• Inanna Li

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

mamman0301 skrev 2011-05-30 10:19:57 följande:
    Idag har jag varit VUL, ca 15 blåsor, några på 16 mm, ett par på 15 och 14 , så dom trodde inte dom skulle behöva fler  vul innan äggplock. Han sa att det inte var så många blåsor pgr av att man kör korta metoden. Äggplock skulle nog ske i slutet av veckan.
    Ser ju fantastiskt bra ut! Lycka till!
  • Inanna Li
    Zinfandel skrev 2011-05-30 11:32:51 följande:
    Fattar inte, de är ju äldre då men det har du säkert koll på!
    Eftersom jag gjort FET två gånger med 5 dagar gamla embryon (blastisar) så vet jag att de ska fästa ca 1-2 dygn efteråt. Det befruktade ägget kan inte implantera i livmodern förrän det har nått blastocyststadiet och "kläckts" ur sitt skal (brukar ske när embryot är sex dagar gammalt).

Blastocyst hatching in preparation for implantation
  • Inanna Li
    mamman0301 skrev 2011-05-30 11:50:58 följande:
    Tackar!
    Mycket fler större blåsor än så vill du inte ha för då riskerar du att bli överstimulerad!
  • Inanna Li
    Fjällsippan skrev 2011-05-30 11:53:38 följande:
    Inanna: oj, du hann visst före mig ändå !
    Skrattande
  • Inanna Li
    turlid70 skrev 2011-05-30 12:27:26 följande:
    Jag tror att ägget kan implantera sig i livmodern tidigare än så, eller kanske rättare sagt välja en plats i livmoder där den vill implantera sig och det ganska direkt efter återföringen. Sen ligger det där och väntar tills det är dags att kläckas.

Kan inte se bilden, kan du skicka den igen?
    Visst kan det vara så. Ägget fastnar nog i "flimmerhåren" i livmoderslemhinnan och väntar på att växa till sig och kläckas.

Gick inte att klistra in bilden men jag hittade en översiktlig beskrivning med bilder över hur embryot utvecklas fram till det kläcks och implanterar på dag 6:

www.ivf-lings.co.nz/Where-Did-I-Come-From-.aspx
  • Inanna Li
    Mia69 skrev 2011-05-30 14:41:24 följande:
    Själv åter efter ET-försök som inte blev något...Rynkar på näsan
    Har vätska i buken igen och stora äggstockar och jag valde att avstå.
    Det fanns en blastocyst som var helt färdig idag och låg och väntade på mig.. snyft... och troligen ytterligare en till som gick att frysa senare idag. Sen kanske det blir 2 till imorgon men de kan ju avstanna. Alla 8 befruktade såg i alla fall fina ut dag 3 (alla var 8-celliga, men man detaljundersöker inte kvalitén som om man skulle frysa dem då).

Nu blir det FET i augusti efter semester. Reser till Medelhavet om ca 2-3 veckor och hinner väl få mens nu eftersom jag slutar med progesteronet. Nu kan jag även njuta av all-inclusive...Cool

Turlid: Som svar på tidigare fråga tog jag med mig makens bidrag i fickan på äggplock. De sitter ju mest och ser hjälplösa ut så det gick bra ändå...Flört

Inanna: Det är minst 7 befruktade som krävs för blastocystodling på vår klinik. 5 var en siffra jag och dr hade bestämt. Jag gjorde blastocystodling denna gång för att få lite längre tid att se hur ev ÖS utvecklade sig ända till dag 5. Annars hade jag nog kunnat välja att sätta in redan efter 2 dagar.
    Trodde vi skulle få jämngamla  kompis-embryon. Hade redan börjat fundera på blastis-namn..
    Vad synd att du missade ET Rynkar på näsan! Men ändå bra att få 2 och förhoppningsvis t o m 4 till frysen! Det brukar vara i genomsnitt 1-2 av 5 embryon som klarar sig till blastocyststadiet så det är ju ett jättebra resultat!

Det kanske vanligtvis är 7 befruktade som gäller men jag tror jag har hört 5 också. Det kan ju variera från fall till fall och som du skriver vara uppgjort innan med läkaren. Det är förstås bättre att långtidsodla vid minst 7 befruktade så det är ju bra att de har den gränsen. Då är ju risken för bortfall mindre. Jag hade nog inte vågat chansa vid bara 5 befruktade ens om jag vore 25 Skrattande!

Jag förstod att du ville vänta till dag 5 p g a ÖS-risken och det var ett klokt beslut. Nu gick det ju inte ändå med ET men det ska funka i augusti. Det kommer ju som jag skrivit tidigare finnas en hel skolklass av potentiella bebisar som väntar på er i frysen.

Så underbart med Medelhavssemester om 3 veckor! Önskar jag kunde förvandla mig till Teskedsgumman och gömma mig i ditt handbagage! Göta Petter vad härligt avkopplande med all-inclusive Cool!

Tråkigt att vi inte blev ruvar-kompisar med kompis-embryon men hoppas vi kan bli Gravid-kompisar längre fram!
    Kram!
  • Inanna Li

Enya - Fågelboet verkar ju vara ett gott tecken från Moder Natur att något kan vara på gång Glad!

• Inanna Li
    callimero skrev 2011-05-31 21:56:50 följande:
    Heder åt honom. Synd att han inte lyckades klona sig själv.

Jag sa det rakt ut till Dr idag, att det är synd att det är så mycket proppmätta gubbar som inte orkar eller vill vidga vyerna. Han såg inte så nöjd ut med den kommentaren men den bjuder jag på som skattebetalare.
    Underbart Skål!
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?