• MarieX

Dessa nymodiga namn - Tindra, Engla...!

Är det bara jag som inte fattat tjusningen med så kallade nya, moderna namn som Tindra och Engla? Jag kan bara för allt i världen inte fatta varför folk gillar dessa namn!
    Kan nån förklara?
    Det verkar som om vartannat barn snart heter Tindra eller Tilde eller nåt av alla nya, påhittade namn. Vet inte riktigt vad jag vill säga med detta inlägg, bara skriva av mig lite frustration kanske....

• Svar på tråden Dessa nymodiga namn - Tindra, Engla...!
  • peppigapia

försten så heter min man Conny...antar att han e knarklangare då.....

• Madge

Engla har anor från 1600-talet
    Tindra är nypåkommet
    Tilde är en dansk variant av Tilda som har funnits 200 år som dopnamn.

Namnen är väl inte så nya tycker jag....

• sessan

Vad är det för fel på Ängla? Min trulsa heter så... Värre då med ett namn som Kesti, vem f*n sätter ett sånt namn på en bebbe va? Jo det är mitt namn....

• Aiwendil

Jag tycker det är underbart med nya namn

Får jag en dotter nångång kommer hon med all säkerhet att heta
    Aiwendil (ja, jag har pratat med killen om detta)

Sen om hon heter det i första namn eller mellannamn vet jag inte.

• Mammis me Tindra

Rättar Madge: Tindra är ett gammalt Isländskt namn...

• Omorfia

Håller med trådstartaren om att det blir lite konstigt när föräldrar ger sin dotter/son namnet Tindra/William eftersom de vill ha ett ovanligt namn på sitt barn. Tindra och William är ju två av de absolut vanligaste namnen idag.

Flera av er i den här tråden har skrivit något i stil med "HUR vet ni att de som väljer att döpa sina barn till Tindra, Engla och Tilde m.fl tror att de väljer ett orginellt och hippt namn???".

Jag vet att det är förälderns avsikt att ge barnet ett ovanligt namn när han/hon SÄGER att de vill ha ett ovanligt och speciellt namn (har flera i min omgivning som resonerat så och kommit fram till de vanligaste och trendigaste namnen idag), och är det bara jag som har läst alla trådar här på familjeliv där folk skriver att de vill ha ovanliga och speciella namn som Tindra och William?

Jag skulle aldrig kräkas på ett namn, för jag vet att barn växer in i sina namn och kommer alltid att passa att heta så. Om jag inte gillar ett namn som ett barn i min närhet fått så upptäcker jag efter ett tag att jag inte har något emot det.

• Jennie Brunflo

Engla heter en förfader till mig på 1600-talet....så så jättenytt är ju inte det namnet.

• Björkeli

Har inga som helst problem med själva namnen, men ibland blir det för mkt när föräldrar verkligen går in för att hitta ett så konstigt o unikt namn som möjligt till sina barn. Det är ju inte så svårt o se att detta med namn har blivit en stor mode grej o vill man vara riktigt inne så ska man helst bräcka den som fick barn precis innan en själv...

Det vora ju tråkigt om barn får vara barn...

• idkfa

Tycker både Tindra och Engla är jättefina namn.
    Själv känner jag en mamma som döpt sin dotter till Tindra.

• JessieZ

min unges namn bärs av ca 160 personer i sverige så det är väl ganska ovanligt...men inget annat namn skulle ju passa på henne:)

En del tyckte att det var ett jättekonstigt namn men nu har alla vant sig ..inte skulle hon kunna heta Anna eller Alma...

Jess

Fram för ovanliga namn

Svar på tråden Dessa nymodiga namn - Tindra, Engla...!