• Vi 5

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

fjällsippan, tack, nej det vågar jag inte ändra på själv, men faktum är att jag vid två-tre tillfällen tagit en extra dos eftersom jag är lite förkyld och har oroat mig att det inte kommit tillräckligt, men det ska jag iaf definitivt låta bli nu. Jag var orolig att om jag skulle bli snabbt stimulerad råka släppa äggen. Nu verkar ju problemet vara det motsatta, men det visste jag ju inte då.

Slemmis, jag har ingen aning, men det borde väl vara alla hormoner som gör det.

Inannan, så strong du är som inte testar före testdag!

Boe och Enya, jag hörde till de som varit väldigt orolig när jag varit gravid och inte tagit ut något i förskott trots att jag då inte hade genomgått ivf, och även jag är förvånad över hur många som tar det för givet att det ska gå bra. Väldigt märkligt. Och jag är i ärlighetens namn lite avundsjuk, för det verkar väldigt skönt at slippa så mkt oro, och det verkar märkligt nog vara de som inte heller drabbas av något...De bara går där lyckligt ovetande om livets alla bekymmer..

• Vi 5

pp08, åh nej, så himla tråkigt! Även jag hoppas på att något eller båda blivit befruktade trots allt. Skickar min varmaste kram med all min omtanke!

• Vi 5

Kalimero, skicar en stor varm kram till dig, även jag blev starkt berörd av dina ord om din situation!

Sushi, åh nej, har du fått missfall, fy så tråkigt!!  Har du alltså börjat blöda? Eller hur kom det sig att du åkte till SU? Jag tänkte som Kalimero att jag hört många fall där man fått mf konstaterat tidigt, men sedan gått på second opinion någon tid senare och fått annat besked. Det var tom ett radioprogram för 2-3 somrar sedan där en journalist, Evin Rubar tror jag hon hette, hade plockat fram mängder av sådana fall. Det var tom de som skulle göra skrapning någon dag senare som hade fått ett "infall" och gått till en annan läkare och gjort vul. De gör ju inte alltid det innan skrapningar och då set att det levde. Men jag ska inte heller ge falska förhoppningar, det kan ju också vara väldigt jobbigt om man börjar fundera.

Skytten, grattis i efterskott, då är du född samma år som jag, och samma dag som min son. Hoppas du hade en fin dag!

Imorgon ska jag på vul igen och se om de växt till sig, hoppas nu inte hon kommer avbryta imorgon bara. Har någon av er fått göra det för att äggen varit för små? Det är sprutdag 12 idag. Hon verkade ju inte tycka att det var någon ideé att fortsätta med sprutorna om de inte var helt klara imorgon (det behövde vara 3 helt klara).

• Vi 5

Usch, jag har sådan ångest, idag är det ju andra vul för att se om det växt till sig och i helgen har jag varit så svullen och spänd att jag knappt kunnat gå, nu är det helt borta Gråter Vi hade sex igår kväll för att få lite rotation på makens spermier, men tänk om äggen släppte av det !? Har ni fått några förhållningsregler kring det? Tror ni att äggen kan släppa av det? Varför är hela den spända känslan borta, jag står knappt ut att vänta till kl 11

• Vi 5

Tack Zin för svar, jag förstår inte hur ni andra klara denna nervpress gång på gång. Det känns just nu som att jag håller på att gå under av pressen, kan inte tänka på annat än varför svullnaden lagt sig, jag nu kan ha vanliga byxor, men i helgen var det omöjligt, nu kan jag sitta och gå som vanligt men inte i helgen osv. Tänk om man hade kunnat ha en ultraljudsmaskin hemma, då hade jag ju vetat hur det såg ut i går och kunnat jämföra det med idag...

Linköping, så irriterande när de säger att det är liite för höjt, eller helt normalt fast det inte är det! Tycker absolut att du ska ta tag i det!

Fjällsippan, tack för svar, jag ska försöka stå på mig OM det är så att de har växt, men inte tillräckligt...just nu är jag tveksam till om de finns kvar överhuvudtaget...

Skyttan, fint att du har haft bra dagar!

Sushi, jag har tänkt SÅ mycket på dig! Hoppas du har bra stöd runt dig så du orkar sörja och sedan orkar resa dig igen!

Kalimero, har tänkt på dig med, och på all känslomässig investering det innebär att genomgå allt detta. Hoppas du har det ok på jobbet idag trots allt.

• Vi 5

Nu är jag tillbaka. Det såg ganska bra ut, tack och lov. På höger sida fanns 6 st folliklar över 10 mm (men sammanlagt hela 14 st :-O ) och på vä sida var det 4 st över 10 mm. De största var 17, 17, 15, 15, 14, 14 och så några på 11. Så hon trodde att jag skulle få åka till Göteborg, och i så fall ta äl-sprutan troligtvs ikväll, eftersom indikationen är om den största hunnit bli 17 mm. Men det kunde också bli i morgon kväll. Jag hoppas nästan att det blir en dag till för då kanske fler av de små kommer ikapp, men misstänker att de vill ha ner mig på onsdagen så att ev återinföring blir på fredag och inte på lördag...

Zin, jag bedrövligt att de inte svarar! Nej, det är säkert styrelser och oklart em som äger dem. Har du hört något från journalisterna du skickade till?

Skytten, så trist med negativ känsla, men det är ju bara RD 8 ännu, så det behöver ju inte betyda något! *försöker peppa* Själv är jag ju dock värdsbäst på att gå på min änsla och det är ju inte alltid rätt, som i dag...

Fjällsippan, ja de där siffrorna är ju omöjliga att ta till sig. Hur 17 har de kommit fram till den siffran undrar jag. Kan det vara någon statistik från 70-talet där det inte ens var så många som försökte..

• Vi 5

Skytten, så trist när du känner igen symptomen, vet inte vad jag ska säga. Håll ut lite till...*kram*

Maryhe, då hoppas vi att de 4 st blir toppkvalitet nu blir det till att vänta då...

Barnlängtan, vet inte om hur det är med Danmnark just, men vet att man kan få bruttolöneavdrag från bådas jobb! Tror att det står lite på Fertilitetscentrums hemsida om bruttolöneavdrag.

Sushikatten, tack för att du orkar komma in och uppdatera oss!

Nu har de ringt och vi får ÄP på torsdag, så det blev en sprutdag till som jag ville (med 200IE ist f 350). Jag är så glad att jag kommit så här långt, i oktober fick jag ju höra att vi med största säkerhet inte ens skulle få prova ivf och att det inte fanns någon chans att det skulle bli ens 3 ägg. Jag vet att det är långt kvar med många fallgropar, men jag är ändå glad just nu

• Vi 5

Inanna, så underbara nyheter G R A T T I S Det var verkligen roligt att höra! Instämmer om att nu måste det vara tredje gången gillt

• Vi 5

Maryhe, åh vad fint med 3 befrukatde, nu håller jag tummarna stenhårt! Hoppas också på bätre TSH värden nu.

MissBoring, usch det låter inget vidare, jag har fått samma utskrivet, men har ju inte varit på ÄP än, så jag vet inte hur den känns...

• Vi 5

En kort fråga, har ni sprayat samtidigt som äl-sprutan? Hade för mig att läkaren vid första besöket sa att man skulle spreja på morgonen, men inte på kvällen, men receptionisten som ringde upp mig sa att jag skulle spreja även på kvällen samtidigt som äl-sprutan. Jag frågade då en gång till och då tyckte jag att hon lät osäker, men hon svarade att det var så hon hade fattat det.

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?