• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej, är ni liksom jag snart 40 och ska genomgå en IVF behandling inom kort. Vad tror ni om våra chanser till en Baby?

I början av augusti börjar jag spraya, det är vår första behandling direkt bestämd med mikroinjektion på Karolinska. När börjar era behandlingar och var? Skriv gärna om era känslor innan behandlingen och så kan vi kanske följas åt till framgång och lycka!

{#emotions_dlg.flower} Varmt välkomna! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
  • Inanna Li
    Zinfandel skrev 2011-01-22 11:30:40 följande:
    Åh nej Turild  Gråter Skit är vad det är. Detta eviga kämpande.

Jag för min del har haft ett osannolikt dygn efter ÄP igår, fruktansvärt smärta som nästan sökte mig, KK akut ville jag skulle komma in men jag valde att avvakta. Idag är det bättre men smärtan är väl fortfarande 8/10. Och kliniken går det inte att få tag på, rätt förbannad på deras "jourverksamhet" efter operativa ingrepp. 
    Skönt att det är lite bättre nu men om du orkar kanske det vore bra med en undersökning på KK. Ofattbart att kliniken inte fattar vad jourverksamhet innebär Rynkar på näsan!Hoppas du får vila upp dig under helgen och att du får ett fint embryo eller två insatt i nästa vecka.
  • sushikatten

Zifandel: Näää vad fruktansvärt och framför allt jobbigt när man inte kan få svar från sin klinik. Förstår dig helt och hållet om du är förbannad på dem. Har de ingen telefonjour? Kasst iså fall! Blir inte smärtan bättre får du nog åka in till KK för det sa min klinik till mig ifall något hände under helgen. Ring och prata med KK de brukar svara och lämna lugnande information.

Fahlviik: Härligti med din historia! Hoppas innerligt att det ska bli samma här.

Eviglängtan: Håller med Er och förstår absolut att det kan vara olika från månad till månad. Hade det som tanke också. funderade på om jag skulle fråga om det var värt att vänta en månad och köra på nästa men de tyckte att det var bra som det var beroende på min ålder.

• sushikatten

PP08: Hur har det gått för dig? Frågade du kliniken om möjligheten att odla längre. Har haft ungefär samma tankar. Såg att du inte varit inne på länge.

• Eviglängtan

Innan68: jag har  haft långtidsodlade embryon av mkt bra kvalite, och har alltid fått två tillbaka. Så det är nog väldigt olika hur läkare bedömmer. Allt beror på hur många försök man gjort. Tänk så här, en i vår ålder av bra kvalite är inte det samma som en i 20 års åldern, eller hur. Och har man då två embryon av bra kvalite och endast sätter tillbaka ett ägg och man inte blir gravid, finns där en uppenbar risk att inte det andra ägget klara upptining, således har man kanske förspillt chansen till en gravidtet.

• pp08

Var igår på VUL efter 5 sprutdagar Menopur (och 1x orgalutran). Redan ca 10 äggblåsor, varierande storlek. Största på 20mm kommer förmodligen att sticka iväg innan ÄP; nytt VUL imorgon för att se hur de mindre utvecklas (6-9mm), de andra var 10-14mm. Äggblåsorna fanns på båda sidorna

• pp08

Kommer att fråga om längre odling imorgon. Kan var bra för kliniken om vi väljer 3 eller 4 dagars embryo om de vill flytta ET 1 eller 2 dagar, då blir det inte på en helgdag; fast de jobbar ju på helgdagarna. Får se hur äggblåsorna utväxlas tills imorgon.

• sushikatten

PPo8: Då ligger vi ganska lika i behandllingen. Kul att det är fler som ruvar samtidigt. Kommer också fråga om de kan försöka odla till 3 dagars för det stämmer mycket bättre med mitt jobb. slipper sjukskriva mig.

Ja det är säkert olika hur man gör med blastisar från klinik till klinik och de tar säkert hänsyn till hur många försök man gjort.

Ha det så länge alla!

• Inanna Li
    Eviglängtan skrev 2011-01-22 21:44:14 följande:
    Innan68: jag har  haft långtidsodlade embryon av mkt bra kvalite, och har alltid fått två tillbaka. Så det är nog väldigt olika hur läkare bedömmer. Allt beror på hur många försök man gjort. Tänk så här, en i vår ålder av bra kvalite är inte det samma som en i 20 års åldern, eller hur. Och har man då två embryon av bra kvalite och endast sätter tillbaka ett ägg och man inte blir gravid, finns där en uppenbar risk att inte det andra ägget klara upptining, således har man kanske förspillt chansen till en gravidtet.
    Ja, förmodligen resonerar klinikerna olika. Jag har ju bara gjort två insättningar än så länge så om jag behöver göra många försök kanske de ändrar sig angående antalet. Jag blev ju gravid på FET 1 med min första blastis så jag antar att det är därför de inte vågar sätta in två nästa gång. Graviditetschansen för en är ju också 30-40 %. Självklart är den inre kvalitén inte alltid lika bra som på en 20-åring även om embryot ser perfekt ut på utsidan. Men när det väl lyckas och tar sig ända till en frisk bebis är kvalitén nog lika bra Flört.
  • Inanna Li
    pp08 skrev 2011-01-23 12:36:03 följande:
    Var igår på VUL efter 5 sprutdagar Menopur (och 1x orgalutran). Redan ca 10 äggblåsor, varierande storlek. Största på 20mm kommer förmodligen att sticka iväg innan ÄP; nytt VUL imorgon för att se hur de mindre utvecklas (6-9mm), de andra var 10-14mm. Äggblåsorna fanns på båda sidorna
    Oj, vad bra resultat så långt! Hoppas ni får långtidsodla!
  • Mary73
    VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK***
    dallas, 37 år, syskonförsök nr 1,nybesök 17/12 på CA, bor strax söder om Göteborg
    Underverket06, 40 år, IVF2, syskonförsök på CvL i jan/feb, bor I Hässelby/Stockhom.
    Snösport, 42år,IVF5, bor Luleå går i Falun i mars, (korta metoden om det går annars bara hemmaförsök)
    hispan: 38 år, bor i värmland, inväntar IVF2, start 18/12, ÄP prel, v.3
    Betty Boop, 37 år, inväntar 3:e PGD-försöket på Huddinge sjukhus.
    Hoppaspåenliten: 38år Invätar IVF i februari, bor i skåne.

***SPRAYAR***
    Ladycocos, 39 år, Linköping, IVF Sophiahemmet. ÄP i jan...
    Fjällsippan, 42 år, syskonförsök nr 4 på CvL, bor i Stockholm, spraystart 4/1

***SPRUTAR***
    Mamma gås: 38 år. IVF 3. VUL 26/1, ÄP+ET? Korta metoden denna gång. Bor i Örebro, gör IVF på CvL.
    pp08, 40, IVF5 (syskon IVF2),  VUL +blodprov 22/1 korta metoden, CVL

***ET***
    Zinfandel, 39 år i Skåne, IVF2, ÄP 21/1, ET 24 el 26/1
    Sushi, 42 år göteborg, IVF 5 ÄP 25/1 lånmetoden menopur 375
    Eviglängtan, syskonförsök. IVF 2 (2 FET). ÄP 24/1. Korta metoden, Puregon200. Bor i Skåne.

***FET***
    Riita, 40 år, IVF1/FET1 v. 50, Uppsala
    Inanna, 42 år FET 2 i februari IVF-kliniken Göteborg
    Mary73: 37 år Syskonförsök IVF 1, inväntar FET början februari. 

***RUVARE OCH TESTDAG***
    Turlid, 40 år, IVF1/FET2 v.2 på HS, TD 24/1, bor i Norrtälje

***GRAVIDA***
    Oceanney, IVF/ICSI nr1, bor i Frankrike, 41, BF 14 februari
    Fahlvik, syskonförsök IVF nr1, BF 18/7, bor i Göteborg

***Övrigt**
    Linköping68: 42 år , hemmaförsök för tillfälltet
    ChippiChoppi, 43 år, syskonförsök hemma, bor i Täby (nära Stockholm)
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?