• Vi 5

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Söte, härligt med PUPO imorgon .-)

sushikatten, det låter ju jättefint!

Fjällsippan, även om du inte orkar hoppas så gör jag det åt dig!!! Och tack för info, känner mig lugnare nu!

Kalimero, tack också flör att du drog dig till minnes hur det var för dig.

Skytten, jag har ju också börjat hos en kinesolog med akupunktur, han hade också en speciell teknik för hur han satt nålarna, han liksom avsökte området med nålen först och så när hans ögonbryn åkte upp ett snäpp så dundrade han ner nålen. Mkt intressant. Jag fick också örter, för mig var det "brist på energi" tchii som var det huvudsakliga problemet. Det var inte riktigit samma upplevelse som det verkar ha varit för dig, men han var förtroendeingivande och kunnig och hade koll på hur ivf funkar, så det blir spännande att fortsätta.

Frågvisa jag har nu börjat tänka på det där med sprutor och ev. äggplock. Min klinik samarbetar med Fertilitetscentrum i Göteborg, så OM det bli äggplock så ska vi dit. Jag ska till min klinik på vul dag 9, det är en torsdag. Är det troligt att äggplock kommer bli på helgen i så fall? Det står att Fertilitetscentrum ska ha öppet på helgen efter överenskommelse, ha ni någon erfarenhet av det? Brukar de som har tidigt äl i vanliga fall ha mogna ägg tidigare? och tvärtom, eller finns det inget samband med det när man stimulerar? Har googlat runt, men blir inte riktigt klok på detta.  

• Vi 5

Söte, jag vet inte alls, men tänker att luft i magen kan göra otroligt ont, får du äta något nu? Tänker att lite bulkmedel för att få fart på magen kan vara bra. Tänker också som Skytten att du kanske kan åka lite tidigare och få bli undersökt! Hoppas det släpper snabbt!!

No Ka Oi, det är inte så farligt med akupunktur, om man svarar bra på det så känns det lite, men då känner iaf jag att det verkligen är värt det. Jag har använt det tidigare mot bl.a musarm eftersom jag nte tål antiinflammatoriska mediciner och det funkade jättebra, har nu också använt det för att lindra smärta vid ett diskbråck i min käke. Även det funkar bra. Du skulle ju kunna ringa någon som du hört något gott om och gå på ett första besök och få se lite hur det funkar innan du bestämmer dig. Det finns som sagt studier på att det kan vara gynnsamt för fertiliteten (vissa veterinärer använder det när tex kossor ska befruktas) och studier vid ivf har visat på fler graviditeter om man fått akupunktur.

Skytten, jag förstår verkligen hur du tänker. Jag är själv ganska dubbel när jag tänker på sådana saker. Dels så oroar jag mig för att få ett barn som inte är friskt. Jag har arbetat med barn med funktionshinder och vet att det kan påverka hela ens liv som förälder, det finns tyvärr ofta jättelite hjälp att få och jag vet föräldrar som är helt slut av allt jobb med sitt barn, vet tex föräldrar som får sova i skift för att barnet måste övervakas nattetid och det får man ingen hjälp av kommunen med, (bara som ett worse-case scenario). Vi är ju också rätt gamla (jag och min man och vill ha ork till vår son som vi ju redan har glädjen att ha fått). Jag vet samtidigt att kärleken till ett barn som har det svårt i livet kan vara otroligt stark och att det ändå aldrig finns några garantier i livet. Ett friskt barn kan ju drabbas av sjukdom, bli överkörd på gatan osv. Vad som helt kan hända när som helst.

Vi har ju varit med om att förlora ett barn (1,5 år gammal) och vet tyvärr det alltför väl. Så å ena sidan kan man vara rädd för att chansa, å andra sidan rädd för att inte chansa för man kan ändå förlora allt. Nu låter jag kanske lite väl drastisk, men ibland hjälper det att tänka i "ytterligheter". Ën annan tanke är att vi inte heller kan skydda våra barn från livet, din klipska emotionella kille kommer troligtvis att få olika smällar i livet, men med varma fina föräldrar som ni så kan han få hjälp att lära sig att livet inte alltid är rättvist, och inte alltid flyter på som man önskat. Även om det är tufft att se sitt barn bli ledsen över något sådant som ett missfall, så är det på ett sätt en del av livet och där tror jag att det viktiga är hur man hanterar det som förälder. Jag tänker också mycket på mitt barns ev. sorg över att dels ha förlorat ett syskon och dels att inte få kunna fler syskon. Jag skulle tycka det var skönt att kunna säa att vi försökte verkligen, vi ville ha fler barn och ville kunna ge dig ett syskon, men det blev tyvärr inte så...

Nu funderar jag på om jag verkligen ska våga skicka iväg detta. Jag har inte tänkt helt klart på detta svåra, och hade lite svårt att formulera mig. Jag hoppas iaf att det kan vara till någon nytta i ditt tänkande. Jag hoppas också att ingen tar illa upp över något jag skrivit...säg till i så fall!!!!

• Vi 5

Söte härligt!!! Stort grattis, och så fint att läkaren och sköterskan blev berörda!

Zinfandel, det känns fint att du tyckte att det var bra att jag valde att posta mitt inlägg. Jag tror appropå det där med önskan att få ett syskon att det är en lite annorlunda längtan. Jag försöker vara noga med att man aldrig kan jämföra olika sorters sorg, olyckor eller livshändelser. En del säger att det vi varit med om är det värsta som kan hända, och det var det -för oss! Men det betyder ju inte att någon annans olycka inte kan vara lika livsomvälvande. Jag tänker att den sorg det är att inte ha fått något barn innebär saker som att inte vara med i prat om familjerelationer på samma villkor, något jag upplevde som väldigt jobbigt den tiden efter vi hade förlorat vårt första barn, innan vi fick vår E, när vi inte visste om vi skulle kunna få fler barn. Även en sådan sak som att inte ha den rollen i samhället som det innebär att vara förälder och många sådana saker kan man ju också sörja, Att inte veta om vi kan få syskon innehåller ju inte den delen alls, det är för mig en annan sorts sorg, som handlar mer om att inte få se relationen mellan två barn i samma familj, oro att barnet när det blir äldre och inte har det självklara familjebandet med någon annan (det tror jag dock att många enda barn kan få på annat håll), men också förstås att vilja vara med om det fina att få se ett till barn växa upp. Men för mig känns det lite mer som ett "lyxproblem" fast den sorgen och oron kan käännas avgrundsdjup. 
    En sak till, ursäkta mina extrem långa inlägg, är att jag nog inte skulle säga att vi har gått stärkta ur detta, för vi är jättesköra, men jag tror att jag förstår hur du menar, vi har kunnat gå igenom smärtan och krisen tillsammans och vi kan se ljust på framtiden igen, även om sorgen och saknaden är där vare dag.

Skytten, tack för dina väldigt fina ord! Jag blir väldigt glad om mina ord kunde vara någon hjälp på vägen i dina funderingar. Jag tycker inte alls du ska känna dig "hemsk" för att du har sådana tankar, jag tänker att det är klokt att tänka på vad man känner att man klarar av. Det är stora beslut. Jag tror precis som du skriver till Zin att det också handlar om att det med if blir ett så väldigt tydligt ställningstagande, annars kan man nog mer tänka, att det blev som det blev och därmed uppleva ett mindre ansvar (även om det ju inte är mindre eg.). Jag tänker för övrigt väldigt likt dig om detta med att få ett sjukt barn och vill också helst undvika det, just som du säger att de ofta behöver oss färldrar ändå längre i livet osv.
    Det där med att skydda sina barn får allt som kan hända känner jag också väldigt väl igen. Jag var faktiskt lika orolig, nästan mer orolig tom, med första barnet (konstigt nog) och är väldigt överbeskyddande somp person, men jag tror att jag gör E en björntjänst om jag inte backar lite nu när han börjar bli större. Och jag tror ibland att bästa sättet att skydda sina barn och att få dem att gå starka är att lära dem/hjälpa dem att ta motgångar. Sedan behöver man ju inte utsätta dem för det, livet är fullt av utmaningar i sig självt. Men att skydda dem från allt (som ju inte ens går) tror jag stjälper mer än hjälper. Fast jag är som sagt verkligen ingen förebild när det gällar att låta bli att överbeskydda. Lite fler tankar från mig till kloka dig!

Vet ni jag har fått enormt glädjande besked idag, mitt AMH-värde är upphittat och jag har 1.3. Fatta, hon som trodde att de skulle vara så dåliga att vi inte ens skulle få försöka pga dem. Jag är så glad nu! (Och låter bli att tänka på att hon sett ganska få ägg...)

• Vi 5

Sushikatten, tack för dina ord, instämmer i det du skriver om att det är olika hur man tänker och hur man förhåller sig till saker och det finns inga rätt eller fel där. När man läser det andra skrivit om hur de tänkt kan det ju också hjälpa en på vägen i ens egna beslut, och kanske eg. lika mycket om man känner igen sog som om man inte gör det. Om man inte känner igen tankarna kan man ju bli säkrare i sitt beslut att göra på annat sätt än den man läst om. Äh, blev lite krångligt skrivet kanske.

Kattenizze, prcis så känner jag med, men uttryckte mig lite kklumpigare än du, jag svamlade på om "lyxproblem" men jag hoppas ingen tog illa upp, jag försöke bara beskriva hur jag upplevde det. Även min största motivationsfaktor är att iaf få göra ett ordentligt försök.

nu ska jag inte spamma mer på ett tag.

• Vi 5

Slemtorsk, jag fick också höra från min läkare att om jag inte fick bortfallsblödning innan det var dags för sprutorna så skulle jag höra av mig, så det bör väl betyda att alla inte får det av någon anledning. Hoppas förstås att du är gravid!

Söte, låter som en klok vän, och jag tror på din strategi, positiva förväntningar kan aldrig skada

Sushi, skickar över lite energi och tålamod att vänta. Jag vet bara hur extrem svårt jag har att inte analysera varje symptom före bim i vanliga fall. Hu..Det var ju toppen att du omvandlade frustrationen genom att gå ut och springa. Det måste ju vara jättebra att få extra blodgenomflöde så att lilla embryot fäster fint *försöker peppa*

Kalimero, så besvärligt med den stora blåsan/cystan och jättedrygt att behöva åka ner för att kolla, men det verkar ju vara det enda du kan göra i denna situation. Nu hoppas jag på positiva besked i helgen

Boe, så glad jag blev för er skull när jag läste om era fina värden!  Stort grattis!

Skytten, tack fina du för dina fina ord, jag blev rörd över att du tyckte att jag bidragit till att ge dig lite "mod tillbaka"

underverket, jag förstår också din oro över orken, vi känner oss också väldigt trötta efter alla vaknätter och förmodligen över det vi gått igenom också, men jag tror som du att man får ork när den väl behövs. Lycka till med akupunktur, jag tror verkligen att det kan vara till hjälp!!!

Zinfandel, låter som en toppenidé med en fond, och det kan ju aldrig bli för många sådana!!!

• Vi 5

slemtorsk, ja det låter ju helunderligt med så olika information. Du får skälla lite på dem när du ringer. Hon sa bortfallsblödning till mig, men vi är ju inte helt 100 på att jag hade äl, det var redan dag 9 så jag hann aldrig testa med stickor, men min temp som brukar vara helt tillförlitlig signalerar att äl var då och alla andra tecken med. Och hon var noga med att jag skulle ringa men sa ingen annan tid än 23 nov, då det var dags för sprutorna. Jag har sprejat sen i söndags.   

• Vi 5

slemtorsk, det låter som en bra plan! Ja, då kan det ju ha tagit sig för er,(vi hann inte ens med...) Håller tummarna för positivt test imorgon

• Vi 5

Kalimero, kikar in för att se hur det gått, vad bra att de växt i kapp och sådan tur att du åkte! Håller tummarna imorgon!

Inanna, håller tummarna imorgon!

Söte, kram, låter som lite tidigt ändå att testa, nu har jag inte full koll på när implantation sker efter ivf, men annars är det ju först dag 8-10 och först efter det börjar ju de mätbara värdena stiga. Jag är också intresserad av de svar du kan tänkas få om din bascocktail Jag tror inte jag får något alls, men kanske borde man ta något?

Linköping, så bra med klok gyn, hoppas du får ner värdena snabbt!

Maryhe, tack för länk, jag har ingen koll på Infolic alls, men hoppas få det nu  

vinkar till er andra!

• Vi 5

Slemmis, jag är också upptagen av det där och frågade samma sak några sidor tillbaka har jag för mig. Tror jag fick svar om allt från dag 10-15. Jag ska börja spruta den 23/11 (började spreja 6/11) och äggplock beräknas v 49 (den v som börjar med 5/12).

Enl. läkaren ska jag på ett vul som är dag 9, med tanke på att jag kan ha tidig äl i vanliga fall och nu utifrån att jag hört om bl.a Kalimeros snabba äggtillväxt är jag lite stressad över det för tänk om det går fortare. Skulle ni har försökt kräva ett vul sprutdag 6 tex? 

söte, jag läste något igår om att iplantering vid ivf iaf enligt denna studie oftast sker på embryodag 6.6-7,4 (medianvärde). Sedan ska ju hormonerna hinna börja dubblas innan det går att se på ett test. Så håll ut lite till! Jag visualiserar att ditt embryo n håller på att borra in sig fint! Och jag skickar varma kramar med lite extra energi att ta dig upp.

• Vi 5

kattenizze, usch, jag tycker faktiskt att Jesper Juul är ganska gammelmodig och pratar tex mkt om bara mamman ist för båda föräldrarna och även ofta skuldbelägger mamman men inte pappan (i sina frågespalter) dessutom tycker jag att en hel del han säger är ogrundat. Även om han har vissa poänger i vissa saker förstås. Detta låter ju hårresande! Det borde man skriva till förlaget eg. Jag gillar mkt bättre tex Martin Forsters mer moderna syn och hans bok "5 gånger mer kärlek" när det gäller uppfostran för barn 2-12 år. Han grundar sig i aktuell forskning för barn (och inte som många bara på barn med svårigheter, utan för mer vardagliga problem hemma). För spädbarnstiden tycker jag att "att växa och upptäcka världen" är jättebra, den utgår också från forskning om vanliga barns utveckling under det första året.

Kalimero, bra att du stod upp för dig själv och krävde bedövning!!! Hoppas nu dina ägg och simmarna gillar varandra så att det blir toppkvalitet

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?