket du kletar på naturligtvis men jag tycker den absorberas fortare än andra oljor, trots att det i teorin borde vara tvärtom. Oljan klassas som en av de fetaste men jag tycker jag upplever den som torr...vi hade någon diskussion om det där här tidigare, att det hade med molekylstruktur att göra..

Hoppas iallafall du gillar den lika mycket som jag gör

ThisIsMe skrev 2008-05-08 20:38:30 följande:
    Utmärkt svar! Då ska jag inhandla kokosolja. Jag gillar inte alls kokosdoften så det blir deodoriserad olja för min del också.Smörjer du in dig precis efter du kommit ur duschen innan du torkat dig? Hur snabbt och väl absorberas oljan?Några tips på vad man kan använda om man vill ha lite "lukta gott" i oljan ibland?
  • Whintra

köper den från Crearome, finns på Bodystore där den är billigare än från Crearome direkt...*konstigt*

ThisIsMe skrev 2008-05-08 21:02:15 följande:
    Var köper du din kokosolja?
  • Whintra

snarare tvärtom faktiskt vad jag upplever det som...men som sagt enligt alla teorier borde den täppa till. Jag har aldrig upplevt min hud så mjuk och med så små porer som nu så uppenbarligen är det inte en fet olja i den bemärkelsen...mycket speciell den där kokosoljan må jag säga.

spiritsinlove skrev 2008-05-08 20:56:36 följande:
    Jag gillar också kokosolja i ansiktet, men täpper inte det till porerna?
  • IdaM

Hej tjejer

Kan ni hjälpa mig..ni som är duktiga på vad saker är. Tycker ni att detta är ett "naturvänligt" shampo?

Tack på förhand!

Water, Coco-Betaine, Coco Glucoside, Glykol Destearate, Panthenol, Sodium Louryl Glucose, Sorbitol,Squalane, Toco Perol, Sodium Bezoate, Lonicera Japonica ( Japanese Honey Suckle) Extract,Olea Europaea (Olive) Leaf Extract, Olea Europaea (Olive) Fruit Oil, Black Orchid Extract, SolanumTuberosum (Potato Starch), Lavandula Officinalis (Lavender) Oil, Rosmarinus Officinalis(Rosmary) Oil, Mentha Piperita (Peppar Mint) Oil.

• Magrat

Sodium Lauryl Glucose är en tensid.
    Jag tror att den är mildare än Sodium Laureth Sulfate, men vet inte HUR pass mild den är, tyvärr.

• Miu

hur tycker ni att det funkar att tvätta sig med ricinolja och solrosolja? Fördelar/nackdelar

Vad är priserna på oljorna?

Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård