• mejram

No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård

Ännu en fortsättningstråd för oss no'poo-are -- vi som inte använder schampoo och vi som gillar naturliga alternativ till den kommersiella skönhetsindustrin.

För er nya och intresserade som vill sälla er till vår lilla familj så uppmanar jag er att läsa TS (+länkarna) i de gamla trådarna, där finns all information man behöver för att själv starta med de metoder man känner sig intresserade av.

Den urspungliga No'Poo tråden, med all info man behöver för att själv komma igång! --->
    Läs TS och länkarna!
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m23678129-1.html

Tråd 2:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26433668-1.html

Tråd 3:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m29225742.html

Ursprungliga Skönhetsvårdstråden med alternativa hudvårdstips: LÄS TS!!!!
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26627399.html

En tråd med våra rutiner:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m28536848.html

SUPERINPACKNINGEN (från LHC - rekommenderas!)
    "SMT" (Snowymoon's Moisture Treatment):
    www.longhaircommunity.com/forums/showthread.p...

Blogg med våra recept:
    www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b95979.html

VÄLKOMNA!!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-27 21:44
    Naturlig hud- och hårvård för baby/barn:
    www.familjeliv.se/Forum-3-28/m32543425.html

Superinpackningen SMT:s länk fungerar inte, men receptet finns i bloggen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-11 22:42
    En ny uppdaterad rutintråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m33281687.html
  • Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård
  • MammaMandiz

Förresten. När jag tvättar med bikarbonat blandat med vatten så löser det inte upp sig utan blir som klumpar. Då rengör det väl inte spec. bra? :(

(¯`°?.¸ ღ♥ Tyra ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Miss T

MammaMandiz
    Jag förstår dig, inte kul att göra såna missar. Jag tänkte själv ett tag att köpa just urtekrams schampoo men ändrade mig och bestämde mig för att ge CO metoden en chans.

Varför inte prova "ren" rassulera? Måste va billigare än att köpa rasullera schampo.

• Miss T
    MammaMandiz skrev 2008-05-17 23:30:40 följande:
    Förresten. När jag tvättar med bikarbonat blandat med vatten så löser det inte upp sig utan blir som klumpar. Då rengör det väl inte spec. bra? :(
    Hej igen! Ser ut som det är bara du och jag här.

Va menar du med klumpar? Jag hällde i så pass mkt vatten att det blir som "slush" eller kornig scrub. Bikarbonat ska masseras noga i hårbotten. Det är massagen som tar bort fett och smuts. Sen sköljer du noga bort bikarbonaten med vatten. Avsluta med ÄCV, det är extra viktig ju med bikarbonat för det återställer ph i hårbotten. Annars kan det lätt bli för torrt eller få annan effekt pga ph-balansen. Nu har jag skriver jag saker som du säkert redan vet. *svammel*
  • MammaMandiz
    Miss T skrev 2008-05-17 23:41:18 följande:
    Hej igen! Ser ut som det är bara du och jag här. Va menar du med klumpar? Jag hällde i så pass mkt vatten att det blir som "slush" eller kornig scrub. Bikarbonat ska masseras noga i hårbotten. Det är massagen som tar bort fett och smuts. Sen sköljer du noga bort bikarbonaten med vatten. Avsluta med ÄCV, det är extra viktig ju med bikarbonat för det återställer ph i hårbotten. Annars kan det lätt bli för torrt eller få annan effekt pga ph-balansen. Nu har jag skriver jag saker som du säkert redan vet. *svammel*
    Jag viste faktiskt inte att det var viktigt med ÄVC efteråt. Jag har bara gjort det någon gång ibland och bara användt balsam dom flesta gångerna. Använde Eldorado normal. (hoppas den e ok iaf haha). Oj oj oj vad jobbigt att hålla på med ÄCV varje gång. Jag tvättar varannan-vartredje dag ungefär då jag inte orkar hålla ut och avänja håret.
    har provat att tvätta med ägg också, men det blir stopp i avloppet.
    har ingen erfarenhet av CO. Blir håret fett i början?

:)
  • MammaMandiz

Just det. Klumpar var det ja.. Jag använder inte så värst mkt bikarbonat. 1 tesked ungefär. Har ca 1 dl vatten. Klumparna kanske har något med temperaturen på vattnet att göra. Jag har tagit kallt vatten.
    Sen har jag blandat bikarbonat med balsam också. Det verkar funka.
    Mixtrar för fullt. Har spätt ut babyschampoo med vatten också. Det måste ju vara ganska skonsamt iaf.

• spiritsinlove

Ts  (eller någon annan Glad)

Borde vi inte fixa en ny rutintråd kanske?
    Den gamla är stängd och jag kan tänka mig att folk ändrar sina rutiner en del plus att det kanske är fler som vill vara med på listan Glad
  • Glass

ja, håret blir kanske lite torrt av rasulen, men jag tänkte köra co ibland. Mitt hår blir bra av co, men jag tycker att det är bökigt att få allt utsköljt och då blir det inte bra alls.
    Rasulen var ju lätt att skölja ut.

Det blir till att prova sig fram lite helt enkelt

Jag har ingen sidfot...
  • PrettyUgly

Jag beställde ju urtekrams no perfume balsam vilket inte alls visade sig fungera för CO. Håret blev visst oljigare än vad det var innan så vet jag inte riktigt vad jag ska ha och tvätta med. Jag tvättade ut det oljiga med rasul och använde urtekram balsam efteråt men jag vill helst inte tvätta håret regelbundet med rasul. Försöker undvika allt som eventuellt kan missfärga det nu när jag sparat ut håret och bara har lite gulaktigt hår kvar i topparna.

Så nu behöver jag något att tvätta håret med som tvättar rent utan att torka ut varken hår eller hårbotten, utan parfym och så ska det inte innehålla sulfater eller parabener eller andra läskiga saker. Haha vadå kräsen?

Jag kanske skulle ta upp det där med schampoo bars igen? Jag har en hög från chagrin valley www.chagrinvalleysoapandcraft.com/shambar.htm%20BARS%20INTRO som jag inte riktigt kommit mig för att använda då jag är överkänslig mot att skölja med vinäger. Men skulle kunna testa följt av balsam och se hur det blir. Alltid lika kul med nya hårexperiment

• Miss T

PrettyUgly
    Har du provat bikarbonat(+ honung),nässelte, eller ägg?

• Xarxa

Ni som använder nässelte, gör ni eget eller köper färdigt?

Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård