• mejram

No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård

Ännu en fortsättningstråd för oss no'poo-are -- vi som inte använder schampoo och vi som gillar naturliga alternativ till den kommersiella skönhetsindustrin.

För er nya och intresserade som vill sälla er till vår lilla familj så uppmanar jag er att läsa TS (+länkarna) i de gamla trådarna, där finns all information man behöver för att själv starta med de metoder man känner sig intresserade av.

Den urspungliga No'Poo tråden, med all info man behöver för att själv komma igång! --->
    Läs TS och länkarna!
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m23678129-1.html

Tråd 2:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26433668-1.html

Tråd 3:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m29225742.html

Ursprungliga Skönhetsvårdstråden med alternativa hudvårdstips: LÄS TS!!!!
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26627399.html

En tråd med våra rutiner:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m28536848.html

SUPERINPACKNINGEN (från LHC - rekommenderas!)
    "SMT" (Snowymoon's Moisture Treatment):
    www.longhaircommunity.com/forums/showthread.p...

Blogg med våra recept:
    www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b95979.html

VÄLKOMNA!!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-27 21:44
    Naturlig hud- och hårvård för baby/barn:
    www.familjeliv.se/Forum-3-28/m32543425.html

Superinpackningen SMT:s länk fungerar inte, men receptet finns i bloggen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-11 22:42
    En ny uppdaterad rutintråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m33281687.html
  • Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård
  • Mrs Vader

Använd bara balsam istället. Schampo gör håret mer strävt och tovigt. Köp Coop x-tra eller Änglamarks balsam. Massera noga, noga in i hårbotten och låt sitta i en stund, skölj. Mjukt och fint hår!

SaramedM skrev 2008-05-25 16:11:54 följande:
    Hon är 4 och jag har tvättat henne sammanlagt 4 gånger med schapo! ( sista veckorna för att det var så strävt och tovigt)Hur får man hennes hår att inte vara så strävt och tovigt? för det var hela anledningen att jag börjad med schampo. Innan hade jag bara tvättat med vatten
    Naturlig hud- och hårvård is the shit!
  • SaramedM
    Styrkekram skrev 2008-05-25 16:28:32 följande:
    Använd bara balsam istället. Schampo gör håret mer strävt och tovigt. Köp Coop x-tra eller Änglamarks balsam. Massera noga, noga in i hårbotten och låt sitta i en stund, skölj. Mjukt och fint hår!
    Ok!
    Ska testa det, hur ofta tror ni man måste använda balsam och inte bara vatten?
  • Pormoicheia
    SaramedM skrev 2008-05-25 18:06:48 följande:
    Ok!Ska testa det, hur ofta tror ni man måste använda balsam och inte bara vatten?
    Jag använder balsam på sonen när jag tycker att det behövs.
    Han (18 månader) är långhårig och har lockar som behöver tas hand om (inte stora iofs men tilltäckligt för att folk reagerar starkt på hans lockiga hår).
    Har faktiskt även schampo hemma då det faktiskt händer att han kletar smörgåsen i håret ibland (=svårborttvättad luktstark smuts) och då och då råkar ut för magsjuka och fått i håret ( =kräks = mindre trevlig lukt).
    Men schampoåtgången är otroligt liten och vi har precis gjort slut på första flaskan.

Men i genomsnitt blir det balsamtvätt runt 1 gång per vecka (på ett ungefär).
    Håller inte räkningen för att vara helt ärlig.

Så till frågan "hur ofta"...när det behövs helt enkelt.
  • tidskriftssamlaren

En fråga bara ang SMT. Använder ni det bara på längderna och i topparna eller gör ni för övrigt som vanligt, dvs masserar in hårbotten....?? Eller ska jag låta hårbotten vara ifred?

• PrettyUgly

Usch jag blir så trött på mitt hår. Vet inte vad det är med det. Enda sedan jag tvättade det med urtekrams no perfume balsam så är det alldeles fett och oljigt i längderna. Tänkte att det var balsamets fel och har efter det tvättat en gång med rasul, en gång med olive babassu schampoobar, en gång med summer sunshine och en gång med extra honey beer and egg schampoo (alla från chagrin valley) och det ser fortfarande likadant ut dvs rent och mjukt och fluffigt i hårbotten och oljigt i längderna >.

• Pormoicheia
    PrettyUgly skrev 2008-05-25 18:41:58 följande:
    Usch jag blir så trött på mitt hår. Vet inte vad det är med det. Enda sedan jag tvättade det med urtekrams no perfume balsam så är det alldeles fett och oljigt i längderna. Tänkte att det var balsamets fel och har efter det tvättat en gång med rasul, en gång med olive babassu schampoobar, en gång med summer sunshine och en gång med extra honey beer and egg schampoo (alla från chagrin valley) och det ser fortfarande likadant ut dvs rent och mjukt och fluffigt i hårbotten och oljigt i längderna >.< Nu senast så använde jag inte ens balsam efteråt utan sköljde bara med väldigt utspätt vitvinsvinäger. Som tur är syns det inte så mycket när det är uppsatt i alla fall så jag kan vänta ett par dagar innan jag tvättar håret igen. Fick ett prov på weledas babyschampoo jag tänkte testa med så jag har ett rent fluffigt hår att utgå ifrån. Sedan vet jag inte om jag ska köra WO eller fortsätta försöka få det att fungera med urtekram. Vill verkligen inte ha doftsatta produkter och då finns det så lite kvar att prova. Har i alla fall kommit fram till att helt lägga ner alla försök med mina chagrin valley bars, det är något jag reagerar på med dem och blir alltid så röd i ansiktet efter jag tvättat håret med dem oavsett sort. Jag undrar då hur min hårbotten mår efteråt.
    Råkade få för mycket olja i händerna när jag var tvungen att behandla mina torra längder och körde helt enkelt en havretvätt på just problemområdena (d.v.s. längderna) och det funkade kanon.

Problemet årgärdades utan att hårbottnen behövde påverkas.
  • PrettyUgly

Annars kan jag berätta att jag nu inte använt någon form av tvål på kroppen sen över en och en halv vecka tillbaka. Har tvättat med rasul och använt urtekrams oparfymerade deo och har inte luktat illa alls vilket känns mycket bra. Känns så skönt att äntligen ha hittat en naturlig deo som fungerar.

Har även använt oparfymerade bodylotionen från urtekram som känns helt okej, ganska odryg men jag använder den mest till händerna ändå. Till kroppen har jag använt mandelolja att smörja mig med.

Enda nackdelen jag upptäckt med att köra på helt odoftsatta produkter är att alla parfymerade dofter omkring mig blir att lukta väldigt starkt och kemiskt och äckligt.

• PrettyUgly
    Pormoicheia skrev 2008-05-25 18:49:39 följande:
    Råkade få för mycket olja i händerna när jag var tvungen att behandla mina torra längder och körde helt enkelt en havretvätt på just problemområdena (d.v.s. längderna) och det funkade kanon.Problemet årgärdades utan att hårbottnen behövde påverkas.
    Havretvätt har jag aldrig provat så det ska jag absolut testa ^^
  • PrettyUgly

Ett tips förresten för alla som vill ha något naturligare att tvätta händerna med efter exempelvis toabesök är att blanda iordning lite rasul i en av schampooburkarna som finns från lush. Burkarna är vattentäta och lätta att ta med och ser söta ut när de står på handfatet och folk som kommer och hälsar på slipper tänka att man är helt knäpp xD

• imsel
    IceFalk skrev 2008-05-25 15:09:13 följande:
    Till er som använder nässpray ofta!Min moster blev beroende av det och fick använda det otroligt många gånger under dagen då hon kände att hon var täppt och fick verkligen abstinens efter det. Hon hade helt enkelt blivit beroende.Enligt min erfarenhet så borde ni absolut försöka att fasa ut det och stå ut med abstinensperioden!
    jag är inte beroende av det.
    jag vet hur det kan gå, min syster har vart beroende.

min näsa blev dålig efter att jag använt nässpray..ja lite mer än två veckor (jag blev förkyld två gånger på raken..)
    det var över..ett år sen iallafall, och det har fortfarande inte blivit bättre, är alltid mer eller mindre täppt.

så nässpray använder jag bara när jag är förkyld, eller när jag är för täppt på kvällarna och verkligen inte kan sova.

har vart hos flera läkare, skulle fått en tid till att göra pricktest för allergi, men de verkar ha glömt mig, måste ringa och kolla hur det är.
    har tagit blodprovstest för allergi, men de visade inget..

så jag hopas att nån duktig läkare kan hjälpa mig, men jag är inte så säker på det.
    använder numer oxå kortsisonspray (nasonex) varje dag, annars kan jag knappt andas.

nån som vet nåt bra mot täppta näsor??
Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård