• Vi 5

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Inanna, tack för ditt svar! Ja, jag vill ju också att det ska rekryteras så många blåsor som möjligt, men det känns som sagt osäkert eftersom det är första gången och att hon var så bestämd med att det räckte med koll dag 9. Det är supersvårt att nå dem på telefontiden och det är stängt på fredagar, så jag får göra en framstöt på måndag. Det var läkaren som sa att det var maxdos, men det kan säkert vara olika mellan olika läkare.
    Det är väl lite tidigt att känna symptom på ruvardag 9, så ha lite is i magen med symptom som kommer och går, men det låter ju positivt att du har en annan slags mensvärk. Ett av mina första symptom har varit att det känns som en liten kardborre som ilar på lite olika ställen och att det känns som tt något inuti livmoderna "drar" åt olika håll samtidigt. Lite som att man skulle ha en galge utspänd inuti... 

Eviglängtan tack för ditt svar, det låter ju bra att de kan anpassa kontrollerna efter dina behov nu när de känner dig och hur du svarar på stimuleringen!

MissCat, tack för ditt svar med, det är precis det jag oroar mig för, att det ska gå för fort, jag har ju ingen aning, men just det gör att det skulle vara skönt att ha koll och ditt svar får mig att tänka att jag verkligen ska stå på mig om en extra koll. Tack för den peppningen.

MariaKi, så lite så

• Vi 5

inanna, ja, då får du vänta några dagar till för att vara säker på symptomen. Det jag tänker om hennes bestämdhet är att hon ju bestämde dos och dag för vul innan jag fick provsvaren och att hon då utgick från att provsvaren skulle se dåliga ut. Så frågan är om hon skulle bestämt samma sak om provsvaren kommit tidigare och om hon räknat in vä äggstock som hon först sa hade lagt ner verksamheten, men som vi sedan såg 5-6 ägg på. Blä vad jag hakat upp mig på detta. Måste försöka tänka på annat i helgen och försöka fokusera lite p jobbet nu.   

• Vi 5

oj vad ni hunnit skriva mycket under helgen. Jag läser allt, men har inte hunnit skriva..

skytten, så härligt att han är så positiv och ger dig positiv energi! Kul info om saffran, jag bakade lussebullar igår, så nu kan jag smaska i mig med gott samvete

Fjällsippan, tack för ditt utförliga svar! Det är precis så jag tänkt med. Intressant att du fick ut 5-8 ägg med amma AMH och liknande stimulering. Skulle jag komma i närheten av det skulle jag bli lycklig. Jag hade tyvärr annat inbokat idag på deras telefontid och just nu känner jag inte av så mkt symptom, så  just nu känner jag mig tveksam till att ringa i morgon, delvis också för att jag tror att hon nog står fast vid att det räcker med torsdag, dag 9.

Slemmis, det låter ju fantastiskt med så många fina ägg. Jobbigt däremot med värken, du är ju några steg före mig så det är extra intressant att följa allt du skriver om hur det känns och hur det går. Håller tummarna idag!

Sushi, ja usch vilken lång väntan du har framför dig nu, hoppas tiden går fort och att du ändå kan glädja dig så mkt som möjligt!.

Söte, åh vad bra för er att få komma bort lite. Hoppas det går bra med maten, jag reste när jag var gravid första gången det var lite senare typ v 11, men fy så jobbigt det var med alla lukter och jag ville bara ha min egen mat. Men det var skönt att komma bort och få tänka på annat! Grattis till fina Hcg värden igen!

Enya, tack för svar, jag suger åt mig all info som hur stora dina blåsor var vid vul dag 9, tex, allt sådant är intressant att veta. Jag misstänker att min läkare tror att jag kommer få göra några till vul efter det första, så som du fick göra. Eftersom hon tar ett fast pris (6000kr) för sina insatser vill hon väl hålla nere på besöken...

Kalimero, sådan ilningar tolkar jag som positiva symtom, det har jag haft vid alla mina graviditeter, (men jag har faktiskt haft det några gånger även när det inte blivit något, men då inte lika mkt), så  jag tolkar det som att det händer något där. Håller tummarna stenhårt. Några dagar kvar då till du får testa...  

Inanna, tänker på dig och hoppas på att molvärken är ett positivt symptom. Har du lite att sysselsätta dig med så att tiden går lite fortare?

Tjorven, så skönt att hitta någon som man litar på som ger råd man känner sig lugn och trygg med att följa. Jag hoppas att det blir bra för er med en liten paus. Du låter väldigt glad i tonen och det tolkar jag som att det är rätt beslut för er!

Cathy, intressant med de olika preparaten, menar du att äggen skulle släppa olika bra av de olika preparaten (ovitrelle och pregnyl) eller påverkar de uttaget av äggen på något annat sätt? Alltså skulle man få fram färre antal ägg för att alla inte släpper?

maryhe, håller tummarna för fint vul idag!

• Vi 5

Skytten, grattis nu är du "luvale", så härligt.

Slemmis, åh vad fint med många ägg! Men det lät inte skönt med i stötningen aj aj aj. Håller tummarna nu.

Zin, tack så mycket för informationen! Det är så lyxigt att hitta så mkt värdefull information här och få svar på knepiga frågor man har.

Ni pratar mkt om mogna ägg, och massa frågor dyker upp i mitt huvud. Hur och när vet man att/om de är mogna? Redan vid vul? Hur snabbt växer äggen och påverkas kvaliteten av hur snabbt/långsamt de växer?

• Vi 5

Cathy, jag glömde att tacka så mkt för ditt svar! Ska läsa länken så snart ajg får chans!

Tjorven, tack för ditt svar! Det påminde mig om att jag ju ska ta blodprov sprutdag 9 med, då borde hon ju väga in det vid bedömningen. Det jag funderade över är vad "mogna" då innebär, handlar det ffa om storlek eller spelar även på något sätt "sammansättningen" (alltså själva innehållet) av ägget roll? Jag vet inte om jag nu tänker knäppt, jag kan bli lite besatt av detaljer ibland...Kanske hänger det alltid väl samman, så att det ffa är storleken som avgör hur redo ägget är..

• Vi 5

söte, så fint med lyckat ul idag, ha nu en toppenresa!

Maraki, grattis, så roligt!!!

Maryhe, vad gullig du är som tänker på andra så mkt!!!

Zin, härligt att du tar tag i det, det skulle ju vara fantastiskt om det togs upp på uppdag granskning, jag skulle sitta som klistrad!

skytten, härligt, fantastiskt med så positivt tänkande.

Har ni fått någon restriktion under spruttiden om ni får träna som vanligt? Jag började jogga i oktober när jag fick mitt dystra besked och nu joggade jag i söndags men det kändes inte helt bra i äggstockstrakten och min akupunktör sa att hon inte trodde det var bra att jogga. Jag tänker att träning ju är så bra för nybildningen av celler och vill helst träna ordentligt denna period, men mn vill ju inte riskera något heller förstås.

• Vi 5

slemmis, hoppas på att de inte ringde före kl 12 och att du snart blir ruvare!!!

Skytten, vad modig och strong du är som vågade hoppa på det positiva tåget! Det är faktiskt inte så lätt att våga och orka vara positiv när man har det tufft!

Sushikatten, tack för din info. Pratade just med en kompis och kollega som gjort ivf och hon hade fått papper från sin landstingsklinik om att inte hårdträna under sprutperioden, de räknade in löpning, och nu minns jag inte vad hon sa räknades in mer. Men de hade sagt dels att det blev för mkt ansträning med tanke på alla syntetiska hormoner och del att om man blev lite övestimulerad så kunde äggstockarna påverkas och i värsta fall vridas. Jag har rätt ont idag och kommer nog att gå och möjligtvis lufsa lite om det känns bra.

Jag känner mig som sagt rätt spänd och svullen idag (sprutdag 8). Är jätteorolig inför vul imorgon och undrar hela tiden om den svullan och ömma känslan kan innebära att det faktiskt finns lite ägg därinne som växer eller om det känns lika mkt ändå. 

• Vi 5

Nu är jag tillbaka efter vul på sprutdag 9. Jag hade lite för små ägg, men det var 3 st på höger sida som var 11 mm och 6 st till mindre på den sidan, på vänster sida var det också 3 små på ca 8 mm. Hon sa att det inte är säkert att de växer tillräckligt fort och då avbryter hon på måndag, men om de växt till sig på måndag så kan det nog bli äggplock på onsdag-fredag nästa vecka. Hon hade igen otroligt svårt att hitta vä äggstock och jag är bedrövligt öm där, så jag trodde nog det skulle varit fler på vä sida än på höger av obehaget att bedöma. Jag tycker inte att hon verkar jättebra på att leta för hon trycker mest hårdare på samma ställe och allt går himla fort. Men det är säkert jättesvårt så jag ska inte klaga. Hela läkarbesöket inkl vul varade i nästan 12 minuter. Det går ås ruskigt snabbt och jag hann inte fråga något. Samma dos, 350 puregon fram till måndag.
    Jag är ändå jätteglad över att det var så många ägg, men förstås orolig eftersom hon tyckte de var så små. Försöker komma på hur jag ska få dem att växa snabbt

• Vi 5

Maryhe, hon sa att det "inte brukar bli bra om man sprutar länge" så det lät som att det inte var något alternativ...

Miss Boring, jag är ganska ny här, men det verkar vara en öppen och välkomnande atmosfär så jag vågar säga välkommen

slemmis, ja tänk så olika de säger om allt. Stackare som har sådan värk1

Även jag undrar hur de går för Inanna och Kalimero!

• Vi 5

Fjällsippan, tack, jag ska ta en dos morgon och en kväll av Synarelan. Kan den blockera alltså? Är det inte risk att det släpper iväg ägg om man tar bort den? Eller att de utvecklas olika fort?

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?