• cloudberry79

Riktigt OVANLIGA namn i er släkt?

Har ni några riktigt, riktigt ovanliga namn i er släkt (alltså bakåt i ledet, inte era egna barns namn) som kommit upp i diskussionerna om ert eget barns namn? Min gammelmorfar hette VITALIS och det var ju rätt.. udda men ändå roligt. Dock fick sonen heta Leif VIDAR, så han har namnsdag idag!

LFG WOTLK
  • Svar på tråden Riktigt OVANLIGA namn i er släkt?
  • viljaa

Kollar igenom släktträdet och hittade även en hel del "Bollor" ;) (Bolla)

• marmik

Några led bakåt, farfarsfarfarsfar eller nåt, fick tio barn och de döpte dem efter ordning i syskonskaran, kommer inte ihåg alla men det började med Enar, nummer åtta fick heta Ottolina och nr tio Tiodor, lite fyndigt eller fånigt :) Sen hette min farfar Kjerulf i andra namn.

• Wildlings

Inte biologisk släkt men i min pappas fosterfamilj fanns en kvinna som hette Senobia.

• Havstroll
    Frankie Bean skrev 2016-01-09 20:38:40 följande:

Farfars far hette Justus

Det har jag en släkting som heter. Det är fint
  • idis78

Min farmor hette Vega. Världens finaste namn tycker jag. Hade jag fått en flicka hade det blivit en Vega. Nu blev det två pojkar, så planen sket ju sig lite.
    Tror nog att Vega alltid varit ganska ovanligt. Hon var född 1912 och har inte stött på så många andra med samma namn.

• Tuss 1

Mammas farmor hette Eugenia. Tyckte det var coolt när jag var liten. Beda och Eda finns också. Kanske inte helt ovanliga men knappast jättevanliga.

• summa21

Jag vet inte hur ovanliga de var då men jag har bland annat stött på stisse, sissa, thoa och lusse i släktpapper. Thoa hade jag kanske inte själv valt...

Även flera Bolla som ju var ett vanligare namn förr.

På 1800-talet började ju trenden med nummernamn. Fanns två släktingar till oss som hette tilee och elve.

• viljaa
    summa21 skrev 2016-01-09 23:54:00 följande:

Jag vet inte hur ovanliga de var då men jag har bland annat stött på stisse, sissa, thoa och lusse i släktpapper. Thoa hade jag kanske inte själv valt...

Även flera Bolla som ju var ett vanligare namn förr.

På 1800-talet började ju trenden med nummernamn. Fanns två släktingar till oss som hette tilee och elve.

I min släkt finns nästan 1 sissa per syskonskara... Vi har många karna också :)
  • summa21
    viljaa skrev 2016-01-13 08:52:57 följande:

I min släkt finns nästan 1 sissa per syskonskara... Vi har många karna också :)

Ja, jag skulle gissa att alla de namnen nog var ganska vanliga på den tiden. Kommer ni från Skåne? Karna var visst vanligt i södra Sverige och framförallt skåne.
  • Malla1

Jag heter Lisskulla i mellannamn och min syster heter Lissla i mellannamn men min brors dotter heter Lissla i förnamn :)

• viljaa
    summa21 skrev 2016-01-13 09:44:40 följande:
    Ja, jag skulle gissa att alla de namnen nog var ganska vanliga på den tiden. Kommer ni från Skåne? Karna var visst vanligt i södra Sverige och framförallt skåne.
    Min morfars och mormors släkt har bott i nordöstra Skåne sen 1500talet så det stämmer ;)
  • Gladhannapanna

Min morfar hette Osborn i andranamn, hade vi fått en son hade han också fått heta det i andranamn.
    Min pappa heter Gert, inte många som heter det idag.

Svar på tråden Riktigt OVANLIGA namn i er släkt?