• mejram

No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård

Ännu en fortsättningstråd för oss no'poo-are -- vi som inte använder schampoo och vi som gillar naturliga alternativ till den kommersiella skönhetsindustrin.

För er nya och intresserade som vill sälla er till vår lilla familj så uppmanar jag er att läsa TS (+länkarna) i de gamla trådarna, där finns all information man behöver för att själv starta med de metoder man känner sig intresserade av.

Den urspungliga No'Poo tråden, med all info man behöver för att själv komma igång! --->
    Läs TS och länkarna!
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m23678129-1.html

Tråd 2:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26433668-1.html

Tråd 3:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m29225742.html

Ursprungliga Skönhetsvårdstråden med alternativa hudvårdstips: LÄS TS!!!!
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26627399.html

En tråd med våra rutiner:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m28536848.html

SUPERINPACKNINGEN (från LHC - rekommenderas!)
    "SMT" (Snowymoon's Moisture Treatment):
    www.longhaircommunity.com/forums/showthread.p...

Blogg med våra recept:
    www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b95979.html

VÄLKOMNA!!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-27 21:44
    Naturlig hud- och hårvård för baby/barn:
    www.familjeliv.se/Forum-3-28/m32543425.html

Superinpackningen SMT:s länk fungerar inte, men receptet finns i bloggen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-11 22:42
    En ny uppdaterad rutintråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m33281687.html
  • Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård
  • Mrs Vader

Olivolja i en plastpåse om fötterna, på med raggsockor ovanpå och sov med det. Torka av på morgonen.

Noomi skrev 2008-05-26 15:39:41 följande:  Ingen som kan tipsa om dunderkur för fötterna?
    Naturlig hud- och hårvård is the shit!
  • Noomi
    Styrkekram skrev 2008-05-26 15:47:32 följande:
    Olivolja i en plastpåse om fötterna, på med raggsockor ovanpå och sov med det. Torka av på morgonen.
    Ska testas, tack!
  • PrettyUgly
    Noomi skrev 2008-05-26 13:59:48 följande:
    Har inte skrivit här tidigare, men har no 'poo:at i ett drygt halvår. Har fungerat alldeles utmärkt, men nu sista tiden har huden och hårbotten fått bryt. Huden är ok förutom en torrfläck som uppkommit mellan ögonbrynen och en bit ned på näsan. Har smörjt in mig med neem eller jojoba på kvällarna, men det hjälper inte. Förslag på någon annan olja?Sen hårbotten då, som helt plötsligt börjat klia och fjälla en massa. Har testat med nässelavkok och smörja in med jojoba, men inte heller det hjälper. Annars tvättar jag med bikarbonat alternativt co. Finns det nåt annat jag kan testa? Har läst att något som heter pau d'arco ska vara bra för hårbotten, nån som testat det?Sen en sak till, är det nån som har en dunderkur för min mans fötter som ser ut som fnöske? Gärna både "inpackning" och något för daglig insmörjning.
    Jag har väldigt torr hy och aldrig lyckats få det att fungera att smörja in med bara olja. Du kanske borde testa med någon ansiktscreme istället? Just jojobaolja ska ju också vara bra för fet hy då den liknar kroppens eget sebum och anses då kunna minska fettproduktionen i hyn och är man torr så är det ju kanske inte riktigt det man är ute efter. Jag använder weledas mandelansiktscreme och tycker den är bra.
  • imsel
    PrettyUgly skrev 2008-05-26 16:36:51 följande:
    Jag har väldigt torr hy och aldrig lyckats få det att fungera att smörja in med bara olja. Du kanske borde testa med någon ansiktscreme istället? Just jojobaolja ska ju också vara bra för fet hy då den liknar kroppens eget sebum och anses då kunna minska fettproduktionen i hyn och är man torr så är det ju kanske inte riktigt det man är ute efter. Jag använder weledas mandelansiktscreme och tycker den är bra.
    Eller kanske a-creme?
  • PrettyUgly

Jag kom förresten att tänka på en sak, om man vill fasa ut hårtvättarna som jag gärna skulle göra, borde inte torrschampoo vara bättre då än att köra på bara vattentvättar? Jag tänkte eftersom vatten är ju ganska uttorkande i sig själv vilket borde i sin tur göra håret fetare?

Eller är exempelvis potatismjöl eller annan stärkelse lika uttorkande för hårbotten som vatten?

Tvättade håret idag med weledas babyschampoo, använde inget balsam efteråt så nu är håret alldeles för puffigt och flygigt. Så nu är det hårbottenmassage och borstning med svinborste som gäller varje dag tills håret är mjukt och glansigt igen. När det sedan börjar se fett ut så tänkte jag köra på vattentvätt eller någon form av torrtvätt. Fast det lär väl dröja ett par dagar.

Drömmen skulle vara att helt kunna klara mig med WO. Jag känner egentligen nu att jag håller på och grejar alldeles för mycket med mitt stackars hår just nu men någonting måste jag ju sysselsätta mig med i väntan på att bebisen ska få för sig att komma ut. Tänkte försöka hålla mig till en sak nu och ge det en månad utan något annat än "mekanisk" (eller vad man nu ska kalla det) rengöring av håret. Så får jag sen utvärdera och se vilket skick håret är i

• NoMatter
    Styrkekram skrev 2008-05-26 15:47:32 följande:
    Hur ska man kunna sova med raggsockor?

/Svettfoten.
    Jag tänker, alltså är jag.........kvinna.
  • mejram
    NoMatter skrev 2008-05-26 18:29:25 följande:
    Hur ska man kunna sova med raggsockor?/Svettfoten.
    För att inte tala om hur man ska kunna ta sig till toaletten när man halkar omkring i påsarna....

Nej, visserligen blir fötterna mjuka, men det är alldeles för meckigt för mig. Mina fötter blir avsevärt bättre bara jag skrubbar dem ordentligt med borste eller skrubbvantar i duschen och sen oljar in med kokosolja direkt efter medan de fortfarande är blöta. Sen punktsmörjer jag lite på torra fläckar innan natten med dundermjukgöraren från Lendelundens när jag kommer ihåg.
    Tvåan på gång, BF 23 juli 2008
  • Mylta

var köper ni kokosoljan?! märke?

Mylta with stars
  • NoMatter
    mejram skrev 2008-05-26 18:55:24 följande:
    För att inte tala om hur man ska kunna ta sig till toaletten när man halkar omkring i påsarna....Nej, visserligen blir fötterna mjuka, men det är alldeles för meckigt för mig. Mina fötter blir avsevärt bättre bara jag skrubbar dem ordentligt med borste eller skrubbvantar i duschen och sen oljar in med kokosolja direkt efter medan de fortfarande är blöta. Sen punktsmörjer jag lite på torra fläckar innan natten med dundermjukgöraren från Lendelundens när jag kommer ihåg.
    Ja, DET också. Herrejisses, jag skulle ju slå ihjäl mig i trappen ner. Mmm, jag använder Propyless och det fungerar. Men jag ska prova honung för jag är säker på att det fungerar, frågan är bara hur jag ska lägga upp det. Jag kan ju inte sitta ute då blir jag uppäten av getingar och andra otäckingar. Och inomhus blir det ju samma som med oljan. Jaja, jag får försöka hitta på nåt.
    Jag tänker, alltså är jag.........kvinna.
  • destino

hej, jag skall resa uotmlands i 4-5 veckor, undrar om jag skall släppa med mig 10 flaskor balsam, eller våga hoppas att jag hittar nåt där, skall till Kroatien. Har dem nån natulig balsam eller nåt????
    Någon som kanske vet???eller Italien,Bosnien där skall jag också vara lite...
    har långt hår och behöver massa balsam då håret är lockig och jobbig....

Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård