• mejram

No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård

Ännu en fortsättningstråd för oss no'poo-are -- vi som inte använder schampoo och vi som gillar naturliga alternativ till den kommersiella skönhetsindustrin.

För er nya och intresserade som vill sälla er till vår lilla familj så uppmanar jag er att läsa TS (+länkarna) i de gamla trådarna, där finns all information man behöver för att själv starta med de metoder man känner sig intresserade av.

Den urspungliga No'Poo tråden, med all info man behöver för att själv komma igång! --->
    Läs TS och länkarna!
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m23678129-1.html

Tråd 2:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26433668-1.html

Tråd 3:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m29225742.html

Ursprungliga Skönhetsvårdstråden med alternativa hudvårdstips: LÄS TS!!!!
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26627399.html

En tråd med våra rutiner:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m28536848.html

SUPERINPACKNINGEN (från LHC - rekommenderas!)
    "SMT" (Snowymoon's Moisture Treatment):
    www.longhaircommunity.com/forums/showthread.p...

Blogg med våra recept:
    www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b95979.html

VÄLKOMNA!!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-27 21:44
    Naturlig hud- och hårvård för baby/barn:
    www.familjeliv.se/Forum-3-28/m32543425.html

Superinpackningen SMT:s länk fungerar inte, men receptet finns i bloggen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-11 22:42
    En ny uppdaterad rutintråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m33281687.html
  • Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård
  • Lady Dahmer
    tidskriftssamlaren skrev 2008-05-25 18:32:08 följande:
    En fråga bara ang SMT. Använder ni det bara på längderna och i topparna eller gör ni för övrigt som vanligt, dvs masserar in hårbotten....?? Eller ska jag låta hårbotten vara ifred?
    jag gör det istället för balsamtvätt.
    Fart! Dildo! Big, Big, Big Titties!
  • Björnmossa

Om vi pratar kemi, det borde ju inte finnas nåt i balsam som gör rent, eller hur? Jag tänker mig att det bara underlättar massagen eftersom fingrarna glider omkring i håret lättare. Alltså att det är en WO med "hjälp".

• PrettyUgly
    Björnmossa skrev 2008-05-25 21:51:16 följande:
    Om vi pratar kemi, det borde ju inte finnas nåt i balsam som gör rent, eller hur? Jag tänker mig att det bara underlättar massagen eftersom fingrarna glider omkring i håret lättare. Alltså att det är en WO med "hjälp".
    Nu kan jag verkligen ingenting om kemi men jag hade för mig att jag läse någonstans att det var ämnet(ämnena?) som gör att olja blandar sig med vatten i balsamet som gör att det även tvättar rent håret.
    Det skulle iaf förklara varför balsam tvättar rent. Jag kan nästan få för rent och fluffigt hår av balsamtvätt så någonting i balsam är det ju som tvättar bort hårets naturliga fett.

Det är intressant sånt här. Någon som vet säkert hur det fungerar?
  • Björnmossa
    PrettyUgly skrev 2008-05-25 23:13:17 följande:
    Nu kan jag verkligen ingenting om kemi men jag hade för mig att jag läse någonstans att det var ämnet(ämnena?) som gör att olja blandar sig med vatten i balsamet som gör att det även tvättar rent håret. Det skulle iaf förklara varför balsam tvättar rent. Jag kan nästan få för rent och fluffigt hår av balsamtvätt så någonting i balsam är det ju som tvättar bort hårets naturliga fett.Det är intressant sånt här. Någon som vet säkert hur det fungerar?
    Kanske är så. Jag har ingen aning om hur balsam funkar kemiskt. Jag vet hur tvål/schampo/såpa osv funkar, det är ju molekyler som binder sig med både fett och vatten så att fettet kapslas in och förs bort med vattnet, men balsam har jag aldrig funderat på förrän nu. Hoppas nån annan vet mer om balsam, rasul och bikarbonat!
  • Noomi

Har inte skrivit här tidigare, men har no 'poo:at i ett drygt halvår. Har fungerat alldeles utmärkt, men nu sista tiden har huden och hårbotten fått bryt.
    Huden är ok förutom en torrfläck som uppkommit mellan ögonbrynen och en bit ned på näsan. Har smörjt in mig med neem eller jojoba på kvällarna, men det hjälper inte. Förslag på någon annan olja?

Sen hårbotten då, som helt plötsligt börjat klia och fjälla en massa. Har testat med nässelavkok och smörja in med jojoba, men inte heller det hjälper. Annars tvättar jag med bikarbonat alternativt co. Finns det nåt annat jag kan testa? Har läst att något som heter pau d'arco ska vara bra för hårbotten, nån som testat det?

Sen en sak till, är det nån som har en dunderkur för min mans fötter som ser ut som fnöske? Gärna både "inpackning" och något för daglig insmörjning.

• NoMatter
    Noomi skrev 2008-05-26 13:59:48 följande:
    Har inte skrivit här tidigare, men har no 'poo:at i ett drygt halvår. Har fungerat alldeles utmärkt, men nu sista tiden har huden och hårbotten fått bryt. Huden är ok förutom en torrfläck som uppkommit mellan ögonbrynen och en bit ned på näsan. Har smörjt in mig med neem eller jojoba på kvällarna, men det hjälper inte. Förslag på någon annan olja?Sen hårbotten då, som helt plötsligt börjat klia och fjälla en massa. Har testat med nässelavkok och smörja in med jojoba, men inte heller det hjälper. Annars tvättar jag med bikarbonat alternativt co. Finns det nåt annat jag kan testa? Har läst att något som heter pau d'arco ska vara bra för hårbotten, nån som testat det?Sen en sak till, är det nån som har en dunderkur för min mans fötter som ser ut som fnöske? Gärna både "inpackning" och något för daglig insmörjning.
    Testa honung både för ansiktet och hårbotten. Det har funkat för mig. 
    Jag tänker, alltså är jag.........kvinna.
  • Noomi
    NoMatter skrev 2008-05-26 15:13:24 följande:
    Testa honung både för ansiktet och hårbotten. Det har funkat för mig. 
    Jag tvättar ansiktet med honung varje kväll och har även haft det i hårinpackning, ingen skillnad tyvärr. Tack för tipset ändå.
  • NoMatter
    Noomi skrev 2008-05-26 15:22:10 följande:
    Jag tvättar ansiktet med honung varje kväll och har även haft det i hårinpackning, ingen skillnad tyvärr. Tack för tipset ändå.
    Jag tvättar håret med honung och balsam och min hårbotten har slutat att klia, sen använder jag honung som ansiktsmask kan man väl säga. Jag sätter på det innan jag går in i duschen sen får  det sitta under tiden jag tvättar håret och resten av mig innan jag tvättar av det. Ansiktet är som en barnrumpa.
  • Noomi

Jag ska testa att tvätta med honung och balsam nästa gång så får jag se om det löser problemet.

Ingen som kan tipsa om dunderkur för fötterna?

• NoMatter
    Noomi skrev 2008-05-26 15:39:41 följande:
    Jag ska testa att tvätta med honung och balsam nästa gång så får jag se om det löser problemet. Ingen som kan tipsa om dunderkur för fötterna?
    För mig tog det två tvättar med balsam och honung sen var klådan borta.

Jag tror faktiskt att honungen även kan hjälpa fötterna. Men annars är rasullera blandat med lite olja kanon har jag märkt. Både skrubbar och mjukar upp. Kolla i bloggen så finns ett recept på rasultvål, den använder jag.
Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård