• MarieX

Dessa nymodiga namn - Tindra, Engla...!

Är det bara jag som inte fattat tjusningen med så kallade nya, moderna namn som Tindra och Engla? Jag kan bara för allt i världen inte fatta varför folk gillar dessa namn!
    Kan nån förklara?
    Det verkar som om vartannat barn snart heter Tindra eller Tilde eller nåt av alla nya, påhittade namn. Vet inte riktigt vad jag vill säga med detta inlägg, bara skriva av mig lite frustration kanske....

• Svar på tråden Dessa nymodiga namn - Tindra, Engla...!
  • Alvi

Aiwendil: ÅH så härligt att höra, Aiwendil är ju jättevackert, det har jag alltid tyckt!!!

TS: Jag tycker att dessa "nymodiga" namn är hemskt fina, MEN jag skulle aldrig döpa mitt barn till ex Engla, just för att det har blivit så vanligt...
    Nu fick vår dotter heta Lilja, är det också nåt du stör dig på??

• Bollibompa

Hej där!
    Ett namn är ju något som man vill ska vara speciellt och fint för det barnet man ger det till. Om det är vanligt förekommande, ovanligt eller trendigt eller kanske till och med nykonstruerat, spelar det någon roll egentligen? Är inte det viktiga att man tror barnet kommer att få uppleva sitt namn som något positivt?

Alla vill väl hitta en bra balans mellan att välja ett namn som är unikt och speciellt men som inte verkar för konstigt.
    Det är ju bara så att vi är många som tänker på samma vis, hör ett namn som är fint och vips så har vi en "namntrend". Det som var unikt är plötsligt vanligt. Men det betyder ju inte att namnet är sämre för det, eller hur?

• Linda88

Jag gillade namnet Engla förut, just för att det var ovanligt. Men idag om man slår upp tidningen och kollar på nyfödda är det nästan alltid en Engla, Tindra eller Nova med -det blir så uttjatat.

• ilis

Så är det väl med alla namn ? I början är det "nymodigt/ovanligt" (oftast snott från forntid eller 1800-tal:) sen blir det jättemodernt och typ alla heter det. Jag sade för 25 år sen vad jag ville att mina kommande döttrar skulle heta. För 18 resp 17 år sen blev jag förälder första två gångerna, och vidhöll namnen, men min man tyckte de var för "konstiga" så de fick dem bara som mellannamn. Idag döps tusen och åter tusen barn till dessa namn, så ja: visst går det runt, runt och runt.... men ....spelar roll ?

• Linda88

Nej, egentligen gör det ju inte det. Det är bara det att jag vill att mina barn ska ha någorlunda "ovanliga" namn, inte de vanliga som Erik & Maria exempelvis. *ingen kritik eller taskiga vibbar till alla marior och erikar*
    Fast sen är jag självklart medveten om att namnen går runt, runt sen försvinner ett par generationer och återkommer igen -det är ju självklart.
    Jag tycker i alal fall att det är jätteroligt att Ester & Astrid börjat komma tillbaka lite, tycker det är jättefina namn och min farmor & mormor hette resp. heter det.

...sen vill jag bara tillägga en sak min mamma brukar berätta när det blir barnprat hemma eller vi ser en födelseannons på nån som ska heta Ester.
    Min farmor hette ju som sagt Ester, och varje gång hon såg en bebis som skulle heta Ester så sa hon alltid att det var synd om barnet som får ett så omodernt namn
    Tycker det är lite gulligt faktiskt

Kanske vart lite OT nu, men det får ni ta

• Millan1984

Min sambos mormor heter Tolvina som andranamn, för hon var 12e barnet i familjen.
    Nog inte många som heter så (hon är väl 80 bast idag)

• Linda88

Tolvina.. det var fint! Väldigt ovanligt, tror aldrig jag hört det förut. Tänkte dom kanske på Elvina + 1 när dom döpte henne?

• sweetpea

Jag hörde om en annan gammal gubbe som hette Tolve, och vars syster hetta Elva. De hade många syskon...

• Millan1984

hehe har ingen aning om vad dom tänkte på men det tycker jag
    är ett väldigt speciellt namn (hon är/var nr 12 av en barnaskara på 17 )

• vackrastarflow

Edith har jag borjat bli lite fortjust i. Med anor som Edith Piaf kan det ju inte bli fel

Ar fortfarande inne pa Lorelai och Cayla anda...

Svar på tråden Dessa nymodiga namn - Tindra, Engla...!