IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
underverket, svarar i din inbox. Han tar 550 kr, det känns rätt dyrt, men är säkert ungefär vad det kostar.
underverket, svarar i din inbox. Han tar 550 kr, det känns rätt dyrt, men är säkert ungefär vad det kostar.
Zinfandel, jag håller helt med dig om att tänka utanför boxen, att få ett helhetsperspektiv och att allt inte kan hjälpas med eller förklaras med vår västerländska medicin, jag kanske formulerade mig lite klantigt. Akupunktur är ju nu något som man verkligen börjat ta till sig även i den västerländska medicinen. Det finns dock andra sk. alternativa metoder jag ställer mig ytterst tveksam till och det var väl eg. det jag tänkte på när jag skrev att jag är en person som är skeptisk av mig.
Hoppas ni har en trevlig lördagkväll!
Thuleslapper, vad bra, då är det ju samma för oss båda iaf, det är nog rimligt. De hinner ju inte så många patienter på en dag när de lägger 1 timme på varje.
Zinfandel, vad bra, jag skriver lite snabbt ibland och blev orolig att jag låtit för dömande, skönt att du svarade
Inanna, jag känner inte dig, men vill skicka en varm stöttande kram, förstår det där med livskris och känner tyvärr igen mig. Jag tycker mig mellan raderna läsa en stark kämparanda som jag hoppas du orkar hålla vid liv.
Myran, nej så tråkigt med sådana känningar, håller tummarna att du har fel!
Jessica pralinen, åh nej, så oerhört tungt, jag har inga bra ord att trösta med
Zinfandel, jag håller återigen med dig i dina fantastiskt kloka inlägg. Den studien man refererar till handlar väl om jag är rätt informerad om just kvinnor som inför ivf fått fylla i om de känner sig stressade av situationen och så har man korrelerat svaren med hur många som blir gravida. Det man missar då är ju just detta att känslan av det och de faktiska hormonvärdena inte behöver överensstämma för den enskilda individen. När det gäller det där med fertilitet under krig mm tror jag det finns studier som visar på fler missbildningar och fler mf iaf, men jag får passa på det, behöver kolla upp det innan jag uttalar mig.
Boe, hoppas att allt går fint i morgon!
Hönan, det låter fruktansvärt jobbigt! Jag förstår att du haft det tufft innan med, usch att det ska vara så orättvist!!!
Fjällis, känner igen mig mycket i din beskrivning. Och vilken fantastisk dröm
Sushikatten, håller tummarna för dina fina blåsor och att de ska bli perfekta!
Långt Ego: I måndags gjorde jag äggledarundersökningen och passagerna var tack och lov fria, sedan hittade hon nu min vänstra äggstock och sa att den låg jättenära livmodern och därför inte hade sett den förra gången, den hade hade 5-6 st äggblåsor, även om den fortfarande var liten. Jag blev jätteglad över det, den högra verkade nu iofs bara ha 2 iofs, men det är ju stor skillnad mot förra gången med ev ett litet ägg på v sida och ca 3 på h sida.
När undersökningen var färdig och jag kom in i hennes rum igen sa jag att det måste väl ändå göra att det ser lite ljusare ut (syftade på 6-8 folliklar) men hon sa snabbt att nej, med så tidig äl hjälper det inte (för det visade sig att denna cykel verkar äl ha varit dag 8, vilket jag aldrig haft förut) och hon drog igen upp de saker som talar emot mig. Men hon sa iaf nu att jag oavsett vilka värden jag får på AMH och FSH kommer att få provstimulera, så jag tror nog att det ändå betydde lite att det var fler folliklar nu. Det var ett mkt glädjande besked tycker jag. HOn sa att man avbryter om man inte får fram 3-4 stora äggblåsor. Provsvaren ska jag få imorgon. Hon pratade om korta metoden. Nu undrar jag om det är något ni tycker jag ska ha koll på imorgon, eller något jag ska fråga om? Tips på något vad som helst mottages tacksamt.
Lite märkligt var det att precis när jag skulle gå och sa hon plötsligt att hon inte var helt säker på att det hade varit vänster äggstock hon såg ändå, så det var lite antiklimax, jag tyckte dock att hon var väldigt tydlig under själva undersökningen med att det var den och att den låg så nära livmodern osv, så jag tror jag väljer att gå på det hon sa då iaf.
myran, det brukar jag också få, det kan dock vara något "segare" än vid riktig äl...
sushikatten, tack för input, det var eg. läkaren som sa att de tre kliniker de samarbetar med CvL, Falun och Fertilitetscentrum i Göteborg inte går vidare om man inte har minst 3 eller 4 st stora ägg efter provstimuleringen, och jag har själv inte "kommit så långt" att jag tänkt ut någon egen gräns, men det är väl där någonstans man själv skulle satt stopp med, hur har ni andra gjort?
Boe skönt att allt såg bra ut, jättefina värden hittills!
Babyboommamman, så tråkigt att du börjat blöda, stor kram till dig! Jag håller ändå tummarna lite till och tänker att det inte är helt kört än.
I em får jag svar på proverna och får veta lite mer, hoppas nu min supertidiga äl inte ställer till det. Har ju haft två väldigt korta och annorlunda cykler nu på kort tid, så jag är lite extra orolig över det, det har jag aldrig haft förr.
Enya, så underbart! Stort varmt grattis! Hoppas nu att du kan njuta av känslan!
Söte, vad skönt, då kan du börja räkna ner nu. Hur känns det? Har du fått någon hjälp med dina symptom?
Sushikatten, ja det var nervöst.
Berättar hur det gick idag så får den som orkar läsa Ni andra kan hoppa över det. Det började med att mina AMH-värden inte hade kommit än. Jag frågade om mina FSH-väden som jag tog samtidigt som HIV, mm vid ett annat tillfälle (cd 3), de svaren hade visst aldrig kommit från lab, som inte kändes vid dem alls, så de är försvunna. Det var lite snopet. Hon tyckte dock att vi kunde få prova med provstimulering oavsett,som hon sa i måndags. Först var hon inne på korta varianten, men eftersom jag ju verkar ha haft äl extremt tidigt nuoch vi inte vet när mens kommer att komma tyckte hon att det var bättre med långa protokollet för att ha mer koll på det. (äl verkar tidig enligt min temp och hennes ul, dumt nog hann jag aldrig med några äl-stickor). Detta oroar mig mkt för OM min cykel bara blir 3 veckor är ju allt annorlunda, kan det verkligen funka då? Hon försäkrade mig om att det inte skulle spela någon roll. Jag bad iaf att få köra med äl-stickor om det ist är så att äl är försenad och i så fall få ringa så att man kan börja spraya på rätt dag. Hon pratade om att enda faran med att börja spraya mitt i cykeln var att man kan få cystor? Håller ni kloka kvinnor med?
Jag skulle spraya med synarela 2 ggr om dagen i båda näsborrarna och sedan börja spruta med puregeon (har inte namnet här, men tror det var så det stavades) i dosen 350 som hon tyckte var högsta möjliga. Då skulle jag bara spraya i en näsborre, men fortfarande 2 gånger om dagen. Det blir jättesnart dags att börja -redan nästa vecka. Jag känner mig ganska orolig över att jag fortfarande har så stora stresspåslag i kroppen och inte har hunnit få bukt med dem och nu bara har superkort tid på mig till det nu, dessutom tycker jag att detta med att min kropp betett sig så himla annorlunda (med denna förmodligen tidiga äl) gör mig jätteorolig, det känns inte alls bra. Samtidigt vill jag inte vänta till efter jul och nyår som det annars blir, det verkade inte hon heller vilja. Så nu är det väl bara att köra?
Börjar med att be om ursäkt över att radbrytningarna hade försvunnit, så inlägget blev så svårläst...
sushikatten, tack för svaret, jo du har rätt, hon försökte övertyga mig om det med, det som är problemet är nog att jag brukar ha koll på min cykel och tycker att det känns obehagligt att inte ha det, men här verkar det ju inte spela någon roll eg. behöver nog mest få in det i mitt tjockskalliga huvud...Funderade också på det ni skrev om första ul för koll, för mig ska det visst göras 9 dagar efter sprutstart.
Fjällsippan, tack för input, det blir spraystart dag 16 enligt hennes förslag OM äl var dag 8 så skulle jag kunna få mens så tidigt som dag 20, tidigare tror jag inte. Jag känner mig väldigt undrande till just det, för jag brukar ha 27-29 dagar (hade dock i augusti en 24 dagars cykel som undantag). Men det verkar som sagt inte som något att hänga upp sig på, undrar hur jag ska få det ur mitt huvud. Tack för peppning om att "bara köra". Tror att det är det att hela proocessen gått så oerhört fort. Vilket jag förstås är väldigt väldigt tacksam över, men jag hinner inte riktigt med..
Myran, så klart att du ska bolla med oss när du har det så tufft. Skickar en varm virtuell kram. Jag är inte där där du är ännu, men tankarna har redan svävat igenom mitt huvud. Det svåra är ju att ingen annan kan ta de besluten åt en, hur gärna man än skulle vilja. Det är ju en hel process, först måste man orka tänka tanken, sedan orka och våga försöka sätta sig in i det, och dessutom läsa på om allt innan man tar kontakter. Och den biten att ta kontakter kan ju vara väldigt energikrävande. Om det nu inte går vägen behöver du kanske landa iaf ett litet tag i det innan du kan ta nästa steg. Ett litet steg i taget. Fast jag lever mig lätt in i paniken över hur tiden går, så det är lättare att säga till andra...Kram till dig!
Zinfandel, ja verkligen lösa boliner ibland. Denna läkare är oerhört snabb och kan vända tvärt, från att ha sagt att det inte ens är provstimulering till att tro att hon delat ut broschyrer om olika kliniker, från att benhårt säga att det är korta metoden till att säga att långa nog blir bättre pga...osv. samtidigt tycker jag hon är bra som inte ger några förhoppningar, säger att olika forskare och kliniker säger olika och tycker olika osv. Hur som helst blev jag helt matt efter dagens infostorm. För övrigt har jag nu fått mina provsvar from 2006 och framåt. Intressant att mitt TSH nu är det lägsta jag haft (1,7), har varit uppe i 3.8, det fria är mellan 12 och 18. Inga kortisolvärden här inte. Skulle verkligen vilja ta dem.
Gör mitt bästa för att kommentera så mycket som mjligt, men ber om ursäkt att jag är lite självupptagen i dag och lite matt över all information jag fått att jag nog missar att kommentera er alla. Inser nu också att jag glömt skicka info till syskonETT om akupunktur. Jag är ledsen för det! Får återkomma med det.
Slemmis (får man skriva så utan att känna dig? ditt hela nick är så obehagligt ). Det låter ju urjobbigt med så starka biverkningar redan dag 2, förstår att du blir orolig. Hoppas att kroppen vänjer sig vid det så att det känns mer uthärdligt!
Zinfandel, åh så härligt med en sådan läkare! Det är du mycket väl värd!
Sushikatten, håller tummarna för bra skörd i morgon!!!
No Ka oi, uj jag ryser när du berättar om sprejningen, är lite orolig för det eftersom jag avskyr nässprej och lätt får näsblod, men jag ska försöka vara tapper...
Fjällis, testar du varje dag? Hoppas på fortsatta plus som nu blir starkare och starkare istället!
Soligor, intressant, vet ju att Zinfandle är inne på samma linje med, jag funderar på vilka läkare (alltså vilken typ) som har koll på sådant? Min i övrigt braiga VC läkare är inte inne på sådant alls, inte denna privata fertilitetsläkare heller. Jag är nämligen lite fundersam eftersom dels både min mamma och syster har hypothyreos och dels mina värden varierat mellan 3,8 och 1,7 (nu) de senaste åren. Har också en del allmänna symptom som jag tycker verkar gå i linje med binjureutmattning.
Viktoria, här är en länk som Zinfandel lade in förut, den som gjorde att jag började tänka i de banorna; http://www.naringsmedicinsktidskrift.se/MichaelLam.html
Inanna, jag är också lite hypokondrisk, så det kan nog vara så för mig med Men allvarligt talat så har jag levt under väldigt stark press och känt att jag verkligen verkligen pressat mig över alla gränser under en rätt lång tid, med väldigt många symptom som jag gjort så gott jag kunnat för att ignorera (allt från svimning, yrsel, daglig migränliknande huvudvärk, extrem trötthet och hjärtinfarktssymptom). Nu har jag inte kunnat ignorera dem längre och försöker så gott jag kan att återhämta mig med hjälp av 25% sjukskrivning, och lite akupunktur, motion mm.
SyskonETT, jag har inte glömt att jag skulle skicka artiklarna, men har varit så stressad på jobbet (o varit på begravning o massa inbokade läkartider mm) att jag inte hunnit kika in här när jag varit på jobbet och det är i min jobbdator jag har artiklarna.
Inanna, ja, usch det är inget vidare med sådana symptom. Hoppas du kan hitta ett sätt att få iaf lite lugn omkring dig trots din svåra situation. Man kan ju inte pressa sig själv med för många må-bra-saker heller för då blir man tyvärr stressad av det med. Jag siktar påatt vara ute 30 min dagtid för att få dagsljus och att äta hyfsat och cykla till och från jobbet. Började med lite småjoggning, men blev förkyld precis när jag kommit igång, har lovat mig själv att ta upp det igen nu. Kram till dig!