• mejram

No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård

Ännu en fortsättningstråd för oss no'poo-are -- vi som inte använder schampoo och vi som gillar naturliga alternativ till den kommersiella skönhetsindustrin.

För er nya och intresserade som vill sälla er till vår lilla familj så uppmanar jag er att läsa TS (+länkarna) i de gamla trådarna, där finns all information man behöver för att själv starta med de metoder man känner sig intresserade av.

Den urspungliga No'Poo tråden, med all info man behöver för att själv komma igång! --->
    Läs TS och länkarna!
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m23678129-1.html

Tråd 2:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26433668-1.html

Tråd 3:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m29225742.html

Ursprungliga Skönhetsvårdstråden med alternativa hudvårdstips: LÄS TS!!!!
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26627399.html

En tråd med våra rutiner:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m28536848.html

SUPERINPACKNINGEN (från LHC - rekommenderas!)
    "SMT" (Snowymoon's Moisture Treatment):
    www.longhaircommunity.com/forums/showthread.p...

Blogg med våra recept:
    www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b95979.html

VÄLKOMNA!!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-27 21:44
    Naturlig hud- och hårvård för baby/barn:
    www.familjeliv.se/Forum-3-28/m32543425.html

Superinpackningen SMT:s länk fungerar inte, men receptet finns i bloggen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-11 22:42
    En ny uppdaterad rutintråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m33281687.html
  • Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård
  • IceFalk
    Styrkekram skrev 2008-05-23 17:58:15 följande:
    kan du inte låta den stå i kylen då? Med lite plastfolie över..
    Jo, jag tänkte mest att man hört så blandade meningar om henna ska vara kyld eller inte så tänkte mest höra om det gick för då hade jag kunnat fortsätta som vanligt men nu blev det inte av för jag glömde helt bort att fixa till den. xD
  • imsel
    ladydahmer skrev 2008-05-24 23:28:55 följande:
    du ska aldrig spara koksaltlösning. gör alltid ny. jag rekommenderar STARKT nässkölj! finns på apoteket. jag gör en liter genom snoken då och då.. helt gudomligt.
    Men hoja..
    jag brukar/brukade.. göra nässköljning, men jag måste ha nåt att "fukta" näsan med massa gånger under dagen.
    har renässans, och så nozoil, annars brukar det börja blöda lite i näsan..
    Men kan jag ha samma saltvatten en dag iaf?
  • Lady Dahmer

jag har samma problem. missbrukar renässans och även olja i nässpraysformat. så torr och "kråkig" i näsan. blir fan tokig!!!!!

jo -- kör samma vatten under dagen. det gör jag.

Fart! Dildo! Big, Big, Big Titties!
  • Lady Dahmer

ah.. jo nozoil. såg att du använder samma. haha.

• Lady Dahmer

men..... hur fan får du upp sprayflaskan? eller hur gör du?

• SaramedM

Nyfiken tittar in, min dotter HATAR hårtvätt, hur gör jag för att fasa ut schampoo? Borde man även sluta använda balsam på henne? Hur får man då ut alla tovor som blir

• imsel
    ladydahmer skrev 2008-05-25 13:37:00 följande:
    men..... hur fan får du upp sprayflaskan? eller hur gör du?
    jag är alltid täppt i näsan oxå..kan ibland inte sova. får ta nässpray (typ nezeril) ibland på kvällarna, ibland 1 gång i månaden, och ibland kanske 3 gånger i veckan..
    plus att den är torr, och sen måste jag ändå snyta mig många gånger om dan, men det kommer ju inte ut nåt om jag inte sprayar med renässans först..

har varit hos måånga läkare, som inte hittat nåt "fel" ännu..

man tar bort hela "huvudet" på sprayflaskan..
    vet inte om jag får upp den själv, min sambo gjorde det
  • IceFalk

Till er som använder nässpray ofta!

Min moster blev beroende av det och fick använda det otroligt många gånger under dagen då hon kände att hon var täppt och fick verkligen abstinens efter det. Hon hade helt enkelt blivit beroende.

Enligt min erfarenhet så borde ni absolut försöka att fasa ut det och stå ut med abstinensperioden!

• Pormoicheia
    SaramedM skrev 2008-05-25 13:48:34 följande:
    Nyfiken tittar in, min dotter HATAR hårtvätt, hur gör jag för att fasa ut schampoo? Borde man även sluta använda balsam på henne? Hur får man då ut alla tovor som blir
    Hur gammal är dottern?

Att fasa ut betyder ju att man i princip tvättar mer sällan och lär hårbottnen att den inte behöver producera så mycket fett så snabbt(produktionen styrs ju av efterfrågan).

Dom 2 första stegen är iaf. att dels späda ut schampot (använda mindre mängd till tvättarna) samt att helt enkelt tvätta mer sällan.

Balsam går ju att använda bara det inte innehåller silikoner så balsam behöver man ju inte sluta med.
    Dock bör man väl kanske se över valet av balsam.
  • SaramedM

Hon är 4 och jag har tvättat henne sammanlagt 4 gånger med schapo! ( sista veckorna för att det var så strävt och tovigt)

Hur får man hennes hår att inte vara så strävt och tovigt? för det var hela anledningen att jag börjad med schampo. Innan hade jag bara tvättat med vatten

Pormoicheia skrev 2008-05-25 16:09:21 följande:
    Hur gammal är dottern?Att fasa ut betyder ju att man i princip tvättar mer sällan och lär hårbottnen att den inte behöver producera så mycket fett så snabbt(produktionen styrs ju av efterfrågan).Dom 2 första stegen är iaf. att dels späda ut schampot (använda mindre mängd till tvättarna) samt att helt enkelt tvätta mer sällan.Balsam går ju att använda bara det inte innehåller silikoner så balsam behöver man ju inte sluta med.Dock bör man väl kanske se över valet av balsam.
Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård