Mia69 skrev 2011-05-30 14:41:24 följande:
Själv åter efter ET-försök som inte blev något...
Har vätska i buken igen och stora äggstockar och jag valde att avstå.
Det fanns en blastocyst som var helt färdig idag och låg och väntade på mig.. snyft... och troligen ytterligare en till som gick att frysa senare idag. Sen kanske det blir 2 till imorgon men de kan ju avstanna. Alla 8 befruktade såg i alla fall fina ut dag 3 (alla var 8-celliga, men man detaljundersöker inte kvalitén som om man skulle frysa dem då).
Nu blir det FET i augusti efter semester. Reser till Medelhavet om ca 2-3 veckor och hinner väl få mens nu eftersom jag slutar med progesteronet. Nu kan jag även njuta av all-inclusive...
Turlid: Som svar på tidigare fråga tog jag med mig makens bidrag i fickan på äggplock. De sitter ju mest och ser hjälplösa ut så det gick bra ändå...
Inanna: Det är minst 7 befruktade som krävs för blastocystodling på vår klinik. 5 var en siffra jag och dr hade bestämt. Jag gjorde blastocystodling denna gång för att få lite längre tid att se hur ev ÖS utvecklade sig ända till dag 5. Annars hade jag nog kunnat välja att sätta in redan efter 2 dagar.
Trodde vi skulle få jämngamla kompis-embryon. Hade redan börjat fundera på blastis-namn..
Vad synd att du missade ET
! Men ändå bra att få 2 och förhoppningsvis t o m 4 till frysen! Det brukar vara i genomsnitt 1-2 av 5 embryon som klarar sig till blastocyststadiet så det är ju ett jättebra resultat!
Det kanske vanligtvis är 7 befruktade som gäller men jag tror jag har hört 5 också. Det kan ju variera från fall till fall och som du skriver vara uppgjort innan med läkaren. Det är förstås bättre att långtidsodla vid minst 7 befruktade så det är ju bra att de har den gränsen. Då är ju risken för bortfall mindre. Jag hade nog inte vågat chansa vid bara 5 befruktade ens om jag vore 25
!
Jag förstod att du ville vänta till dag 5 p g a ÖS-risken och det var ett klokt beslut. Nu gick det ju inte ändå med ET men det ska funka i augusti. Det kommer ju som jag skrivit tidigare finnas en hel skolklass av potentiella bebisar som väntar på er i frysen.
Så underbart med Medelhavssemester om 3 veckor! Önskar jag kunde förvandla mig till Teskedsgumman och gömma mig i ditt handbagage! Göta Petter vad härligt avkopplande med all-inclusive
!
Tråkigt att vi inte blev ruvar-kompisar med kompis-embryon men hoppas vi kan bli
-kompisar längre fram!
Kram!